Pris: 32.999 kr
Vekt: 10,3 kilo u/pedaler
Importør: Beach Mountain
Utstyr: 3
Teknisk klatring: 4
Grus: 4,5
Utfor: 3
Finish: 5
Sykkelglede: 3,5
Vinnerpotensiale: 4
Snitt: 3,86
Karakter: Bra
Ramme og gaffel: Zaskar karbon monocoque, Fox Float 32 RL 100
Hjul: DT 1880, Kenda Karma dekk
Bremser: Shimano XT
Styreoppsett: Ritchey Pro styreframspring og flatt styre
Seteoppsett: Ritchey Pro setepinne, Fizik Gobi sete
Gir: Shimano XT bakgir og frontgir, XTR girspaker
Krank og krans: Shimano XT krank, XT 11-32 krans
+100 mm gaffel
+ Stiv ramme
+ Gode dekk
Hele GT-rammen er laget som en monocoque-konstruksjon og er med andre ord helstøpt.
Rørene, om de kan kalles det, på ramma er breie og ovale i formen. Krankhuset er ekstremt stødig bygget og hele ramma bobler over av stivhet og robusthet. Sykkelen ser nærmest litt sinna ut. På utstyrsfronten har GT vært på sparebluss. Sammenlignet med de andre syklene i denne testen får du lite snop for pengene på GT Zaskar Pro. Ritchey Pro-deler hører vanligvis hjemme på sykler til 10-15-tusen. En komplett XT-gruppe er solid og velfungerende, men litt under pari når sykkelen koster over 30 papirark.
At GT har valgt å oppgradere girspakene til XTR er veldig bra. Er det et sted det er merkbar funksjonsforskjell på XT og XTR, så er det på spakene.
Også gaffelen er veldig bra. 100 mm vandring gir deg litt ekstra gøts nedover og litt ekstra flyt når det slår og rister. Dessverre følte vi ikke helt at GT har tatt høyde for den ekstra vandringen når det kommer til rammegeometrien. Vår medium-ramme er relativt lang i overrøret, men den er også veldig lav i fronten grunnet et kort styrerør. Styrevinkelen er oppgitt til 71-grader. Dette er relativt standard, men med lav front og 100mm gaffel er det lett å få for mye vekt over fronten når du beveger deg nedover i vandringen.
Alle testerne som prøvde GT-sykkelen har lang erfaring med hissige hardtailer og rittsykling på grus og i terrenget, men alle ønsket seg en mer stivennlig geometri. Skal du sykle fort i terrenget er du avhengig av selvtillit og trygghet. GT-sykkelen gjorde oss mer engstelige enn nødvendig. Dette vil bremse farten.
Et oppsvingt styre eller et brattere styreframspring vil hjelpe litt på trygghetsføelsen.
Oppover er GT-en veldig stiv og kontant i frasparket og tross den litt rimeligere utstyrspakken er sykkelen relativt lett. Du har dermed bare egne bein å skylde på hvis det ikke går fort nok oppover.
Kenda-dekkene mottok blandede tilbakemeldinger fra testlaget. Noen mener disse verken er grusdekk eller terrengdekk, mens andre satt pris på den lave vekten og den myke gummien, som griper bra både på vått og tørt. Til variert terrengsykling er dekkene jevnt over ganske gode. Spesielt med tanke på den lave vekten.
GTs nye Zaskar ser rå ut og har en stiv og responsiv ramme, men vi føler at GT har litt igjen før de treffer blink med geometrien. Kanskje vil sykkelen virke mindre bratt under litt lavere syklister , men da blir overrøret fort i overkant. Vi synes også at GT gir oss litt lite for pengene sammenlignet med de andre i denne testen.