Når man tråkker på pedalene er det fint lite bevegelse i dempersystemet, noe racing-gutta ser på som helt klart positivt. I-Drive-systemet til GT ser komplisert ut, men det er helt tydelig at det fungerer slik det skal.
I bratt og teknisk terreng er I-Drive’en en krevende sykkel å håndtere. Flere av testrytterne følte at de satt veldig over forhjulet ned bratte heng. Panelets rittsyklist følte han satt veldig bra, men såpass lang front krever sin mann i bratt terreng. At sykkelen har testens klart dårligste dempergaffel er dessverre også med på å gjøre utforkjøringene skumle. Den er tilnærmet uten returdemping og er veldig myk sideveis. Dessverre bidro heller ikke dekkene på GT'en til å øke rytternes selvtillit, og imponerte ingen av oss.
Mens GT I-Drive har en gaffel som hører hjemme i 5-8000 kronersklassen kommer Commencal'en og Specialized’en i denne testen med gafler som man også finner igjen på sykler man må ut med 30 tusenlapper for å få. GT har også utstyrt I-Drive'en med Avids mekaniske skivebremser. Disse er en del bedre enn V-bremser, men mye dårligere enn de hydrauliske bremsene på f.eks. Formula-bremsene hos Commencal og Magura'ene på Cannondale'en.
Dessverre oppdaget vi at GT’en, i alle fall vår testsykkel, hadde et holdbarhetsproblem. De to rammedelene sykkelen består av, er holdt sammen av to små metallplater festet med to små skruer. Denne platen kaller GT ”dogbone”. Skruene som holdt denne på plass løsnet hele tiden og ved etterstramming ved testsykling ute i skogen brakk den ene. Totalhavari! Løsningen ble tre strips og raskeste og kjedeligste veien hjem. Her har GT en utfordring de må løse, fort. Importøren Beach Mountain ville dekket dette med en ny testsykkel, men dette rakk vi ikke benytte oss av før deadline på denne testen som skulle på trykk i Fri Flyt. I tillegg har de forsynt alle sine dogbone-utstyrte sykler med gjengelim og skjerpet oppfølgingen ekstra overfor kjøpere av I-Drive-sykler.
Hadde vi fått fullført testingen, ville vi nok sittet igjen med et inntrykk av en kvikk sykkel som er super til rittbruk, men at utstyret, og særlig gaffelen, ikke helt holder mål på en sykkel til nesten seksten og et halvt tusen kroner. GT'en er med det en av testens dyreste. Det er mulig at vårt brekkasjeuhell er et engangstilfelle, og for GTs skyld håper vi det. Vi må likevel vedgå at vi ble litt skeptiske til sammenføyningen av de to rammedelene.
Kort sagt:
Dempersystemet til GT har et kjempepotensiale til både sti- og rittbruk, men da må noe gjøres med holdbarheten på "hundebeinet", platen som holder sykkelens to rammedeler sammen. Inntil vår sykkel bokstavelig talt knakk sammen, fikk den likevel vist at den klatrer som en geit og har et av sykkelverdenens mest tråkkeffektive dempersystem. Rammen er fin, men har klønete flaskefester. Utstyret, spesielt gaffelen, er et lite stykke under pari i prisklassen, særlig med tanke på at det fins langt billigere sykler blant våre åtte testmodeller.
Utstyr:
Ramme: NEW GT ID XC 6061 100mm vandringBakdemper: Fox Float R Gaffel: Rock Shox Pilot SL 100mm
Krank: TruVativ Firex, 42/32/22Kranklager: TruVativ ISIS Pedaler: Shimano PDM-520
Frontgir: Shimano DeoreBakgir: Shimano Deore 9-deltSkiftere: Shimano Deore 9-deltFrikrans: SRAM 9-delt 12-32Kjede: HG-72
Felger: Syncros "Lil Snapper" Dekk: Tioga Red Phoenix 26 x 1.95 Nav: Shimano DiscEiker: Rustfrie rette 14 gNipler: Messing
Bremser: Avid mekanisk skivebremsBremsehendler: Avid Speed Dial 5
Styre: Syncros riserStem: Ritchey Pro, Grep: GT ATBStyrelager: FSA IntegrertSete: SDG SatelliteSetepinne: SL Alloy Micro adjust
Størrelser: XS, S, M, L, XL
For å komme til de andre syklene i testen, klikk på linjene:
Commencal Essence, Specialized Stumpjumper, Rocky Mountain Vertex 50, Schwinn Moab HT Pro, Cannondale Jekyll 600, Kona Dawg, Trek Fuel 90