PRIS: 37 990 kroner
VEKT: 11,87 kg
IMPORTØR: Beach Mountain
STØRRELSE TESTET: L
VURDERING
UTSTYR MHT PRIS: 5KLATRING: 6UTFOR: 4KNOTETE TERRENG: 4,5GRUS: 5VINNERPOTENISAL: 5SYKKELGLEDE: 4,5FINISH: 5
SNITTKARAKTER: 5
Plusser:
+ Ekstremt tråkkeffektiv+ Presis og stiv ramme+Funksjonell utstyrspakke+ Gode bremser 180/160 + Liten XT-krank + Rimelig
Minuser:
- Høy krank - Rett styre- Tung- Dårlig setepinne
UTSTYR:
GAFFEL: Fox Float 32 29 RL Fit 100
BAKDEMPER: Fox RP23
DEMPEVANDRING F/B: 100 mm / 100 mm
STYRE OG FRAMSPRING: Crank Brothers Cobalt, Syncros AM V2
BREMSER: Formula R1X 180/160
GIR: Shimano XT
KRANK OG KRANKSETT: Shimano XT 26-38, Shimano XT 11-36
HJUL OG DEKK: DT Swiss M1800 / Maxxis Aspen 2,1 bak
SETE OG SETEPINNE: Crank Brothers Cobalt WTB Silverado Race SL / Crank Brothers
Høy på klatring
Gary Turners GT er en av de eldste merkene i terrengsykling, og var i mange år også av de mer toneangivende. Etter en kort tid med mindre aktivitet er de nå tilbake for fullt, og de leverer nå 29ere både med og uten dempere. Merket er lett gjenkjennelig på to elementer. Hardtailene har et lite triangel oppe ved seterøret, og fulldemperne har demperopphenget I-drive, med svulstige linker og en annerledes innfestning av frontgiret. GT Zaskar 100 29 Pro blir levert til oss som en rendyrket rittsykkel. Den kommer med et helt rett styre, og tørrværsdekkene Maxxis Aspen. Setet er fra WTB, mens de avsluttende komponentene er fra Crank Brothers. Videre har den fått en ganske liten krank, med 26/ 38 utveksling. Dette kan være perfekt til kuperte rundbaneløyper, men kan bli litt lite til allsidig, norsk bruk.
Da vi setter oss på GT’en, møter vi raskt én god, og én dårlig side av sykkelen. Sykkelen har fått toppkarakter på klatring, og dette er takket være det meget effektive I-drive demperopphenget. På nesten magisk og uforklarlig vis, dette er en sykkel som regelrett hjelper deg oppover i klatringene. Tråkkeffektiviteten er absolutt best i testen, enten du står, sitter eller tråkker til i et knallhardt rykk. Inntrykket forsterket seg bare ytterligere, da vi fikk sammenlignet sykkelen med andre, i en identisk løype runde på runde. Selv da vi tråkket til som hardest, gikk energien fremover, ikke ned i sykkelen. Men, Zaskarens største pluss, blir et minus når vi skal ned fra haugen på den andre siden. En av utfordringene med superklatreren er at krankhuset er høyt plassert, og på den måten blir også tyngdepunktet veldig høyt. I høy fart over lange utforkjøringer var det til tider litt utrygt, mens vi i bratthengene aldri kom langt nok bak setet. Dette er en høy pris å betale for gode klatreegenskaper, og her burde det vært et mye bedre kompromiss. Demperopphenget fungerer for ordens skyld veldig godt, og dette kunne blitt en drøm om det bare hadde vært plassert lavere.
GT Zaskar 100 29 Pro har som ritt- og stisykkel et kjempepotensial. Selv med høy vekt møtte vi en rakett av en klatrer rett fra start, men det ble som nevnt verre da vi skulle ned igjen. Den totale sykkelgleden blir da litt borte. Men, om livet ditt er en evig motbakke, bør GT Zaskar 100 29 Pro være et klart førstevalg.
Se hele testen her!