Giro er et amerikansk merke, og de har følgelig laget skoen i den bredere enden av skalaen, for å i hovedsak passe til sitt eget marked. Nordmenn har generelt brede føtter, og skoen passer de fleste av oss godt.
Det er først og fremst i sålen, vi ser at Giro har dratt nytte av sine søstermerker. Karbonsålen i skoen er laget av Easton, og den har fått betegnelsen EC90, som er Eastons definisjon av deres fineste karbon. Easton har i en årrekke laget noen av de mest suverene karbonhjul-og styrer, så det er ingen tilfeldigheter som er lagt ned i yttersålen på Giro Code. Sålen opplevdes som veldig stiv av den 80 kg tunge testrytteren. Det er lite negativt forbundet med dette, men ryttere som har problemer med numne føtter, bør enten bruke sine egne favorittsåler, eller de medfølgende, justerbare innersålene.
Vi finner en ru overflate der klossene festes, og vi hadde ingen problemer med å få en Shimanokloss å sitte fra første forsøk. Sporene til gjengeinnsatsen er trange og smale, og dette er lurt å ha i minne om du liker å vinkle klossene dine mye. Her er det begrenset hvor stor vinkel du kan få.
Flott innersåle
Å lage en sko som passer alle er helt umulig, men det er mange måter å møte markedet i større grad på. Tidligere så vi at de medfølgende innersålene, selv på toppsko, var for flate pappskiver å regne. Dette har bedret seg med årene, og Giro har valgt å lage en såle der du kan bytte ut en skumgummibit som sitter under fotbuen. Denne kommer i tre forskjellige varianter, small, medium eller large. På denne måten vil både de plattfote, og de med høy fotbue slippe unna uten å investere i nye såler. Innersålen fungerer nesten like godt som individuelt tilpassede såler, og har også godt med støtte rundt hælen.
Solid ytre
Skoen kommer i tre ulike farger, og vi har testet den helsvarte varianten. Førsteinntrykket minner nesten om en vernesko, det hele virker veldig grovt. Skoen sitter godt på foten, uten at foten vrir seg unødvendig mye inne i skoen. Vi finner to borrelåser og en jekkespenne, alt laget i grovt, og litt i overkant stivt syntetlær. Det er ingen tvil om at skoen er myntet på røff bruk, alle de områdene som kan tenkes å komme i kontakt med naturen har fått ulike former for forsterkninger. Hele skoen blir i så måte litt stiv til å begynne med, men dette tilpasser seg fort. Det skal også sies at innerskoen er veldig myk og komfortabel, så dette er heller en normal form for tilpasning. Skoen har to veldig små lufteluker foran ved tåpartiet, men dette er også det. Ha dette i bakhodet om tørre og varme Spaniastier er ditt favorittområde.
Barnesykdommer
Det er sjelden vi finner perfekte sko, og Giro har et par småting å jobbe med før de har laget den perfekte skoen. Det første vi må nevne er spenneløsningen, den er rett og slett konstruert litt klønete. Ved å klemme på en tapp på jekkespennen, løsner vi grepet. Denne tappen sitter utsatt til, og vi opplevde at ved å komme borti røtter og steiner, spratt denne helt opp. Småstein som spruter, samt tett buskas kunne også provosere frem det samme. Tåpartiet på skoen er også slitt godt etter et par måneders bruk, uten at det betyr annet enn en kosmetisk skade. Vi synes også at borrelåsene er litt i stiveste laget, her kunne godt Giro gjort det enklere å finne en perfekt passform.
Konklusjon
Giro Code er en solid ritt-og stisko, som passer veldig godt til norske forhold. Den er motstandsdyktig mot våte og røffe stier, og er akkurat mer enn normalt god å gå med. Den har lite lufting, og passer således godt også når det blir kjøligere i luften. Giro Code faller litt mellom to stoler, den er verken en superlett rittsko strippet for alt annet enn ren funksjon, og den er heller ikke grov og myk nok til å være en superkomfortabel stisko. Den er en skikkelig grovis, en ordentlig hestesko om du vil, klar for enhver krevende, tung og skidden oppgave.
Skoen vil, tross et par ubetydelige barnesykdommer, være en fabelaktig toppsko for den spreke syklisten, som bruker skoene til alt fra lange stiturer til Birken og rundbaneritt. Den rendyrkede ritt-eller stisyklisten, vil kanskje lete lenger ut på hver sin skala.
Pris: 2599 kroner
Vekt: 365 gram inkl såler, str 45
Passform: Bred- normal
Bruksområde: Ritt, trening- sti
Importør: Intercykle
+ Ekstra såler følger med
+ Solide og grove
+ Godt grep mot underlaget
+ Gummiert mellomsåle
– Litt stivt syntetlær
– For kraftige for mange rittsyklister
– Spennen kan løsne
– Slites fort i tåpartiet