Utstyr mht. pris: 4
Klatring: 5Utfor: 5,5
Knotete terreng: 5
Sykkelglede: 5,5
Grus: 4,5
Finish: 5
SNITTKARAKTER: 4,9
Plusser
+ Stilig utseende
+ Effektivt bakhjulsoppheng
+ 11-36t-kassett
+ Store skiver
+ Topp demperdeler
+ Fine XT-hjul som lett kan brukes slangeløst
Minuser
– Litt høy front
– Dyr i forhold til utstyret
Pris: 39999 kroner
Vekt: 11,90 kg
Importør: Horten sykkelsport
Størrelser: S, M, L, XL
Responsiv
Giant Trance X Advanced SL er en lekker sykkel med flott fargekoordinering. Den svarte karbonrammen er matchet med fine blå og hvite detaljer. Sykkelen har en stilig profil som tydelig forteller at denne sykkelen er klar for det meste. Giants unike Maestro-oppheng for bakhjulet gir et lavt tyngdepunkt og et særdeles effektivt tråkk. Sykkelen føles veldig stram i frasparket, samtidig som den er ettergivende og myk i vandring når det går utfor. Selv i bratte klatringer er det lite behov for å bruke ProPedal-bryteren på bakdemperen. Når du har lyst til å gi skikkelig gass, responderer bakhjulet umiddelbart og uten merkbar slinger i valsen.
Grov gaffel
Blant syklene i denne testen er Giant-sykkelen den som føles aller mest som en real stisykkel. Muligheten for å stille gaffelen opp til 140 mm vandring gir reserver til å virkelig la det stå til når det går nedover. Vi følte likevel at sykkelen fungerte best med gaffelen i 120 mm innstilling. Da er sykkelen veldig balansert, og kroppsvekten fordeles jevnt mellom for- og bakhjul. Sittestillingen er uansett denne testens mest oppreiste, så til det aller meste av sykling føles den ekstra lengden i gaffelen som er tilgjengelig ved å vri om en bryter, overflødig. Men ønsker du å virkelig utfordre deg selv i bratte, krevende utforkjøringer, kan den ekstra lengden i gaffelen gjøre forskjellen mellom å tørre og å trekke seg. Giant-sykkelen kommer med en komplett XT-pakke. Til og med XT-hjul har de utstyrt sykkelen med. Dette er superpålitelig, slitesterkt utstyr som fungerer til alle forhold og all type sykling. Hjulene er de litt kraftigere sti-hjulene i XT-gruppa, og disse har 15mm aksling foran. Dette sammen med den fine Fox-gaffelen og det kraftige frontpartiet på ramma gir super retningsstivhet og solid styring.
Giant Trance X Advanced SL1 føles som en solid stisykkel som er kapabel og lysten på det meste av grovt terreng. Sykkelen er likevel ganske så lett, og demperopphenget er blant de aller mest tråkkeffektive på markedet. Den høye fronten gir ekstra trygghet, men tar bort litt kvikkhet og rittvennlighet som noen av de andre syklene her byr på.