STISYKLING:Den elegante og utseendemessig gjennomførte Hoo Koo E Koo har en konkurransevennlig profil. Gary Fishers egne Genesis-geometri med langt overrør og kort stem gjør at du sitter godt utstrakt over sykkelen. Den er rask og inspirerer til raske treningsraid innover på grusveiene. Dessverre gjør det korte styrerøret og en bratt styrevinkel sitt til at man under teknisk nedoverkjøring kan få følelsen av å falle fremover over styret. Testsyklistene er enige om at Fisheren er fin som grusracer, men at følelsen av å sitte veldig frempå er ubehagelig i teknisk terreng. I sitt rette element føles sykkelen lett og rask. På åpen sti er den fin å ha med å gjøre, og kjennes kjapp og morsom når tempoet er høyt. Testsyklister som er vant til tunge utforsykler følte at Fisheren var inspirerende og en flott langtrenings-sykkel. Konkurransesyklisten i panelet savnet likevel litt snert. Den bratte styrevinkelen er med på å gjøre den litt nervøs, noe som for noen er ett pluss og en invitasjon til lek. Styrevinkelen og en lav front bidrar også til at fronten er vanskelig å løfte over hindringer.
KOMPONENTER:Gary Fisheren er en av de minimalistisk penere sykkelen i testen med et gjennomført utseende, uten at det betyr noe i terrenget. Pluss for testens dyreste og mest avanserte dempegaffel, Axel Super, selv om den i bruk ikke utmerket seg nevneverdig fra de andre Axel-modellene. Den slo for raskt gjennom vandringen for flere av testerne, men sykkelens geometri tåler fint en oppjustering til 100 mm vandring for å takle mer teknisk terreng litt mer avslappet. Promax-bremsene er de samme som sitter på Trek, og var med på å ødelegge helhetsinntrykket på denne sykkelen. I tørt føre fungerer de ok, men når det blir litt sleipere er det farlig lite bremsekraft å hente. En oppgradering er et absolutt krav her. Fisheren får plusspoeng for et godt, bredt styre og det mest komfortable setet i testen. Påskriften bak på setet - Ithys Amore (les: Det er kjærleik) - er også en humørspredende faktor. Fisher har også hatt vett til å utstyre Hoo Koo E Koo med relativt brede 2.1-dekk, noe som er med på å mykne opp den litt brutale følelsen fra den stive rammen.
KORT SAGT:En aggressiv, elegant Birkenracer for deg som ikke vil ned de bratteste skrentene. Rammen holder høy kvalitet og er verdt å oppgradere i fremtiden. Prøv og godsnakk med butikken slik at de kan bytte ut bremsene med de undervurderte Deore V-bremsene.
SPESIFIKASJONER:
Vekt med klikkpedaler: | 12,9 kg |
Ramme: | 6061 T6 aluminium |
Dempegaffel: | Manitou Axel Super 80/100mm |
Styrelager: | Direct connect semi-cartridge |
Stem: | Bontrager Sport |
Styre: | Bontrager Crowbar Sport 620mm |
Bremser: | Promax v-brems |
Bremsehendler: | Promax |
Girhendler: | Deore |
Dekk: | IRC Mythos 1,95 |
Felger: | Bontrager Corvair |
Nav F/B: | Alloy no-name front, Shimano M470 bak |
Krankarmer: | Shimano 440 |
Pedaler: | Shimano SPD M515 |
Sete: | Titec Ithys |
Setepinne: | Bontrager Sport |
Bakgir: | Shimano LX |
Krankgir: | Shimano Deore |
|