I fjor testet vi to like Specialized Epic-fulldempere opp mot hverandre. En med store 29er-hjul, den andre med vanlige 26er-hjul. Da klarte vi ikke å skille syklene på tid, men vi følte oss tryggere på de store hjulene.
Tre like, men ulike
Da vi år fikk tilgang på tre tilnærmet likt utstyrte Cannondale karbonsykler så vi en mulighet til en utvidet duell der vi kunne finne ut hvilken sykkel av den fulldempede Scalpel, den storhjulede Flash 29er og den superlette Flash som vi ville foretrekke til fartsorientert sykling i 2011. For å måle utslagene så objektivt som mulig fikk vi Oslo Sportslager til å bygge opp to hjulsett til oss med Powertap-nav med kraftmåler i. Ett hjul med 29er-hjul og ett med 26er-hjul. Med dette oppsettet kunne vi se om vi brukte mer eller mindre krefter på den ene eller andre sykkelen. Med pulsmåling i tillegg kunne vi se om det kostet mer å sykle fort på den ene, den andre, eller den tredje sykkelen i testen.
Cannondale Flash 29 vant vår gruppetest av 29er-hardtailer i Terrengsykkel nr. 32, mens konklusjonen av en langtidstest av Cannondale Scalpel var å lese i Terrengsykkel nr. 34, dvs. fjorårets sisteutgave. En Cannondale Flash HM1 med 26" hjul var også på test i 2010.
Om testene
For å finne gode forhold for testingen dro vi til Massa Marittima i Toscana i Italia, der det hvert år arrangeres store internasjonale rundbaneritt. Den lille byen med de skogkledte åsene har søkt om VM i terrengsykling for 2013.
Vi testet syklene både i en kortversjon av den kuperte rundbaneløypa, og i en jevn grusstigning. Testingen ble gjennomført ved at to testsyklister syklet annenhver gang på to av de tre syklene i testen. Vi begynte med å teste 29-eren mot fulldemperen, før vi testet 29-eren mot den vanlige hardtailen. Alle drag ble kjørt på tilnærmet rittfart. Det er først når du presser tempoet at nyansene i syklene vil komme til sin rett. Ved å sykle på syklene annenhver gang unngikk vi variabler forårsaket av at vi ble slitne utover i testingen. En fallende kurve ville i så fall gå igjen på begge syklene parallelt.
De objektive forskjellene:
De tre syklene i denne testen er nesten så like de kan bli. Alle har Cannondales lette karbonramme og fremragende Lefty-gaffel. Alle har de et oppsett med 2x10-gir, og alle kom de med Schwalbes Racing Ralph-dekk, som vi monterte slangeløst ved hjelp av Caffelatex-guffe.
Det som skiller syklene er foruten de opplagte tingene, som forskjellig hjulstørrelse, og bakdemperen på den ene av de tre syklene, vekt, girsystem og geometri. For å ta bort så mange variabler som mulig valgte vi å teste alle syklene med det samme 62 centimeter brede styret. 29er-sykkelen kommer egentlig levert med et 70 centimeter bredt aluminiumsstyre. Flash 26 og Scalpel kommer også med Shimano girsystem og Magura bremser, mens 29er-sykkelen kommer med SRAM X0-gruppe-oppgradert med Cannondales egne Hollowgram aluminiumskrank med 39/26-klinger. Scalpel og Flash-sykkelen med 26-hjul er utstyrt med FSA karbonkrank med 42/27-klinger. Alle syklene har 11-36-kassett.
Vektmessig skiller det ca 800 gram fra Flash med 26-tommers hjul til Flash med 29-tommers hjul. Med pedaler og standard hjul uten Powertap-nav veier syklene:
Flash 26er: 8,7 kiloFlash 29er: 9,5 kiloScalpel: 9,3 kilo
Styrehøyden på 29er-sykkelen er 3 centimeter høyere enn på Scalpel-sykkelen. Overrøret på Scalpel er 7 mm kortere enn på 29eren noe som først og fremst skyldes forskjellene i styrevinkel. 71 grader på 29eren og 69,8 grader på fulldemperen. Alle syklene ble testet i størrelse large med 100 mm langt styreframspring.
TESTEN
Teknisk runde: Da vi vekslet mellom 29eren og rittfulldemperen varierte tidene med seks sekunder fra raskeste til tregeste runde. Pulsen varierte mellom 160 og 163 i snitt, mens snittwatten gikk fra 310 til 325. Tidene varierte i like stor grad både for 29er-sykkelen og rittfulldemperen, men watt-tallene lå ørlite grann lavere på rundene på 29er-sykkelen, dette til tross for at 29er-sykkelen er tyngre enn fulldemperen. Begge testsyklistene følte at rundene på 29er-sykkelen føltes best og potensialet for å kutte noen sekunder her med ytterligere tilvenning av sykkelen virket som om var til stede.
En interessant observasjon underveis i testingen var at det å sykle rundbaneritt handler mye om korte drag med veldig høy kraft i pedalen, etterfulgt av strekninger med lavere watt. Verdier opp mot 1000 watt ble målt opp tekniske klatringer, mens snittet for hele den kuperte runden lå rett over 315 watt.
