Pris: 10 900 kroner
Importør: Eurotex.no
Størrelse testet: 19
Klatring: 4,5
Utfor: 2
Grus: 4,5
Sti: 3
Utstyr: 5,5
Sykkelglede: 3
Totalt: 3,67
Bra
+ Topp utstyr
+ Topp gaffel
+ Lav vekt
- Bratte vinkler
- Lav front
- Smalt styre
BruksområdeGrus XC STI ---------
Ramme: Trippelbutted A6 6066 alu
Gaffel: Rock Shox Reba SL 80mm m/styremontert lockout
Gir: Sram X9 girspaker, X9 frontgir, X9 bakgir.
Driverk: Truvativ FireX 3.3 giga X-pipe 44/32/22, Sram PG 980 11-32 krans
Bremser: Avid Juicy 5 skivebremser 160/160
Hjul: Xero XSM-1 disc, Kenda Karma StickEE 2,0 dekk
Sete og styreoppsett: Ritchey Pro
Pedaler: Xpedo MF-3
Størrelser: 17 - 19 - 21
Topp utstyr, ubehagelig geometri.
Her er det utstyr fra de øverste hyllene. Avid Juicy 5-bremser, Reba SL-gaffel og Sram X9 girsystem er ting du kunne funnet på sykler over dobbelt så dyre.
Fuji Miracle Pro Disc er også testens nest letteste sykkel, bare slått av den v-bremsutstyrte Nakamura Summit.
På papiret burde Fuji Miracle Pro Disc vinne testen overlegent, men terrengsykling foregår ikke på papir, det foregår ikke på asfalt eller grus heller. Det er når sykkelen blir tatt i bruk i terrenget at hullene kommer frem.
De supre bremsene, den eksklusive gaffelen og de gode gripevillige dekkene hjelper ikke så mye hvis geometrien på ramma og sittestillingen er feil.
På grusveier og i lett terreng oppover kommer den lave vekten og den lave totalvekten til sin rett. Det frister å kjøre fort på Fuji-sykkelen. Sykkelen har et langt overrør, noe som ofte er bra, men den er også spesielt lav foran. Dette kan hjelpes på med et oppsvingt styre eller et brattere styreframspring, men det som preger Fuji-sykkelen i negativ grad er den bratte styrevinkelen.
Bratt styrevinkel kombinert med lav front gir superrask styrerespons og mye vekt over forhjulet. Selv med styret så høyt det går får vi forhjulet for langt under oss. I terrenget er det vanskelig å få oversikt og se opp. Sykkelen butter mer enn godt er i hindringer på stien. Med mye vekt over fronten er det lett å havne i ubalanse ned i hull og i kamp med høye røtter og steiner.
Det blir også vanskelig å løfte forhjulet. Selv på grusveier føles fronten for bratt. Sykkelen overstyrer i utforkjøringene og det er lett å havne langt frempå i stående klatringer. Jo høyere syklisten er jo tydeligere blir de bratte vinklene. Vår 19-tommer var mer enn lang nok for syklister opp mot 185 cm, men det er langt ned til styret for de høye og langt frem til styret hvis du er mye lavere.
Noe kan hjelpes på ved å justere opp dempergaffelen til 100 mm vandring. Likevel vil du fortsatt havne langt frempå når gaffelen nærmer seg bunnen i bratte nedkjøringer. Utviklingen på terrengsykkelfronten har de siste årene gått mot høyere styre og slakkere vinkler. Både 69 og 70 graders styrevinkler blir brukt på sykler som vinner mange verdenscupritt. Gunn Rita Dahle Flesjå er en av mange som har oppdaget at høyere front gir bedre teknikk, oversikt og pust. I så måte er Fujis ramme litt utdatert.
Kjøp gjerne Fuji-sykkelen for den flott utstyrspakka, men det er mange sykler som vil gi deg bedre opplevelse i terrenget.