Alle 2005-modeller av både gafler og bakdempere fra Fox Racing Shox har fått reelle ansiktsløfninger og skal i følge Fox være bedre på de aller fleste områder sammenlignet med deres egne 2004-modeller.
Den største endringen på gaffelsiden, er at demperpatronen er helt ny av året. Den har vesentlig mindre diameter enn den gamle og skal i følge Fox gi mer konsistent demperfunksjon, den veier 30 gram mindre enn tidligere, den har et videre justeringområde når det gjelder både kompresjon, returjustering og lockout blow off threshold. Dette siste gjør at RLT- og RLC-modellene kan brukes som gafler med platformdemping.
Demperskaftet er også byttet ut og er nå i hardanodisert 7075-aluminium, i motsetning til stål som det har vært tidligere. Dette, i kombinasjon med nye glidepakninger, har ført til en vektreduksjon på ytterligere 24 gram.
Videre er den negative fjæra byttet ut og Fox mener dette skal ha fjernet problemene en del kunder har opplevd med klunkelyder og rasling.
Fox har også gjort relativt store endringer med chassiet på gaflene sine. De skal nå være stivere enn før, alle skal tåle bruk med 8” bremseskiver. Og de leverer nå også "Disc only"-modeller til ettermarkedet. De nye ytterbeina skal ha senket vekten med 40 gram sammenlignet med tidligere modeller.
Fox Forx Float 130 RLC
Nok av dette tekno-skrytebabbelet. Det som er viktig, er hvordan gaffelen faktisk fungerer. Førsteinntrykket jeg fikk av gaffelen kan du lese her. Også nå når jeg har testet ut gaffelen over en relativt lang periode, er jeg jevnt over svært godt fornøyd. Gaffelen tar både store og små, raske og ikke fullt så raske slag veldig godt. Etter hva jeg kan erindre, fungerer den bedre på mellomstore slag nå enn de tidligere modellene. Uten at jeg noen gang har klaget høylydt over at Fox sin gafler har fungert mindre enn bra på mellomstore slag. Så langt, alt vel.
Jeg har også funnet ut at det på en gaffel med 130mm vandring er svært greit å ha både kompresjonsjustering og mulighet for låsing. Kompresjonsjusteringen har vist seg som svært nyttig for å hindre at gaffelen dykker for mye ved hard oppbremsing og når man sykler nedover i teknisk og bratt terreng. Av og til er det absolutt et pluss å kunne begrense en dempegaffels bevegelse. Jo mer vandring man har, jo viktigere blir dette.
Låsingen er av samme årsak også veldig grei å ha når man skal sykle fort på relativt fint underlag. Men igjen: Dette er jo ikke nødvendig. Vi mener låsingen på gaffelen først blir interessant når man bruker den som en type platformdemping. Dette fungerer faktisk svært godt. Har man låst gaffelen i kombinasjon med at man justerer terskelen for låsingen svært lav, får man en gaffel som i funksjon er svært lik en Manitou Minute med SPV-demping. Overgangen mellom låst og åpen er helt jevn og noe man ikke merker. Kompresjonsjusteringen fungerer også når man bruker gaffelen på denne måten. Det man oppnår med å bruke gaffelen slik, er at gaffelen holder seg lengre oppe i vandringen og at man har mer vandring til rådighet når man plutselig trenger det. I denne modusen dykker gaffelen også vesentlig mindre enn når den er åpen.
Det er ikke til å komme fra at gaffelen får mye skryt, men jeg har litt å sette fingeren på også. Det som er mest nærliggende å nevne først er det nevnte Fox-klunket. I lengre klatringer hvor man ikke har så stor vekt over gaffelen har jeg til tider opplevd et lite klunk idet gaffelen strekker seg ut til full lengde. Dette har forsvunnet med en gang etter en større kompresjon, men det kan være irriterende likevel. Dette er heldigvis sjelden vare.
