Som System 12 er også hendlene på disse Grimecabremsene mistenkelig like Shimano XTs. Det som skiller dem nevneverdig er det høye, distinkte hydraulikkreservoaret.
Kaliperen derimot er ikke lik Shimano XT i det hele tatt. Kaliperen er stor, rød og har hele 6 stempler. Tre på hver side. Men Grimeca kan ikke konkurrere med hverken Hope, Shimano eller Hayes når deg gjelder finish. Grimecakaliperen ligner mer på en mopedkaliper i både utseende og utførsel. Kaliperen er støpt og ser virkelig massiv ut. Og litt billig.
Skivene er selvfølgelig 6 bolts og størrelsen er 200mm front og 185mm bak. Sammen med 6 stempler på hver brems burde det altså være mulig å få akseptabel bremsekraft selv på vei ned tilnærmet vertikale bakker.
I praksis
System 17 vil ikke skuffe den som er på utkikk etter kraftige bremser. Allerede fra første “bremsetak” kan en gå opp på forhjulet dersom en vil. Å låse bakhjulet er heller ikke noe problem. Bremsekraften blir heller ikke noe dårligere etter hvert. Snarere tvert imot. Her har du bremsekraft så det holder, og vel så det. En kan hele tiden bruke en finger på hendelen uten at en trenger å være bekymret over om en får stoppet eller ikke.
Men det er som kjent ikke bare bremsekraft som er viktig ved en god brems. Bremsen skal også ha god modulasjon eller doseringsevne som noen kaller det. Det vil si at bremsen skal være følsom for hvor mye kraft du legger i hendelen. Også her skårer System 17 meget godt. Samtidig som de som sagt er enormt kraftige er de også utrolig behagelig og gode å modulere. Dette er ingen “på eller av” brems. Den har alt fra et tonn av stoppekraft til en fingers fartskontroll.
Under kjøring oppdaget vi aldri noen form for koking eller tap av bremsetrykk.
Hmm..Ikke så bra
Vi har desverre et par ankepunkter mot System 17-bremsene. Det første, men egentlig ikke så vesentlige, er at de ikke på langt nær har den samme finishen som andre dyre skivebremser har. De ser rett og slett mye billigere ut.
Vi greide å knekke festepunktet for slangen til kaliperen til bakbremsen. Dette skjedde ved et fall ned fra en “North Shore-bro”. Hadde bremsenslangen hatt et 90 graders ledd i inn mot kaliperen ville nok leddet vridd seg istedet for at festet knakk. Dette er detaljer som kan gjøre at bremsen fortsatt funker dersom uhellet først skulle være ute.
Vi greide også å ødelegge bremsehendelen i samme fallet. Den delen av hendelen som dytter stempelet inn ble dradd ut. Vi greide å presse det inn igjen slik at vi fortsatt fikk mange timer ut av bremsen. Etter å ha studert bremsehendelen fant vi ut at dersom dette skjedde en gang til ville vi måtte bytte hele hendelen og ikke bare et par smådeler. Jeg har vært ute for det samme på Hope bremser, at hendelen blir dratt utover, men på disse kan en ta ut delene og erstatte de med nye. Det kan man ikke med Grimeca. En ganske stor svakhet mener vi.
Bremsene virker rett og slett litt skjøre da vi er av den oppfatning at dette fallet ikke ville fått så store konsekvenser for andre bremser. Og er det noe du vil at utforbremsene dine ikke skal være, så er det skjøre.
Konklusjon
Dette er noen utrolig gode bremser. Stoppekraft så det holder, meget god modulasjon og med en utrolig god følelse på hendelen. Bare veldig synd at du alltid burde ha endel reservedeler lett tilgjengelig.