System: Trapezoid multiple link system
Vekt: Fra 1212 gram, testgaffel 1347 gram inkludert lockout
Vandring: 60 og 90 mm
Pris: 7799 kroner
Testperiode: Sommer, trening og ritt
Max anbefalt ryttervekt: max 95 kg
Bruksområde: Maraton og rundbane
Nett: www.german-a.de
Importør: Skørn Sykler
Petter Smart
Hovedmålet, etter produsentens hjemmeside, var å konstruere en lett gaffel uten at dette skulle gå utover funksjon eller stivhet. Kilo er den letteste gaffelen til German:A, med en vekt fra 1212 gram med karbon gaffelbein og 1 1/8” aluminium i styrerør. Testgaffelen leveres med aluminium gaffelbein og, og er den nest letteste i serien med sine 1347 g inkludert fjernstyrt lockout festet på styret. Av justeringer finnes et rødt hjul for retur samt luft i et hovedkammer.
Faktisk veier 26” versjonen rett over kiloen, derav navnet. Det er lett!
Dempergaffelen frir definitivt til Petter Smart-tilhengere som vil skille seg ut, med et system de kaller for et trapes multiple link-system. Kort forklart er det et slags parallellogram som jobber med en selvstendig luft/oljedemper. Tyskerne leverer 3 ulike dempere etter kjørestil og vekt, med og uten fjær. Slett ikke verst. Gaffelbeina er hule, noe som holder totalvekta nede.Luftkammeret i demperen er av typen med både positivt og negativt kammer, og med låsebryteren kan man sette demperen i klatremodus i nedre posisjon, og fronten senkes.
Utover dette kan man ved å flytte en bolt få redusert vandringen til 60 mm.Andre opsjoner er feste for skvettlapp, lys, custom fargevalg og fester for bagasjevesker.
Testen
Vår testmodell kom med styremontert lockout, en Pushlock-variant fra Rock Shox. Litt innkjøringsproblemer her i form at spaken ikke ville låse seg i nedre posisjon, men med litt justering av wiren fungerte dette som det skulle.Inn med riktig mengde luft etter produsentens anbefaling, for meg på 74 kg var det mellom 7 og 9 bar, og en sag mellom 15 og 25 prosent.
Jeg la meg midt i mellom på 8 bar. Ved å presse raskt på styret med beina i bakken, kjentes den litt spretten og lite følsom ut, men etter et par meter kom den store overraskelsen; gaffelen slukte lett unna smådumper og ujevnheter samtidig som den kjentes kvikk og forutsigbar i svinger.Til maraton kan man ved fordel kjøre på med enda mer luft, spesielt på 29”, gaffelen vil kjennes mer fast i fisken i siste del av vandringen uten at den mister nevneverdig følsomhet i første del.
Parallellogram-teknikken på disse gaflene resulterer i en veldig responsiv karakter på ruglete underlag, steiner, hull og røtter glattes ut fordi hjulet beveger seg først en anelse bakover, og etterpå slår demperen (90 mm) inn. Sehr gut!
En annen fordel med denne løsningen er at demperen ikke siger ved bremsing, slik at du beholder mer av vandringen i nedoverbakker. Jeg har hatt gleden av å teste Kilo både på trening og ritt på variert underlag, og kan konstantere at de tyske ingeniørene har gjort mye riktig.Et ankepunkt som i så fall krever en langtidstest for endelig konklusjon er at paralellogrammet er veldig utsatt for søle og sprut, men jeg har ikke lagt merke til noe nedsatt funksjon og treg vandring etter ca 50 timers kjøring i tidvis meget grisete forhold. Produsenten kan også opplyse om at vinneren av bl.a. et nasjonalt 24-timersritt syklet på Kilo. At gaffelen kun leveres med 9 mm dropouts er også et minus inntil videre.
Testpiloten har kjørt med Maxxis Ikon 2.2 uten problemer, men dette er også det produsenten anbefaler som maksbredde.
Konklusjon:
Lett oppsett, smørmyk utglatting av små og dels store og ujevnheter, førsteklasses vridningsstivhet kombinert med markedets letteste vekt, bør gjøre den til både små og storhjulingenes favoritt i maraton og rundbane. Et lite minus for kun 9 mm dropouts. Mulighet for bruk av den stadig vanligere 15 mm akslingen hadde bidratt til økt vridningsstabilititet, særlig for tyngre ryttere.
