Se de andre syklene i vårens stisykkeltest.
Sum: 4,64 – Veldig bra
Ramme og bakdemper: GT 6061 monocoque med i-Link, Fox Float RP23 (retur og ProPedal) bakdemper - 14cm vandring
Gaffel: Fox Float 32 RLC (retur-, kompresjonsjustering og låsing) - 14cm vandring.
Gir: Shimano XT hendler, Shimano XT Shadow bakgir, XT frontgir
Drivverk: Shimano XT krank, Shimano XT frikrans (11-34t), Shimano XT kjede, Crank Brothers Acid pedaler.
Bremser: Shimano XT - 185mm skive foran og bak.
Hjul: DT Swiss X-430 felger, DT Swiss Comp 1,8 eiker, Shimano XT Centrelock nav foran og bak, Kenda Nevegal dekk.
Sete- og styreoppsett: Thomson Elite setepinne og Elite X4 styreframspring, WTB Rocket V SLT sete, Ritchey WCS riser-styre, FSA Orbit X styrelager.
Tilgjengelige størrelser: S, M, L, XL
Gjennomført topp utstyr
Super pris
Gode dekk
Høyt krankhus
Flatt stem
Bratt i front.
XC på stylter
GT har frisket opp utvalget sitt for 2008, med flere nye modeller og et fjongere utseende over hele linja enn de siste åra. Force-serien overtar plassen etter den populære I-Drive 5-serien (se TERRENGSYKKEL #7), men til tross for investeringene i nytt design med mer vandring (140mm foran og bak, kontra 130mm på I-Drive) og fenomenalt bra utstyr, har GT og importør Beach Mountain skrudd prisen på Force betraktelig ned sammenlignet med forgjengeren I-Drive 5.
Bra jobbet!
Med full Shimano XT-pakke, en Float RLC-gaffel, Thomson Elite setepinne og Thomson Elite X4 styreframspring til under tjue tusen kroner, er det ingen andre i testen som kan konkurrere når det gjelder utstyr og pris.
Den nye monocoque-ramma i helblått ser dessuten bra ut, og GT har greid å få et komplisert demperoppheng til å se ryddig ut.
Krankpartiet på GT-en er svært høyt. Nesten 3 cm høyere enn den nest høyeste i testen, og med standardoppsett sitter man XC-aktig med vekta høyt oppe og langt fram. På papiret er 69º styrevinkel kledelig på en sykkel med 140mm vandring. I praksis gir den imidlertid fort bratt skjeggvinkel, særlig i nedoverbakkene. Mye grunnet det høye krankpartiet. Sykkelen er likevel ikke like kvikk som for eksempel Gary Fisher eller Ghost. Vi prøvde med et kortere styreframspring, noe som gir litt bedre balanse og bedre kontroll. De negative følgene av det høye tyngdepunktet begrenses av at GT har lav høyde over overrøret. Den høye kranken gjør det også mulig å tråkke seg gjennom rufsete partier og over store røtter og steiner, men det kreves god balanse i krappe svinger og når terrenget blir ordentlig bratt.
GT-en er virkelig morsom når man får farta opp på småkuperte, brede stier med lange, skjærende svinger. Det er god harmoni mellom dempingen foran og bak. Fint avstemt demping gjør at den flyter godt over små og store hindringer, og de følsomme og kraftige XT-bremsene gjør det lett å finjustere farta. Solide hjul hjelper til med å holde rett kurs, og de voluminøse Kenda Nevegal-dekkene er blant testens beste, selv om vi hadde sett at bakdekket var like stort som fordekket. Dekket er tross volumet ganske tynt i gummien så se opp for skarpe steiner.
GT Force 1.0 har enormt bra utstyr til en svært pen pris. Trass i lang vandring foran og bak, er dette en sykkel som krever gode grunnferdigheter i grovt terreng, men den er strålende i høy fart og på tekniske flater. GT bør senke krankpartiet for å få utnyttet det store potensialet i den nye Force-serien fullt ut.