Jeg er heller ikke helt fornøyd med at alle justeringsrattene for retur, kompresjon og lockout befinner seg på toppen av det samme beinet. Dette har mer enn en gang ført til at man har justert både retur og kompresjon når man har aktivert låsen. Nå har det seg imidlertid sånn at jeg etter at jeg fant ut hvordan jeg likte å kjøre gaffelen i liten grad har brydd oss om å skru noe mer på noe som helst. I testperioden har gaffelen nesten utelukkende vært kjørt med lockout'en på, kompresjonen skrudd fem trinn inn fra full av, terskelpunktet har vært justert tre trinn fra løseste innstilling og returen justert sju trinn ut fra full returdemping.
Fox RP3 bakdemper
For å kompletere demperpakken har jeg også testet ut Fox’ nye RP3-bakdemper i samme periode. Dette er i dag en av de aller letteste bakdemperne, med en vekt på 230gram i 7,5x2,0. Dette er veldig lett. I denne lette pakken har Fox greid å putte inn en mengde fornuftige og smarte løsninger. På samme måte som med gaflene har fox for 2005 gjort en total overhaling og endring av sine bakdempere. Det dreier seg om en mer følsom og justerbar propedal-shimstack og ny og forbedret returdemping på alle modeller.
Jeg skal være rask med å si at dette er en demper jeg har vært svært fornøyd med. Ikke bare senket jeg vekten på testsykkelen med 150gram, den var samtidig funksjonsmessig helt på høyden.
Fox’ løsning på pedalplattform er ikke konstruert på samme måte som den 5th Element, Manitou eller Romic bruker. Fox bruker en shimstack som oljen går igjennom for å få til sin ”propedal”. Vår erfaring er at dette gjør at sykkelen føles raskere og mer livlig enn med eksempelvis en Manitou luftdemper. Dette har imidlertid både positive og negative sider. Fox'en kan i visse tilfeller føles noe for spretten og man må kompensere for denne følelsen ved å bruke mer returdemping. På den annen side kan en Manitou-bakdemper føles litt død, og kan gi litt for lite tilbakemelding fra underlaget. Til rask sti og grussykling ville vårt valg falt på Fox, rett og slett fordi den gjør at man føler seg rask, og følelse er som man vet utrolig viktig. Om man er raskere med en RP3 enn en Manitou, er jeg imidlertid ikke så sikre på. Men følelsen er der...
Hvilke muligheter finnes så på RP3'en? Noe som er helt nytt av året, er muligheten for å justere propedal-dempingen. Dette justeres raskt og enkelt med en bryter på demperen, som har tre trinn. Lengst til venstre har den gir ingen propedal-demping, i midtstillingen har den vanlig propedal, mens den i posisjonen lengst til høyre har en kraftig propedal-terskel. Det er ikke nødvendig å justere lufttrykket i demperen ettersom man endrer på propedal-innstillingene, men man merker at demperen holder seg noe høyere i vandringen jo mer propedal man kjører med. Hvilken innstilling som fungerer best for deg bestemmes i stor grad av sykkelens demperoppheng og din måte å sykle på. Jeg har nesten utelukkende kjørt med demperen helt uten propedal eller med litt. Når demperen er justert med mye propedal er demperen mye mindre følsom for små slag og kan føles litt røff.
Hva er dommen?
Fox har med sine nyvinninger for 2005 tatt et stort steg mot dempertoppen. At de greier å levere så lette, men samtidig solide komponenter som samtidig er svært gode med tanke på både justeringsmuligheter og funksjon, er rett og slett imponerende. Det eneste som gjør at kaka ikke smaker fullt så søtt, er prisene. Fox ligger fortsatt på pristoppen både når det gjelder gafler og bakdempere. Det kan hende Fox må gjøre noen radikale endringer akkurat på dett området nå når spesielt RockShox har kommet med både nye gafler og dempere som fungerer svært svært bra til en vesentlig billigere penge. Vi gleder oss til å se hvordan dette utvikler seg videre.