Formula er et italiensk firma etablert i 1987. De begynte med å lage skivebremser for motorsykler, men lager nå også for tråsykler.Formula ble tidligere tatt inn til Norge av Hard Rocx, var så uten importør en stund, før Dogstar Bicycles overtok i 2000.
Noen av de lettere modellene til GT og Extralite leveres med Formula skivebremser. I konkurransesammenheng har blant annet Anne Caroline Chausson og Nicolas Vouilloz vunnet med Formula bremser.
Ok nok om dét.
Denne testen er av Formula B4 forbrems. Grunnen til at bakbremsen ikke er med, er at testsykkelen ikke hadde skivebremsfeste, og at terrengsykel.no ikke hadde noe ledig bakhjul med skivenav.
Installasjon og montering
B4 er lette å montere. Skiven festes på navet med torx-bolter.Til montering av caliper på gaffel/ramme, og til montering av hendel på styret trenger du umbraco. Formulas hendel kan monteres uten å ta av holkene, men det er ikke sikkert den hendelen som sitter der er like grei å få av (se test av ODI Lock-Onholker).
Det følger med flere tynne-tynne skiver ("shims") som brukes til å finjustere caliperen mot skiven. Flytt dem mellom ut- og innsiden av festet på gaffel/ramme til subbingen er minimal. Krever litt prøving og feiling, men blir bra til slutt. Vår B4 ble praktisk talt heltsubbefri (merket det kun innendørs med ørene på stilk). Subbing er et kjent fenomen, og B4 ser ut til å være blant de bedre. Våre B4 kom heller ikke med et enste pip mens vi testet dem.
For å hindre at ledningen kommer borti hjulet under sykling, stripset vi den fast i V-bremsfestet på gaffelen og i bremse broen på gaffelen. Vi synes også det er greit å ta ledningen på innsiden av gaffelbeinet for å hindre buskas-hekting og oljesøl.
Praktisk bruk
Husk innkjøring! Klosser og skive slites til hverandre, og har du vært borti skiven med pølsefingrene dine, har du lagt igjen fett som må bort før bremseeffekten er topp. Dette merket jeg godt da jeg byttet fra 160mm til 185mm skive. I begynnelsen var 185mm dårligere enn 160mm (klossene var slitt til 160mm skivene), men etter litt bremsing ble det mye bedre. Det er ike mye som skal til, men det merkes godt.
Det var vrient å låse forhjulet i litt fart med 160mm skive.Bremseeffekten var meget god, men låsing krevde hard klemming. Det gikk heller ikke an å løfte bakhjulet ved bruk av forbremsen når man satt på setet, noe som gikk lett med Hope Enduro ogB4s storebror 4 Racing. Dette er ikke noe stort poeng, egentlig. Bremseeffekten er godkjent med masser av margin, og kjøper man en liten, lett brems som B4, er det helt naturlig at effekten litt dårligere enn de kraftigere bremsene fra samme produsent.
Da er det jo flott at B4 kan brukes med 185mm skive også. Du trenger en 185mm skive og et adapter til caliperen (se bilde). Med større skive går låsing av forhjul lett som bare det. Hvis du er vant til V-brems må du antageligvis bruke litt tid på å venne deg tilbremsingen med stor skive, for det er lite kraft som skal til før hjulet låser seg. Moduleringen er like bra som med 160mm skive, men du låser hjulet mye lettere.185mm skive koster veil 528. Adapter koster ca 300/stk. Hvis man vil ha større skiver foran og bak, kjøper man en 185mm skive, og 2 adaptere, og bruker den gamle fremskiven bak.
Bremsehendelen til B4 er veldig lik Shimanos XT V-brems, så det er ikke noe problem å ha B4 forbrems og XT/XTR V-brems bak. Det er en helt forskjellig følelse å bremse selvsagt, men fasongen på hendelen er lik. I bruk er B4-hendelen er mye mer kontant, og det er naturligvis ingen friksjon/treghet i vaiere og strømper. Hydraulikk, vet du.
Bremsene er, som såvidt nevnt, lette å modulere, men du må nok bruke to fingre med den vanlige skiven. Én finger går greit når det ikke er nødvendig med maks bremseeffekt, men holder ikke overalt.
160mm-skiven ble skikkelig varm ved hard bremsing. Etter en lang nedkjøring og mye bremsing luktet det krutt, men bremsene hadde likevel full effekt. Ingen tegn til bremsesvikt ("fading"),altså. Dette er selvsagt bra for deg som liker fart og lange nedoverbakker.
Og så klart: For en V-bremseier er det helt suverent å kjøre i masse gjørme og gufs dagen lang, og likevel ha full bremseeffekt hele tiden.
Konklusjon
B4 små og lette, og fungerer meget bra. For maksimaleffekt kan det hende du trenger 185mm skive.
Med stor skive og adapter veier B4 nøyaktig det samme som Formulas kraftigere skivebrems med fire stempler: 4 Racing.
Så da er valget ditt.
Dogstar Bicycles, som importerer Formula tilNorge, eies og drives av Ole Blokhus. Ole er en av initiativtagerne til terrengsykkel.no. Vi understreker at terrengsykkel.no skriver akkurat det vi mener, også om Formula skivebremser. Det eneste Dogstar har bidratt med til denne testen er utlån av bremsene.