De seinere åra har imidlertid Hard Rocx tatt en rekke grep. Tydeligst kom dette til uttrykk foran 2011-sesongen, da 29er-serien Circo Volante kom på markedet. I vår gruppetest av halvdempa karbon-29ere samme (Terrengsykkel nr. 32) år kom Hard Rocx Circo Volante Team svært godt ut av det, i skarp konkurranse med storheter som Cannondale Flash, Scott Scale og Trek Superfly. Inntrykket fra den gang forsterka seg ved testen av 2013-utgaven av Circo Volante Team SL (se Terrengsykkel nr. 43): Stilfull, lettest i test, lynkjapp, men likevel solid.
Foran 2014-sesongen har Hard Rocx tatt nye grep. Med unntak av de rimeligste prisnivåene er den tradisjonelle 26eren helt borte fra Hard Rocx-sortimentet. Askerbøringene har ellers blant annet en egen serie, Race XX, spesielt tilpassa damer, bl.a. med kortere overrør, breiere sete og kortere krankarmer. Den etterhvert velkjente Circo Volante-serien videreføres med fire modeller, men med den nye OX2-ramma. Den største nyheten for 2014 er at Hard Rocx har kasta seg på 27,5/650b-bølgen med serien 27R.
Fem fins fem dyre karbonmodeller i den nye 27R-serien.
Vi fikk låne den dyreste, 27R Superleggera LTD i XTR-utgave, i hele august. Testen blei avslutta med å sykle fra Rena til Lillehammer så fort som mulig.
Testsykkelen i størrelse 18,5" har effektiv overrørslengde på 60,5 cm. Denne størrelsen passer testsyklisten på 179 cm perfekt. Videre har ramma klassiske, relativt hissige XC-vinkler med 71 grader i front og 73 graders seterørvinkel. Utseendemessig er sykkelen en innertier. Stilfull og gjennomført med god finish. Iøyneffallende er overrøret som løper i en elegant bue fra styrerøret, bakover mot seterøret og videre uten skarp knekk over i setestagene. Setestagene er noe for seg selv: Flate og med en markert bølge på midten på sin ferd mot bakakslingen. Det er dette som er den nye OX2-ramma. OX-bakrammer med de karakteristiske setestagene så vi første gang i 2012, og Hard Rocx fikk Merket for god design av Norsk designråd for denne ramma. Med rette, synes vi.
Ramma skal veie ca. 1140 g. Vi veide vår testsykkel med stiv gaffel til 7,2 kg uten pedaler. Rasende lett, med andre ord. Testsykkelen har videre XTR-drivverk med 30-42 tenner på kranken og 11-32 tenner på kassetten, samt KMC X10-SL-kjede i gull. Kassetten for øvrig en XG-1099-kassett fra SRAM - også den nøye valgt for å spare 70 g kontra en 11-34t-kassett fra Shimano XTR. Gjennomført! Bremsene er nye Formula R1 Racing. Setepinne og styre er superlette New Ultimate EVO Carbon. Styret er hele 70 cm bredt, og forbindes til resten av sykkelen med et Syntace F109-framspring med titanbolter. Hjula er bygd på lekre, røde Tune King-/Kong-nav og NoTubes Crest-felger, og skodd slangeløst med Schwalbes nye Thunder Burt i 2,1-bredde. Dekkvekt? 415 g! Hjula har vanlige hurtigkoblinger foran og bak, og på testsykkelen var disse i matchende rødt fra KCNC. Det komplette hjulsettet, med dekk, skiver, kassett og hurtigkoblinger veier 2,8 kg. Jeg antar at mange lesere nå stikker "bare ut i boden en tur" for å sjekke vekta på ritthjula. De fleste vil se at vektnåla stopper på omkring 3,5 kg.
"Leggera" er for øvrig italiensk, og betyr lett. "Super-" antar vi at du forstår.
I testen fungerte testskribentens egen 29" Circo Volante Team SL som sparringspartner for 27R Superleggera LTD.
Hva er forskjellene mellom en 29er og en 27er? Går det raskere med en 27er?