Da vi dagen etter testet i den tekniske runden med 29ere mot den lette 26er-hardtailen ble rundetiden eksakt lik, men her fikk vi et litt større utslag på snittwatten da 26er-sykkelen krevde 16 watt mindre i snitt gjennom runden. Dette til tross for at de tekniske klatringene føltes noe mer knotete på denne sykkelen, enn på den med store hjul. Til gjengjeld var vektforskjellen på 800 gram faktisk merkbar i de bakkene som var lettere rent teknisk.
Grusbakke: Vår testbakke steg drøye 50 høydemeter på en drøy kilometer og gikk i trinn oppover med korte flate partier inne i mellom. Underlaget var tidvis grov og løs grus.
Igjen så var det vanskelig å skille syklene på tid. Alle dragene gikk omtrent like fort. Innenfor 6-7 sekunder. Og der det gikk litt fortere så viste wattmåleren at syklisten også hadde tatt i ørlite grann mer. Den raskeste klatringen ble syklet på rittfulldemperen og denne var 8 sekunder raskere enn snitt-tidene for 29er-sykkelen på lik watt. Watten varierte mellom 358 og 368, men varierte like mye på samme sykkel som mellom de to syklene.
I den samme grusbakken dagen etter testet vi den lette 26er-hardtailen mot den nesten kiloen tyngre 29eren. Igjen var det vanskelig å skille syklene på tid ogi gjen forklarer forskjellen i watt forskjellene i tid. De rundene som gikk fortest ble også utført med høyest snittwatt. Denne gangen ble den raskeste klatringen klokket med 29er-sykkelen, men dette draget var også det som ble utført med høyest snittwatt.
God følelse med 29
Begge testsyklistene følte seg med en gang veldig komfortable på sykkelen med de store hjulene. Selv uten at vi klarte å skille syklene på tid var det enighet om hvilken sykkel vi aller helst ønsket å sykle på fremover. 29eren kombinerer hardtailens enkelhet og kvikke respons, med en fulldempers trygghet. I tillegg gir de store hjulene bedre grep opp bratte kneiker og gjennom løse svinger.
Det var også enighet om at Cannondale lager fabelaktige hardtailer uansett hjulstørrelse, men at deres rittfulldemper Scalpel ikke gir deg full tilgang til alle fordelene med en effektiv rittfulldemper. Til det er bakdempervandringen både for kort og for stram. Vi vil uansett komme mer til bunns i akkurat dette utover sesongen da Cannondale Scalpel er en av årets langtidstestsykler her i Terrengsykkel.
Syklene oppsummert
Scalpel HM1Pris: 52 000 kronerVekt: 9,3 kilo u/pedaler
Plusser: Lett, stiv sideveis, supert bakhjulsgrep oppover og i svinger, få bevegelige ledd.
Minus: Gynger en del, fjærer mer enn den demper, lav front, drivverket med FSA-krank og Shimano tidelt kassett skraper med kjedet i kryss, bare ett flaskeholderfeste.
Cannondale Flash 29 HM1Pris: 48 000 kronerVekt: 9,5 kilo u/pedaler
Plusser: Lett, stiv sideveis, ekstremt komfortabel, rask, super drivlinje fra Cannondale og SRAM. Lette hjul, SRAM lockout til gaffelen, ekstremt god i svinger og i trinn oppover, to flaskeholderfester
Minus: Noe høy front, i overkant bredt styre, matt hvit lakk som suger olje og møkk.
Cannondale Flash 26 HM1 Pris: 52 000 kronerVekt: 8,7 kilo
Plusser: Ekstremt lett, veldig komfortabel, lynkjapp, topp gaffel, to flaskeholderfester, klatrer lett og kvikt
Minus: Litt dårligere grep i trinn oppover, dyrere enn de to andre relativt sett, kranglete drivlinje med FSA-krank og Shimano-kassett. Burde hatt Cannondale-krank.
Vanskelig å konkludere
Det viser seg at det utrolig vanskelig å konkludere noe helt klart om hvilken av disse syklene som vil gjøre at du sykler fortest i ritt. Flere av verdens aller raskeste rundbanesyklister sliter med å gjøre det samme valget. Resultatlistene og syklene det sykles på viser mer enn noe annet, at det er mannen og kvinnen oppå som er avgjørende.
Likevel er det i år en trend at flere av verdenscupsyklistene velger bort fulldemperen fremfor en 29er-sykkel. Men mange sykler fortsatt til topp-plasseringer på sykler med det som til nå har vært standard hjulstørrelse. De siste års verdensmestere, Julien Absalon, Nino Schurter og Jose Antonio Hermida har alle vunnet de fleste av sine viktige ritt på vanlige hjul. Foran årets sesong har de alle prøvd og testet 29er-sykler, uten å bestemme seg for hva som går fortest.
Også våre egne stjerner, Gunn-Rita Dahle Flesjå og Lene Byberg har prøvd seg med store hjul. Enn så lenge foretrekker Lene fulldemper med vanlige hjul, mens Gunn-Rita har sverget til vanlig hardtail. Gunn-Rita har i vinter trent mye med store hjul og har en plan om å bruke sin nye 29er-sykkel i flere ritt gjennom sesongen, kanskje mer fordi sponsoren Merida vil det slik, enn at hun faktisk sykler fortere på den.