Denne sykkelen er en av 11 sykler i denne testen. Testen sto på trykk i Terrengsykkel nr. 13. Se de andre syklene her.
Pris: 32.000 kr
Vekt: 9,2 kilo u/pedaler
Importør: HardRocx.no
Ramme og gaffel: Race 5 karbon, Fox Float F80 RLC
Hjul: XTR 970 nav, Stans Olympic felger, DT revolution eiker, Maxxis Flyweight 330 dekk
Bremser: Avid Juicy 7 160mm
Styreoppsett: Ritchey WCS alu styreframspring og styre
Seteoppsett: Ritchey WCS karbon pinne Prologo Choice sete
Gir: Sram X0 bakgir, Shimano XTR frontgir og X0 gripshift girvridere
Krank og krans: Truvativ Noir karbonkrank, Shimano XTR 11-34 krans
Vekt har alltid vært et prioritert satsingsområde for Hard Rocx, og XOF-sykkelen er intet unntak. Race 5 karbonrammen har lette komponenter: Felger fra Stans, Srams XO-gir og lette gripshiftvridere holder vekta nede. Lette aluminiumsdeler fra Ritchey i fronten og til slutt Maxxis Flyweight dekk sørger for at vektgale syklister kan løfte sykkelen fra butikkgulvet med hevet hode og tynne armer. Verdt å merke seg er at Avid Juicy 7 skivebremser og Fox toppgaffel RLC 80 også er på plass til tross for at det finnes lettere og billigere komponenter i samme prisleie. Slikt vekker instinktet hos de med mest gjørme i ansiktet. XTR-navene er en annen fin detalj som oser av kvalitet for pengene. Gripshift-giring er ikke alles favoritt, men det girer presist og veier lite. Vi bomgiret litt i rufsete terreng.
Sittestillingen På Hard Rocx Ovred XOF er aggressiv og aerodynamisk. Setepinne med setback, lang stem og lav front sørger for dette. Overrørslengden er noe kort i forhold til størrelsen. Sykkelen er ikke aller mest leken, men likeve velegnet til både rundbaneritt og de tekniske partiene i maraton-rittene. Oppover på fin sti og på grus er sykkelen i sitt ess.
Stans Olympic felger er lette, konstruert for slangeløse løsninger med lateksguffe og gir dekket et bredere fotavtrykk enn andre XC-felger. Dessverre veier de papirtynne Maxxis-dekkene mer enn opp for denne fordelen. Vi punkterte både foran og bak i løpet av testen, før vi byttet til kraftigere dekk.
Maxxis Flyweight 330-dekk er fullstendig uegnet til aggressiv terrengsykling. Tynne, glatte og med minimalt med mønster er disse til ingen nytte så fort du forlater grusen. Kun drevne, lette syklister i utekniske ritt, vil ha glede av dette dekkvalget. Heldigvis er dette et løsbart problem, som bør kunne være løst allerede før sykkelen forlater butikken uten noen ekstrakostnader. Med standard-dekkene gir Hard Rocx-sykkelen bare angst og irritasjon i terrenget. Med breiere dekk, (vi monterte Maxxis Crossmark) kommer smilet og selvtilliten tilbake
Med skikkelige dekk fikk vi plutselig god bruk for de prima bremsene og den eminente gaffelen og trivdes på karbonrammen til Hard Rocx, selv på svært tekniske stier. Med reale gummisåler kommer denne riggen kun til kort i de verste stipartiene målt mot de beste syklene i denne testen, noe grunnet den korte dempegaffelen.