29eren som testsykkelen blei sammenligna med, er noe ombygd med stiv karbongaffel og lette, raske dekk i 2,2-bredde. Sykkelen er bygd lett, men samtidig solid. Vektforskjellen mellom de to syklene er om lag en kilo, men vi tør påstå at sammenligninga mellom dem likevel er legitim. Mye av vektforskjellen ligger i hjula og dekka.
I praksis merkes det ved første tråkk at 27R Superleggera LTD er ekstremt lett. De lette hjula gjør at ethvert tråkk omsettes til snerten framdrift. Sittestillingen er spot on. Som kjent er breie styrer en trend i tiden. Vi har tidligere gitt Hard Rocx kritikk for sine smale styrer, men her skal de ha skryt. Det lekre, breie New Ultimate EVO-styret har en flott form med passe bakoverbøy. Tanken på at 70 cm var for bredt til bruken slo meg aldri. De nye, 270 g lette Formula R1 Racing-bremsene har behagelig karbonhendel, og er veldig kontante, men bremser ikke like hissig som konkurrerende modeller fra Shimano og Avid.
Schwalbe Thunder Burt er nye for 2014, og kan beskrives som en krysning av Furious Fred og Racing Ralph. Schwalbe hevder selv at Thunder Burt er det raskeste terrengdekket de noen gang har laget, altså raskere enn Furious Fred. Det sier ikke lite. Jeg var innstilt på å bytte fordekket til Racing Ralph, men slo det fra meg. Thunder Burt griper bra nok i sving, og blei beholdt også foran. Og ja, det ruller lynraskt. Imidlertid fins dekket kun i 2,1-bredde foreløpig, og det skal ikke legges skjul på at slike lette dekk er punkteringsutsatte. Thunder Burt er nesten som skapt for norske grusmaratonritt, men kan også være fine i raske, tørr og snille løyper ellers. Kanskje særlig som bakdekk og helst med SnakeSkin-forsterkning.
Vi har tidligere skrytt av 29eren Circo Volantes gode stabilitet i høy fart og kvikke styring. Stabiliteten skyldes kjedestag på lange 450 mm (som i sin tur skyldes bl.a. seterør uten knekk, i motsetning til mange andre 29ere), og kvikkheten skyldes bratt vinkel foran. Samtidig gjør de lange kjedestagene at sykkelen ikke er like enkel å manøvrere i teknisk terreng. Trass i lav vekt kan det være litt seigt å få bakparten med opp høye kanter, og den er ikke så villig til å bli med på brå hopp over tverrgående hindringer. Foran 2014-sesongen er imidlertid kjedestagene forkorta til 438 mm på 29erne, mens 27R-serien har 430 mm, og begge hjulstørrelser har vinkel på seterøret over krankhuset.
27R-sykkelen har mange av de samme egenskapene som 29eren, deriblant stabiliteten i fart. I lange, skjærende svinger må man legge litt mer vekt over forhjulet på 27R-en enn på 29eren for å holde grepet. Man må være litt mer offensiv i stilen. Med fare for å gjenta oss selv med selvfølgeligheter: En sykkel med 27,5" hjul oppleves som kvikkere enn en 29er. Man unngår det litt dorske preget som enkelte 29ere har, men med en liten fordel av de litt større hjula i teknisk terreng. På sti er 27R-en et hakk morsommere og kjappere i manøvreringa. Mindre hjul og kortere kjedestag gjør også hopping enklere, selv om vi har vært borti mer leikne sykler.
I harde svinger var det også merkbart at LTD-utgavens New Ultimate-styre er nokså mykt. De superlette hjula er heller ikke veldig stive, men det kan vi ikke forvente med den vekta. Det hjalp faktisk betraktelig da de 41 g lette KCNC-hurtigkoblingene på hjula blei bytta til Extralite Aliens-koblinger (55 g), og enda stivere med et sett Crossmax-hurtigkomblinger. Men denne kritikken skal ikke tas så strengt: Vi synes Hard Rocx skal ha skryt for å håndplukke lette og stilige deler. Dette er en Limited-utgave, tross alt! De andre modellene i 27R Superleggera-serien har noe tyngre og stivere deler.
