Pris: 9990 kroner
Importør: Hardrocx.no
Klatring: 3,5
Utfor: 2
Grus: 4
Sti: 2
Utstyr: 2
Sykkelglede: 2
Totalt: 2,6
Dårlig
- Hybrid krank
- Smale dekk
- Billig gaffel
- V-bremser
Bruksområde
Grus XC STI ----
Ramme: Race 2, R6 superlighet alu
Gaffel: RST F1rst air m/lockout
Gir: Shimano XT girspaker, XT bakgir og XT frontgir
Driverk: Shimano M521 Octalink 48/36/26 krank, Shimano 11-32 frikrans
Bremser: Shimano BR 431 V-brems
Hjul: Shimano Deore baknav, KT foran, Weinman ZAC 1800 felger, Maxxis Larsen TT,1,9 dekk.
Sete og styreoppsett: Ritchey V2 styreframspring, No-name styre, Ritchey setepinne, SDG Bel Air RL sete
Pedaler: VP M-11
Størrelser: 17 - 19 - 21
Hard Rocx Crudus Maximus er blant testens rimeligst utstyrte sykler. Den har tilnærmet samme utstyr som Diamant Eureka som koster 3000 mindre. Den er til gjengjeld litt tyngre enn Eureka og har smalere dekk. Crudus Maximus kommer utstyrt med en ganske fin aluminiumsramme med innvendig vaierføring og relativt kort overrør for størrelsen (18). RST-gaffelen er i en ganske annen klasse enn Rock Shox-recon-gaflene på de fleste andre syklene her, og hører nok mer hjemme på en sykkel til 6-7000 kroner enn en til nærmere ti. Men den er lett og lar seg justere etter kroppsvekten din.
Men billig utstyr kunne vært unnskyldt hvis kjøreegenskapene hadde vært ekstraordinært gode. I Hard Rocx’ tilfelle så er de ikke helt der. Likevel er det først og fremst det klønete utstyret som må ta det meste av skylda for at Crudus Maximus kommer dårlig ut i denne testen.
I et forsøk på å tilpasse Crudus Maximus til den gjengse mosjonist har Hard Rocx tatt noen grep som appellerer til en sykkelkjøper uten spesielle preferanser. V-bremser kan virke enkle og greie å ha med å gjøre og ser ut som et godt alternativ til tyngre og mer kompliserte skivebremser. Dessverre er dette en feiloppfatning. Samtidig er det mange som tror tunge gir autotmatisk er en fordel. Hard Rocx svarer med en hybridkrank. Denne kommer først til sin rett over 50 kilometer i timen og medfører at de fleste må bruke minsteskiva unødvendig mye i terrenget. Det blir også mye unødvendig giring mellom den store og mellomste skiva på kupert grusvei.
Den store kranken drar selvsagt vekta opp og gjør det vanskeligere å få tak i nye tannhjul. Dekkene er smale. Noe mange tror gir lavere rullemotstand og lav vekt. De fleste vil i stedet oppleve at breiere dekk både ruller lettere, gir høyere komfort og punkterer mye sjeldnere. Selv på grusvei er det en fordel med større dekk enn det Hard Rocx har utstyrt Crudus Maximus med.
Alt i alt er Hard Rocx Crudus Maximus en OK sykkel til sykling til og fra jobben, men en terrengsykkel kan det knapt kalles. Hvis den blir forsøkt brukt som det vil de fleste komme tilbake med en dårligere opplevelse enn nødvendig. Utstyrsvalgene Hard Rocx har gjort gjør at, selv om ramma er stiv og lett og rammegeometrien er relativt god, så er sykkelen vanskelig å håndtere i terrenget. Det føles hardt, bratt og ukomfortabelt så fort turen går utenfor fin grusvei.