Vekt: 12,7 kilo u/pedaler i str. M Pris: 30 000 kr Importør: Foss Sykler AS / Fisherbikes.com Størrelse testet: M
Karakterer fra 1-6 der 6 er best
Klatring: 5
Utfor: 5
Finish: 4,5
Utstyr: 5
Sykkelglede: 5
Teknisk terreng: 5,5
Totalt: 5
Valuta for pengene: 4,5
Vurdering: "Veldig bra"
Roscoe vippet ned i forhold til Yeti 575 på grunn av noe lavere valuta-score.
Bruksområde
| Ritt | Sti |Freeride| ----------
Ramme: 6011 Hydroformed alu/1,5-1 1/8 styrerør
Gaffel: Fox Talas RP24
Gir: Sram XO bakgir, XO triggere, XT frontgir
Krank/krans: Shimano XT/XT 11-34
Bremser: Avid Elixir CR 185/160
Hjul: Bontrager Rhythm Pro 15 frontaksling
Sete- og styreoppsett: Bontrager King Earl pinne med King Earl sete, Bontrager Race X Lite fremspring, Race Lite 690 mm styre
Nyskapende tøffing
Gary Fishers nye stisykkel Roscoe er en skikkelig tøffing. I alle betydninger av ordet. Roscoe er ikke en pyse som bare orker å rulle ned bakker, ei heller en pingle som fyker opp bratte kneiker i stor fart for så å være kylling ned igjen . Et blikk på Gary Fishers nye robuste stisykkel forteller deg at den er laget for å tåle mye hardkjør. Et enkelt løft i overrøret forteller deg at den faktisk kan ta deg til toppen av de lengste bakkene også.
Det er mye nyvinning på Gary Fishers helt nye sykkel. Ikke bare har sykkelen fått leddet rundt bakakslingen som søsterselskapet Trek hadde så suksess med i fjor. Roscoe har også fått en helt ny bakdemper fra Fox, spesiallaget for Gary Fisher og Roscoe. Fox har også spesialtilpasset forgaffelen etter Gary Fishers spesifikasjoner. Men spesialtilpassing er intet verdt hvis det ikke bidrar med noe positivt i forhold til standardvare. Tilpassingene som er gjort på Roscoe bidrar i skikkelig monn. Den enormt robuste og stive fronten med 1,5 styrelager nede ved gaffelkrona og vanlig 1 1/8 dels tomme oppe ved styrefremspringet gir kategoriens mest presise styrefølelse. Dette er også hjulpet av Gary Fishers unike G2 geometri på gaffelen som tar bort noe av seigheten du kan oppleve med sykler med mye vandring. Roscoe føles bunnsolid og stabil, men likevel kvikk og spenstig i trangt terreng og når du står og spurter ut av en sving eller opp en kneik. RP24-gaffelen lar deg også justere huske-terskelen på gaffelen i fire nivåer. Fra helt stiv, til at den slår igjennom ved det minste slag.
Bakdemperen som har et dobbelt luftkammer gir deg to fjærrater. Det vil si at så lengde du befinner deg i den første delen av vandringen så holder demperen seg fint oppe. I praksis betyr dette at ikke sykkelen synker så mye sammen på flatmark og i klatringer. Vandringsjusteringen i gaffelen er dermed mindre nødvendig under transport og klatring. Men så fort du drar på litt mer og bruker mer av vandringen bak åpner du opp det forlengede luftkammeret i demperen. Fjærraten blir mindre progressiv og føles myk og fin hele veien, uten at den er for myk i starten. Et supert kompromiss som Gary Fisher har enerett på en stund til, men som garantert vil komme på andre sykler så fort teknologien blir sluppet fri. Det flyter over røtter og slag samtidig som stående akselerasjoner gir skikkelig tilbakemelding og motiverer til å spa på mer køl.
All denne nye teknologien blir til sammen Trek-konsernets beste stisykkel noensinne. Roscoe er passe lett til klatringene og tillitvekkende til tusen nedover. På slagete flatmark er den smidig og manøvrerbar. Utstyrspakka på Roscoe 3 til 30 000 mangler ytterst lite og Gary Fisher skal ha honnør for å utstyre Roscoe med testens største dekk, bare synd de har så små knaster at de sitter dårlig på løst og glatt underlag, men i rett linje nedover er de helt supre, helt til du ønsker å bråbremse. Vi opplevde også at setepinnen ikke holdt seg oppe, fancy seteklemme til tross. Holkene var også et stadig irritasjonsmoment da de satt fast ved skruringen, men var alt for myke og løse ute ved endene. Små detaljer heldigvis, for helheten for øvrig er vanvittig bra.