27R-en med OX2-bakramma demper slag fra røtter, stein og vaskebrett mer effektivt enn Circo Volante 29eren den blei sammenligna med. Dette til tross for både mindre hjul og betydelig smalere dekk på førstnevnte. Forskjellene i komfort er med andre ord betydelig, og en klar forbedring på 2014-utgavene med både 27,5" og 29" hjul. Med vinkel på seterøret er det god plass mellom seterør og dekk. Vi tror en ytterligere forkorting av bakramma ville gjort 27R-en enda bedre i terrenget, og med det dratt maks nytte av den nevnte vinkelen. Noen små millimeter fra eller til er faktisk merkbart.
Som del av testen blei de to syklene sammenligna i en ca 7 km lang grusklatring med 350 høydemeter. Denne er ofte begynnelsen på undertegnedes turer, og jeg kjenner hver sving og kneik. Bakken blei sykla med bånn gass gang på gang med tidtaking i løpet av august. Hvilken sykkel var raskest? Fartsfølelsen er større på den megalette 27R-en, og det skyldes ikke bare den lave vekta. Den ekstremt kvikke følelsen framkaller smil, godfølelse og god selvtillit, men bestetida i løpet av testperioden blei faktisk notert med 29eren. Altså kan det konkluderes med at 27R-en ikke er målbart raskere til tross for lavere vekt. Men følelsen er altså en ganske annen. 27,5-hjula og den lave vekta på sykkelen inspirerer deg til å tråkke til over bakketopper og skyte fart ut av svinger, og du tenker "makan, dette går da lett og raskt!".
Fox-gaffelen vi fikk med, blei også benytta i testperioden. Det kan kort sies at den nye CTD-gaffelen er veldig god, og den nye styremonterte låsebryteren er langt bedre og mer elegant utforma enn skigard-grinda Fox tidligere hadde. Det blei veid for og imot, men Birkebeinerrittet blei gjennomført med stiv karbongaffel. Den stive gaffelen er en kilo lettere enn Fox-gaffelen med fjernstyrt låsing. Hvis man noen gang skal ha gleden av å kjøre helstiv og superlett sykkel i ritt, må det nesten være i Birken. Men det anbefales egentlig ikke, og det er en stor misforståelse at det går fortere med stiv gaffel. Den nevnte tidtakinga i grusbakken viser det. I den løse grusen ned Ballettbakken ville det vært en klar fordel med Fox-gaffelen.
I Birken satte jeg pris på den tette giringa bl.a. i rykk-og-napp-kjøringa i feltet. Testsykling i en bratt og teknisk krevende Scott Cup-rundbaneløype på hjemmebane viste at utvekslinga er lett nok også til krevende XC-kjør. Men det er bare de få LTD-versjonene som har 11-32t-kassett, de andre modellene har 11-36t, evt. 1x11-utveksling.
Konklusjon
Testsykkelen Hard Rocx 27R Superleggera LTD XTR er væpna til tennene med nøye utvalgte, superlette deler, og er én av ytterst få i sitt slag. Utstyret gjør sykkelen dyr, men Limited-utgaver er aldri billige. Nordmenn er generelt vektfokuserte, og vi synes det er kult at en norsk produsent tør å "dra på" såpass - og lykkes med det. Men la det være klart: Vekt er ikke alt her i verden for å få gode sykkelopplevelser. I denne testen er det dog lagt mest vekt på den nye ramma. Den nye OX2-ramma på 27R- og 29R-seriene for 2014 er merkbart forbedra fra 2013, bl.a. med mer komfort uten å miste stivhet og snert. Og snert er kanskje det mest dekkende ordet for 27R Superleggera LTD. Noe råere Birken-redskap enn 27R Superleggera fins knapt. Med 27R Superleggera viser Hard Rocx igjen at de følger med i timen og kan ta opp kampen med det beste fra utlandet. Men vi tror en liten innkorting av bakramma ville gjort sykkelen enda bedre i teknisk terreng uten at det går ut over de andre gode egenskapene.
Hard Rocx' satsing på 27,5" og 29" hjul viser for øvrig at vi ser ut til å få rett i våre spådommer for et par år siden - om at den klassiske 26eren er i ferd med å dø. I alle fall i denne kategorien i de dyrere prisklassene.