Denne sykkelen er en av 11 sykler i denne testen. Testen sto på trykk i Terrengsykkel nr. 13. Se de andre syklene her.
Pris: 34.995 kr
Vekt: 9,4 kilo u/pedaler
(Delt testseier sammen med Cannondale Taurine 1)
Ramme og gaffel: 3K karbon-ramme, Magura Durin 100 gaffel
Hjul: Mavic Crossmax SLR
Bremser: Shimano XTR 180/160mm
Styreoppsett: Ritchey WCS styreframspring og karbonstyre
Seteoppsett: Ritchey WCS karbonpinne og Selle Italia SLR sete
Gir: Shimano XTR
Krank og krans: Shimano XTR krank og 11-34 krans
+Topp utstyrt
+Stiv ramme
+Kjempgod gaffel
+Gode dekk
Tysk fartsfest.
Karbonrammen til Ghost er rør limt på muffer med sømløse skjøter. Dekalene i metallic reflekterer lyset i forskjellige farger under rikelig med klarlakk. Utseendet på Ghost-sykkelen står i stil med prislappen. Det gjør også XTR-gruppa og Crossmax SLR hjulsettet. Dette er etterspurte og kostbare deler mange gjerne oppgraderer til. Vi bet oss vel så mye merke i kvalitetssetet og den eksotiske gaffelen, en Magura Durin 100.
I løypa satt de lengste i testpanelet passe utstrakt på medium-rammen vi testet. Noen vil kanskje måtte gå ned en størrelse i forhold til vanlig. I tråd med de rådende trender fra kontinentet har Ghost-sykkelen relativt slakk styrevinkel og et kortere styreframspring enn normalen. Dette gjør at det fungerer veldig bra med 100 millimeter gaffel. Europeere liker at syklene klatrer effektivt opp og kan kjøres fort ned på stier. Dette gjør at stor bremseskive foran, og kapable dekk og dempegafler prioriteres. Her er vi og tyskerne enige!
Gaffelen viser raskt hva den står for, ved både å gi prima styrepresisjon og mye komfortabel vandring. Den er en perfekt make til den komfortable rammen. Den noe slakke styrevinkelen gjør sykkelen forutsigbar og trygg nederst i vandringen, de gangene utstyret virkelig settes på prøve. Likevel går lite tid til spille oppover. Lav vekt, bra respons i rammen og låsing nede i vandringen på gaffelen gir rytteren rikelig hjelp oppover. Den flotte låsefunksjonen beholder også litt av negativvandringen øverst i vandringen så du lettere forserer små hindre i motbakkene ved å flytte vekten bakover på sykkelen. Dette fungerer bra. Styrevinkelen og den passe lange vandringen representerer en skikkelig pose-og-sekk-løsning som utvider anvendelsesområdet til en lett ritthardtail.
Racing Ralph-dekkene i 2.25-tommers bredde virker bra sammen med resten av oppsettet på de fleste underlag en rittsykkel treffer på. Den ekstra bremsekraften fra den store skiven foran blir ikke kastet bort i manglende dekk-grep. Vi savnet et litt bredere styre, men opprettholdt god kontroll med karbonstyret fra Ritchey likevel. Et breiere styre vil gjøre det mindre slitsomt å holde seg fast når du velger tøffere og tøffere linjer med Lectoren.
Hjulene, drivverket og bremsene fungerte feilfritt under testen. Den nye XTR-gruppen virker litt spinkel og har mindre bitt en konkurrentene fra Avid og XT-bremsene fra Shimanos lavere rekker. XTR-bakgiret virker litt vanskelig å få justert 100 prosent, men når det sitter så girer det prikkfritt uten at du må trykke hardt på knappen. Girfølelsen i XTR er mye mykere og lettere på knappen enn Srams XO-gir. Begge er like presise.
Ghost Lector WC er en sykkel som skiller seg ut fra mengden på en riktig måte. Lekker, topp utstyrt og med egnet geometri og topp kjøreegenskaper. Så lenge du ikke ødelegger dyre deler, er dette en super kompanjong på ritt, trening og moro i skogen.