System: Teleskop
Vekt: Fra 1336 gram, testgaffelen 1384 gram
Vandring: 100, 120 og 150 mm
Pris: 8499 kroner
Testperiode: Høst, sommer
Max anbefalt ryttervekt: 95 kg
Aksel til krone: 515 mm / 100 mm
og 535 mm / 120 mm
Bruksområde: Rundbane, sti og All Mountain
Nett: http://www.german-a.de
Importør: http://www.skorn-handverkeri.no
Allrounderen
German:A sin letteste teleskopgaffel heter Xcite Criterion, og leveres med 100, 120 eller 150 mm vandring. Igjen var målet for produsenten å lage en dønn stiv singelkrone-gaffel kombinert med markedets letteste vekt. Til sammenligning veier en DT Swiss XMM 100 mm racing gaffel med karbonkrone 1540 gram (29"), altså ca 100 gram mer.
Det som er verdt å merke seg er at DT Swiss opererer med 32 mm diameter i gaffelbein, mens Xcite Criterions er på hele 36 mm, noe som øker stivheten merkbart til fordel tyskerne. Dette er en innerbeindiameter som ellers er å finne på gafler til grove stisykler, gjerne med 150-160 mm vandring.
Dog må det stilles spørsmål til produsentenes selvtillit da DT Swiss har hele 110 kilo som maksvekt, kontra 95 kilo på German:A.Uansett, materialvalg på test-gaffelen er karbon i nedre bein og bro, og aluminium i krona.Den leveres også i alle størrelser og med krone i karbon, da heter den Xcite X-Ray.I tillegg til muskuløs størrelse på beina har også Xcite et par andre triks for å oppnå stivest mulig gaffel.Det ene er en real bro i karbon de har konstruert flat for og minske luftmotstanden.
Det andre er rette dropouts, for å spare vekt, såkalt «Straight-Dropout-Design».
Fremløpet til gaffelen skapes ved å legge inn en vinkel mellom styrerøret og gaffelbeina. Igjen artig at de små high-end produsentene våger å introdusere utradisjonelle løsninger.En annen fordel er at de små produsentene ofte leverer på bestilling, noe som tilrettelegger for et stort utvalg i størrelser, tilbehør og finisher. Xcite Criterion leveres allerede i 650B, i både standard 1 1/8 ” og med konisk styrerør.
Testen.
Denne gaffelen kan justeres på mange flere områder enn Kilo. Både returen og kompresjonen kan justeres med to seperate hjul, ett i bunn av venstre gaffelbein for trinnløs retur, og ett øverst på venstre gaffelbein for låsing/kompresjon. Ryddig og enkelt. Imidlertid sleit vi med å bruke låsebryteren uten å måtte stoppe helt, da juseringshjulet var altfor tungt og vri rundt. Dette er muligens en justering, men det bør være enkelt og rask å vri et låsehjul i fart, slik man kan på tilsvarende gafler.Det var det ene, så var det oppsettet med luft. Det var her det gikk galt. I følge bruksanvisningen går det frem at det er ett negativt/positivt kammer, og ett annet kammer de kaller for Damper System Pressure. Begge skal fylles med en anbefalt mengde luft. Greit nok. Stor rød, CNC-frest hette på toppen av høyre gaffelbein skrus av for fylling av positivt/negativt kammer, men HVORDAN justeres kammeret de kaller Damper System Pressure? For meg er det uforståelig, og etter en telefon til importør Wubbo i Skør´n Sykler klarer heller ikke han å forklare dette. Enden på det hele er at en full test kommer senere i år, når Skør´n har oppdatert seg med German:A, og ny gaffel sendt posten.
Midlertidig konklusjon:
Mange spennende løsninger på papiret, et rikt utvalg i størrelser på både hjul og vandring, upåklagelig byggekvalitet med CNC-fresing her og der, samt en litt forvirrende bruksanvisning på oppsett.
Det lille jeg fikk testet på asfalt med låsingen på, kjentes meget stivt ut.
Jeg ser frem til en fullverdig test utover seinhøsten, denne gang med en 26” fulldemper.
To be continued!