MINUS:SemislicksJålete vaierføring
Oppdatering 14.09.2004:Har logget noen flere timer på Crudus'en nå - med et par enkle justeringer: Utstyrte hjulene med et par 2,35-dekk - og fikk en helt ny sykkelopplevelse. De tunge og stive Cheng Shin-semislicksene var ikke bare kjipe som skogsdekk, de var også et sant helvete å få lirket av Alex DA16-felgene. Først etter tjue minutter med tung, nordnorsk språkføring kunne jeg endelig legge ut med skikkelige stidekk. Med mykere gummi, større gripeflate og mer komfort lot Crudus'en seg kjøre mye hissigere, og den nydelige geometrien kom mer til sin rett. Klatringene ble en langt mer leken affære, utfor fikk den enda mer å gå på. Må innrømme at jeg nesten ble forelska i denne sykkelen etter at den i øsende sleipt pøsregn taklet «rake-veien-ned-gjennom-ura»-løsningen like etter toppen av Vettakollen. Følte meg nesten som Bambis onde tvillingbror på speed. Dekk er heldigvis ikke vanskelige å bytte i butikken, jeg forstår også at de aller fleste av kjøperne neppe tar med sykkelen på sti - men det er like fullt synd å gjemme bort stiracer-potensialet til Hard Rocx'en med simple semislicks som standardutstyr! La oss få en ekte sti-Hard Rocx snart! (En Cane Creek Thudbuster setepinne havnet også på Crudus'en etterhvert - mer om den kan du lese i denne artikkelen) |
Hard Rocx går så det suser - og har gitt enkelte av de store forhandlerne mulighet til litt skreddersøm for å tilpasse egne behov. Bikes & Boards i Oslo har benyttet seg av muligheten. Resultatet er spesialversjonen Crudus Flames, basert på originalen Crudus Maximus. Crudus Flames markedsføres som en renere stisyklingsversjon av Crudus’en, basert på Race 2-ramma.
Oppgradert for skogsbruk
Hva skiller denne fra originalen? En hel del. Flames-sykkelen har fått Manitou Axel Elite i stedet for Comp, solid Truvativ ISIS-krank i stedet for den billige Shimano 440-utgaven, Avid bremser og hendler i stedet for Tektro - samt et bredere styre med oppsving, i stedet for den flate blyanten Hard Rocx ellers sverger til.
Men dekkene? Vi ble skuffet over å se semislicks på det som utgir seg for å være en stiversjon, og la ut på fuktige blåstier med en noe reservert mine.
Det er ikke vanskelig å føle seg hjemme på en Hard Rocx, de har gjort noe svært riktig med geometrien - og jeg er meget svak for Race 2-rammene. De veier respektable 1680 gram (uten å juge) og har en nøytral, men samtidig lettbeint og snappy kjørefølelse. Akkurat den følelsen var ikke helt på plass her, men det kan skyldes at jeg havnet på en litt stor 20-tommer med 100mm gaffel, mens jeg tidligere bare har kjørt 18,5-tommers Race 2-rammer med 80mm.
...bortsett fra dekkene, da
Uansett: Hard Rocx’en gjør jobben uten nykker eller irriterende særtrekk, og Crudus Flames framsto som en nøytral og presis dansepartner på stien. Med ett unntak: Dekkene. 1,95-semislicks fra Cheng Shin har ikke noe på stier å gjøre, med mindre det er lange tørkeperioder på gang. Det var irriterende å misse tagbare klatringer til lyden av spinnende knaster på bakhjulet, bremsegrepet er heller ikke noe i nærheten av godt nok - og jeg angret på at jeg ikke tok affære og byttet til skikkelig gummi hjemme.
Men poenget er selvsagt å prøve den som den står, og én ting skal dekkene ha: De tåler deng. Nedkjøringen fra Fagervann til Petersborg - langs den brede, steinete hovedstien - er en god prøve på punkteringssikkerhet. Jeg lå i dogfight med et par kapable kompiser, og slakket ikke opp et øyeblikk. Flere ganger trodde jeg slangen fikk dødelige slangebitt der bak, men dekket taklet smellene langt bedre enn hva den litt spinkle dimensjonen skulle tilsi.
Mye dempegaffel for penga
Gaffelen var et stort plusspoeng. Axel Elite med 100 mm vandring kjører velbalansert og kjennes svært stabil også i harde nedbremsinger. Bremsene noteres også som en kjærkommen oppgradering, jeg tok flere steder meg selv på fersk gjerning i å ikke savne skivebremser... Og så var det styret da: Jeg har lenge ventet på muligheten til å ratte de flotte Hard Rocx-rammene mellom trærne med et bredt og godt stistyre, og det føltes selvsagt helt riktig. Selv de retrosnåle Ritchey skum-grepene funket bra.
Alle disse oppgraderingene bidro til å gjøre utforegenskapene til Crudus Flames til minitestens høydepunkt. Selv i idiotisk høy fart lå Hard Rocxen som på skinner, uten et spor av nervøsitet. Med stor ramme og kjipe dekk var klatringene mer skuffende, selv om vi fant tonen bedre ettersom timene gikk.
Et par detaljer du neppe merker i fart, er at sykkelen leveres med skivebrems-klare nav. Dermed sparer du store penger når tida er moden for en oppgradering. Dette burde være en selvfølge for alle v-brems-modeller - men slik er det ennå ikke.
Fashion eller funksjon?
Den interne vaierføringen er ny av året, og finnes på samtlige Race 2-modeller i Hard Rocx-sortimentet. Girvaiere og bakbremsvaier føres inn i ramma, noe som opplagt bidrar til en cleanere look, for å si det på nynorsk. Noen andre fordeler kan jeg ikke se. Særlig er bakgirvaier-føringen et skritt i feil retning, siden den nå går gjennom underrøret og likevel må ut i dagslys på det verst tenkelige stedet: Nemlig der den passerer under krankhuset i et spor på en plastplate som er skrudd fast til bunnen av krankhuset. Her vil vaieren ligger åpen for all verdens dritt, som er nødt til å feste seg og skape unødvendig friksjon.
I tillegg er intern vaierføring adskillig mer plundrete for de som vil bytte vaiere selv, selv om det selvsagt lar seg løse med tålmodighet og dertil egnet tilbehør. Som om dette ikke var nok å gnåle over, må girvaieren bak nå gjennom en krapp 180-graders sving for å entre bakgiret. Med føring ned langs setestaget ville kurven bli mye slakere og friksjonen i strømpa mindre. Her går form åpenbart foran funksjon - og det hele virker bare jålete.
Konklusjon
Tross dette irritasjonsmomentet er det lett å like Hard Rocx Crudus Flames. Den velkjørende ramma er verdt mange oppgraderinger, dette er den samme som brukes på modeller som koster dobbelt så mye - og Crudus Flames gir deg mye og slitesterkt utstyr for pengene. Med rett rammestørrelse, reale 2.2 eller 2.35-dekk (det er plass nok) og noen flere timer på tomannshånd, er jeg trygg på at Hard Rocx Crudus Flames ville gjort susen for meg.
De to første ønskene oppfyller butikken lett før du triller ut av døra,. Det siste klarer du neppe å vente lenge med å oppfylle helt selv.