Utgangspunktet
Gary Fisher Superfly har seilet opp til og bli en av favorittene i klassen for raske og allsidige storhjulinger. På utvalgte toppmodell, Superfly Pro, sitter det et utvalg av garnityr som er plukket fra hyllene høyt oppe: Sram XX på bremser og driverk, samt en Rock Shocx SID XX med hydraulisk lock out. Videre er den spekket med Trek-eide Bontrager komponenter på hjulsett, sete, setepinne, stem og styre. Utganspunktet for denne testen, som vil foregå etappevis gjennom slutten av sesongen, er nysjerrigheten og overbevisningen om at det finnes muligheter for forbedringer, selv på toppmodeller.
Hjulsett
Det aller første som kan være verdt og sjekke ut på fabrikk-spekken er hjulsett. Dette er sannsynligvis det inngrepet som slanker lommboken minst, med hensyn til kroner pr gram spart.
Trek har valgt Bontrager sitt RXL hjulsett til Superfly Pro, et hjulsett som karakteriseres som lett og sterkt. Antall reklamasjoner på dette hjulsettet er med andre ord lavt vil vi tro, noe som er viktig for produsenten.Men spesielt lett er det ikke.RXL er 29-er seriens nest beste hjulsett, laget i aluminium for holdbarhet og lite vedlikehold. Hjulesetter er veid inn til 1902 gram inkl felgbånd (oppgitt av Bontrager 1692 gram)
Hjulsettet vi har plukket ut er er populært hjulsett blant mange maraton- og rundbanesyklister i Norge, Stans Notubes ZTR 29er Race Gold.
Hjulene er bygget på samme lest som toppfelgen til 26er serien Race 7000. Fordelene med dette hjulsettet er mange, det har lav vekt, det er laget for slangeløst oppsett og prisen er konkurransedyktig. Derimot må man være klar over at dette er laget kun for racing, ikke til og banke rundt på tekniske stier året rundt. Dessuten anbefaler Notubes en vektbegrensing på 77 kilo. Vekten på dette hjulsettet er på 1375 gram. Vekt spart i forhold til orginalhjulsettet er på hele 527 gram. Med 2 KCNC skiver sparer man i tillegg 42 gram, altså totalt 569 gram.
For de fleste vil det også være aktuelt og bytte ut slangene med latexguffe og titan hurtigkobling bak.Differansen på fabrikk hjulsettet og nytt hjulsett blir da 840 gram, ikke så ille det.
Dekk
Når det kommer til valg av dekk har vi hatt bra erfaring med Maxxis Ikon EXC (580g), altså versjonen med noe tykkere sidevegger. Disse veier totlat 20 gram mer enn Bontrager 29-1 dekkene og er mer rustet mot punkteringer i sideveggene.
Stiv gaffel:
Siden Birken står for døren, er det naturlig og trimme sykkelen maksimalt med en stiv gaffel, dels for å spare vekt, men også for økt stivhet.
Valget falt på en Racelite karbongaffel levert av Oslo Sportslager. Gaffelen har en lengde på 470 mm, noe som tilsier at vi ivaretar geometrien til en 100 mm dempegaffel. Denne gaffelen er tilpasset mange av dagens karbonrammer med konet styrerør (tapered headtube) Vekten på Racelite-gaffelen er 570 gram, og den har ingen vektbgrensing. Til sammenligning er vekten på SID XX gaffelen m lockout på 1602 gram, har man her spart 832 gram, og det merkes!
Det er en helt egen følelse og sitte på en stiv 29-er. Kombinasjonen store hjul og stiv gaffel kjennes riktigere sammenlignet med tilsvarende på 26 hjul. På fast underlag er det en fryd og reise seg i bakker og kjenne at all kraft går ned i pedalene, og i raske gruspartier oppleves god styrepresisjon som positivt. Mer rufsete underlag som stein og røtter er tøffere for overkropp og armer kontra oppsett med dempegaffel, med de fremskutte dropoutsene sørger her for overraskende god fleks.Til rundbane og stisyklister vil vi i neste runde av denne serien teste ut to av tyske German Answer sine letteste gafler, Kilo og Xcite. Importert til Norge av Skørn i Valdres.
Ny kjepp
Orginalpinnen til Bontrager er en RXL pinne som ser ut som en fullkarbon pinne, men dette er kun et tynt hudlag med carbon trukket over en tradisjonell aluminiumspinne. Ikke noe galt i dette, med en tykkelse på 27,2 gir de fleste pinner en ganske god fleks. Vekt her er 225 gram
Testpinnen valgt ut er en Syntace P6 Carbon HiFlex.Syntace har sjaltet ut alle sine carbon pinner til fordel for en teknologi de kaller for, nettopp HiFlex. Dette innbærer at carbonveggene er mye tynnere i kjøreretningen, og dermed mer fleksibel og vibrasjonsabsorberende enn ved en tradisjonell carbonpinne med like tykke vegger hele veien. Vekt her er 230 gram, garanti 10 år.
Syntace sin pinne fungerer godt, spesielt der man sitter på setet og tilfører mye vekt på setet. I mer knotete partier stein og røtter merket jeg ikke stor forskjell fra orginalpinnen. Grunnen til dette er at det er ganske god fleks i de fleste pinner på 27,2 mm uansett materiale.
Oppsummering:
Orginalvekt med Crank Bros 4Ti pedaler og King Kage titan flaskeholder : 10.00 kiloNy vekt med oppgraderte hjul, stiv gaffel og setepinne: 8 kilo
Vekt spart: ca 2000 gram
Superflyen er oppgradert til en rask maratonracer, og de to viktigste oppgraderingene her er hjulsett og stiv gaffel, for de som vil spisse sykkelen ytterligere. Om du skal gå for stiv gaffel er en vurdering du selv bør ta.
Hvis du føler at du har over gjennomstittlig kontroll i tekniske partier er det ingen grunn til å la være, spesielt ikke hvis stipartiene i rittet ikke er for lange.
I tillegg til disse oppgraderingene kan du sette på et negativt stem for å komme lavere med sittestillingen, noe som ofte er en must på 29-ere. Til Birken kan man også legge på noen smalere dekk, som Bontrager 29-0 2.1 på 430 gram, eller Specialized S-Works Renagade 1.95 på 470 gram. Da vil du ha en race ready vekt på rundt 7,7 kilo m/pedaler, flaskeholder og skvettlapp.