Formula
Formula er et italiensk firma etablert i 1987. De begynte med ålage skivebremser for motorsykler, men lager nå også for tråsykler. Setesten av B4 for litt mer chitchat omFormula (eller besøk www.formula-brake.com for denoffisielle versjonen).
4 Racing?
4 Racing er Formulas kraftigste skivebrems. Lillebror B4 har to stempler, mens 4 Racing har fire.4 Racing leveres standard med 185mm skive, mens B4 kommer med 160mm.
Dette gir 4 Racing en god del mer kraft, som kommer godt med forde av oss som liker laaaange nedoverbakker og stor fart.
Hendelen er svart, mørkegrå og blank, mens caliperen er eloksert ien slags bronsjefarge. Er bronsjefargen bedre enn B4s gullfarge? Detfår bli opp til deg. Uansett: elokseringen gjør at fargen sitter, ogikke flasser av på samme måte som lakk.
Installasjon og montering
Eksemplaret terrengsykkel.no har prøvd ut er ikke en produksjonsmodell.4 Racing er nemlig ikke lansert ennå, så dette var enprepreproduksjonsmodell.
Vi sleit litt med å få caliperen til å sitte helt riktig, og detvirket som om det bremseklossene subbet litt samme hvordan viplasserte de tynne justeringsskivene. Vi har fått vite at Formula erklar over at caliperene på disse testmodellene ikke er heltriktige, så sannsynligvis er det rettet når de kommer i salg (det varingen problemer med subbing på B4 da vi testet den).
Montering av hendel (samme som B4) var ingen sak, og vi stripsetledningen i V-bremsefestet og gaffelens bro som vi pleier. Helemonteringen, inkludert mye fikling med skiver, tar neppe mer enn 15minutter. Husk torx-nøkkel til boltene som holder skiven fast i navet.
Praktisk bruk
Dette er en kraftig brems, beregnet på "hardcore", "freeride" og altdet der. Greit det, men hva betyr det i praksis? Jo: Det betyr atdet holder fint å bruke én finger til alt unntatt fra de allerkraftigste nedbremsingene. Du kan ha et godt grep i holkene, ha énfinger på hendelen for å regulere farten. Fint for deg og meg somliker å ha det moro i skogen og kunne stoppe kjapt og sikkert utenanstrengelser.
terrengsykkel.nos lite raffinerte sjekk med å sykle bortover medrompa på setet, klemme inn forbremsen og se om bakhjulet letter gikkhelt flott (med lillebror B4 holdt bakhjulet seg på bakken). Ikketrengte vi å klemme spesielt hardt heller.
Moduleringen er meget bra - det er lett å posjonere utbremsekraften. Stakkarer (undertegnede bl.a.) som er vant til å klemmetil på V-bremsen for å få stoppet, venner seg raskt til en lettereomgang med hendelen når de bruker 4 Racing.
4 Racing virker en liten smule mindre kontant enn sin to-stempelslillebror. Vi antar det kommer av at det er fire stempler som skalpresses mot skiven, og at disse fire ikke tar akuratsamtidig(?). Dette er på ingen måte noen svampete brems, men B4 harnok en littegranne mer kontant følelse i hendelen (begge bremser erblitt luftet, så det er ikke det som er forskjellen).
Også er det denne ulingen, da... terrengsykkel.no hadde med 4Racing på Rallarvegen, ogdet ulte så det ljomet i fjellheimen. På turer i Oslomarka ulte detogså kraftig. Bremseeffekten var hele tiden upåklagelig, men dennelyden må Formula fikse i salgsversjonen.
Konklusjon
Dette er ikke den samme 4 Racing som snart vil bli solgt ibutikkene, det er en testmodell. Likevel er det bare to ting kan pirkepå: Vi fikk ikke justert caliperen ordentlig med skivene, og det ultekriminelt mye.
Hvis Formula får fikset disse to tingene, er 4 Racing en superskivebrems av den kraftigste sorten.
Dogstar Bicycles, som importerer Formula tilNorge, eies og drives av Ole Blokhus. Ole er en av initiativtagernetil terrengsykkel.no. Vi understreker at terrengsykkel.no skriverakkurat det vi mener, også om Formula skivebremser. Det eneste Dogstarhar bidratt med til denne testen er utlån av bremsene.