FSA OS 115 stem og FSA K-Force karbon riserbar
OS 115 er toppmodellen i FSAs stemlinje. Stemmen er lekkert utført i frest aluminium med karbon frontplate og titanbolter. Fargen er svart og man kan se styrerøret på gaffelen i åpningen mellom klemmeboltene i stemmens bakkant. Ellers har stemmen noen vektbesparende ribber og dekaler i rødt og hvitt.
OS 115 er som navnet tilsier en stem som passer til OverSize-standarden styrer. En standard som er innført for at racerstemmer og MTB-stemmer skal kunne brukes om hverandre. Butikkene og importører kan dermed halvere lageret.
På OS 115 stemmen medfører den store styrediameteren at frontplaten av karbon blir skikkelige svær og iøyenfallende.
Satt sammen ser stem og styre skikkelig lekre ut. Dekalfargene på stemmen fortsetter på styret og karbonet på stemmens frontplate flyter over i fibrene i styret.
Vi har testet styrefremspringet i 110mm 6 grader. Styret har klassisk lav reisning på ca en tomme og er 630mm bredt, eller smalt, alt ettersom hvilken leir man kommer fra.
Tross navnet veier OS 115 stemmen drøye 130 gram. Styret veier 170 gram. Altså et kombo på 300 gram. Ikke gæernt i det hele tatt.
Test:
Å teste et styre og en stem er ikke lett uten vitenskapelige måleintrumenter og stresstesting, men å beskrive hvordan oppsettet føles på stien er relativt greit.
FSAs dyreste styre- og stemkombo til MTB er et superstivt oppsett og bidrar til kontant styring og god kontakt med underlaget. Styret virker en hel del stivere enn tilsvarende karbonstyre fra Easton. Sannsynligvis kommer dette av 31,8-diameteren og den store kontaktflaten mellom stem og styre. Stemmen er på sin side skikkelige vridningsstiv og har et utseende som oser av kvalitet og pålitelighet. Stemmen er lett uten at den ser ut til å kunne brekke ned første fortauskant. Sammenlignet med mitt Eastonstyre på 25,4mm bidrar FSA K-Force 31,8 med noe mindre komfort og støtdemping, men det er jo derfor man har armer, hansker og dempergaffel.
Som rent stisyklings-oppsett vil de fleste synes at 630 mm er for smalt, men pga stivheten i oppsettet får man fortsatt skikkelig med moment ved klatring og god kontroll i utforkjøringene. Til xc-racing er FSAs toppmodeller på styrefronten så godt som optimale. Her er det lav vekt og kontrollfremmende stivhet i en og samme pakke. Når oppsettet i tillegg ser ut som en million dollars er det ikke så mye å lure på. Det eneste måtte være prisen da? Stemmen koster 1099 kroner. For den summen kan man få tre stemmer av typen OS 140 som veier 35 gram mer og ikke har karbon frontplate. OS 140 har heller ingen slankeribber og ser unektelig litt rimeligere ut.
Når det gjelder styret får man mindre igjen for karbon med OverSize-diameter da man mister litt av den støtdempende effekten karbon er kjent for. Til gjengjeld får man kontant stivhet og et barskt utseende.
Fasongen på styret er spot on. Bakoverbøyen og oppoversvingen legger styret perfekt i hånden. Akkurat sånn som vi vil ha det. Vil du sette på computer eller lykt må du prøve deg litt fram. Nede ved stemmen er dette styret tjukt som en underarm.
Konklusjon:
Hvis riserstyre er din greie og du trener eller konkurrerer xc er dette et supert oppsett. For stihundene vil styret være for smalt, men med en totalvekt på 300 gram er hverken stem eller styre ment til høkking og 3-metersdropping uansett. Klarer du deg med 630 mm, vil ha karbon og prioriterer stivhet framfor komfort, er OS 115 og K-Force-riser verdt en ekstra titt. K-Force styret kommer også i flat variant for de som fortsatt foretrekker det.
Er du på sparer’n og ikke så opptatt av vekt har FSA både stem og styrer med samme fasong i aluminium, men husk at alle har godt av mer fiber i kosten.
FSA Carbon Pro Team krank og FSA Platinum Pro Ti ISIS Kranklager
Dette er den klart letteste krankløsningen vi har testet til dags dato. Med en vekt på 565gram for krankarmer med klinger og et kranklager som veier 165gram har vi en komplett løsning som veier 730 gram. Det er nær 100 gram lettere enn RaceFace Deuce og 70 gram lettere enn Shimano XTR.
Kranken er bygd opp rundt et aluminiumsskjelett som er kledd med et skumlignende materiale som igjen dekkes av flere lag med håndlagt karbon. FSA leverer kranken med enten Shimano Octalink innfesting eller med ISIS feste. Krankdrevene er i frest 7075 aluminium og har skifteramper som fungerer svært godt. Kranken ligger veiledende på 3899kr.
Kranklageret kommer i forskjellig utgave for enten 68 eller 73mm krankhusbredde. Akslingen er i titan og lageret leveres med aluminiumsbolter. Det følger med antiseize-gøgge til å bruke på krankboltgjengene og en stk stålbolt til å stramme krankarmene på lageret før alu-boltene taes i bruk. Prisen er 999kr.
I praksis:
Det er ikke til å legge skjul på at vi var noe skeptiske til konseptet med en del man gjerne slår hardt og ofte bort i steiner og andre ulumskheter laget i karbon. Men når vi snakker 730gram for en hel krankpakke er det vanskelig å ikke la seg fasinere. Med en slik vektbesparelse er det også legitimt at produktet ikke har like god holbarhet som de tyngre konkurentene. At FSA-løsningen skal ha kortere holdbarhet enn XTR eller Deuce skal man ikke si for sikkert.
Som med alle andre kranker har vi slått kranken nedi både en og ti ganger i løpet av testperioden. Det er blitt riper i karbonen, men langt ifra så ille som vi i utgangspunktet forespeilet oss. Dekalene på krankarmene ligger også under klarlakk, så man behøver ikke være redd for at de forsvinner med det første.
Med et kranklager med 113mm aksling får man 48,5mm kjedelinje, noe som er nært ideelt for et tredelt kranksett. Dette har vært medvirkende årsak til at både giringen bak har fungert så vidt godt som den har og at vi ikke en eneste gang har opplevd å få "kjedesug" eller at kjedet har falt av. Dette er veldig bra!
Krankklingene har også svært gode skifteramper og står ikke tilbake giringsmessig hverken for RaceFace Deuce eller XTR.
FSA opererer fremdeles med kranklager som sitter inne i krankhuset. Krankarmene føles imidlertid minst like stive som konkurentene. All kraft i hvert tråkk går direkte til å skyve deg fremover.
Konklusjon:
Det er svært lite vi har å utsette på FSAs løsning. Prisen er selvsagt noe stiv, men annet er det ikke å regne med når det er snakk om karbon og titan i skjønn forening. At den matcher fargene på sykkelen også, gjør at jeg gjerne skulle latt denne krankkomboen bli værende på gromsykkelen lenge.Har du gryna må denne kranken vurderes.
Resten av FSA-produktene med priser, samt kontaktinfo til den norske importøren, Probike i Vikersund, finner du på www.fsa.no