Hutchinson Scorpion UST er et dekk som er spesielt designet for bruk på UST-felger. Det vil si Mavics slangeløsehjul. Men fortvil ikke dersom du har forelsket deg i den grå og svarte fargen, du kan bruke dette dekket på standard felger også. Men da kan du naturlig nok ikke dra nytte av det slangeløse systemets fortreffelighet. Hvis du ikke har gjort dette da?
Dekket er bare å få kjøpt i folding-versjon. Det vil si at dekket kan foldes sammen uten å skade sideveggene, og at det er kevlar i "dekkanten" istedet for ståltrå. Dette er jo også standard på andre "high-end" dekk modeller.
I tillegg til 2.0 utgaven finnes dekket i 1.8. Dette er nok en fin størrelse dersom det er ekstremt gjørmete, men til generell stisykling er dette for smalt. Det er også derfor alle Hutchinson dekkene i denne testen er i 2.0. Vekten vil naturligvis gå litt ned i 1.8 versjonen.
Om mønsteret
Hutchinson Scorpion er et dekk der det er mye mellomrom mellom knastene, og for meg virker det som Hutchinson med dette dekket har bygget videre på det et par år gamle Hutchinson Mosquito.Ut fra hver knast stikker det derimot ut en liten "bro" som binder sammen ett trekløver av knaster. Knastrekken som ligger midt på dekket er peker i kjøreretningen, mens resten av knastene står plassert "nøytralt".
Sideveggene på UST-dekkene er betydelig mer solide enn det Hutchinson ellers er kjent for, og dette er en nødvendighet da det ikke er noen slange innfenfor som holder på luften.
I terrenget
Scorpion er et dekk med rullemotstand midt på treet. Og det er heller ikke overraskende når en ser på mønsteret. Dekket innbyr til aggressiv kjøring under våte og gjørmete forhold. Det har sin styrke der underlaget er sleipt og mykt som i gressbakker og våte jordpartier, og det skal mye til før dekket pakker seg.
Desverre kan det samme ikke sies over våte svabergpartier. Her glipper dekket lett, og det oppfordrer absolutt ikke til brutal hamring på pedalene opp småskrenter.
Når det er tørt ruller dekket litt for dårlig, og som bakdekk har det i bratte klatringer en tendens til å spinne tidligere enn det burde. Er underlaget flatere viser dekket seg fra en bedre side, men de markerte sideknastene kan da lett bli litt for mye.
Som fremdekk derimot fungerer dette dekket bra. Dekkets "pilprofil" gir gode svingegenskaper, og de høye knastene helt ytterst på kanten av dekket gripper godt når du lener sykkelen inn i svingene.
Dekkets bremseegenskaper er gode. Dette merkes spesielt på med frontdekket. Selv ned løse partier griper dekket godt, og man blir aldri liggende å "dytte" grus forran sykkelen.
Konklusjon
Som dere forstår er dette dekket ikke det perfekte allround dekket. Det fungerer derimot glimrende under våte forhold, og/eller som fremdekk. Dekkets åpne mønster gjør at det ikke pakker seg, og dette er bra på våte dager. Resten av året finnes det andre Hutchinson dekk som er bedre.