Ved foten av Sierra Nevada-fjellene sør i Spania fant vi perfekt testterreng. På stier bygget av berberne for snart 900 år siden ble topp moderne stisykler satt på prøve. Bratte utforkjøringer, steinrøyser og hårnålssvinger er stikkord, og innimellom tekniske traverser og klatringer hvor en må ha tunga rett i munn. Da vi i tillegg ble overrasket av regn og snø midt i oppholdet fikk vi også sett hvordan syklene taklet norske forhold med sleipe steiner og gjørme på dekka.
Forskjellige bakdempere
Begge testsyklene var satt opp med Fox 36 Talas-gaffel med 160 mm vandring, senkbar til 120 mm. De øvrige komponentene kom fra samme hylle. Begge ble veid inn til samme vekt; 13,2 kg. På Ibis-sykkelen stod det en senkbar setepinne fra Crank Brothers, mens Santa Cruz-sykkelen ble levert med vanlig pinne. Heldigvis hadde vi en senkbar pinne i riktig dimensjon liggende. Eneste forskjell av betydning var bakdemperen. Nomad-sykkelens Fox DHX Air er tilpasset grovere sykling og har flere justeringsmuligheter enn Mojo HD-sykkelens Fox RP23. DHX-demperen er mer følsom, men også mindre responsiv, og dette kan forklare noe av forskjellen mellom syklene.
For 2011 leveres Fox Talas-gafler med kun to vandringsinnstillinger. Med gaffelen senket hadde vi problemer med at pedalene slo nedi. Lav krank gir gode utforegenskaper, men gjør at 120 mm i front blir for lite i tekniske klatringer. Både Ibis og Santa Cruz tillater opptil 180 mm i front. Med en senkbar 180 mm gaffel har en enda ett gir nedover, mens 140 mm settingen trolig vil fungere bra der terrenget peker både opp og ned. Dette er en løsning som hadde vært spennende å prøve.
Allsidige grensesprengere
På transportetappene på grus eller asfalt leverte begge testsyklene langt bedre enn forventet. Senk gaffelen, skru på plattformen, og du glemmer fort at du har en altetende stisykkel mellom bena. Mojo HD fortjener litt ekstra skryt da den klarte seg bra i grusklatringer selv uten plattform.
Med sine groveste stisykler pusher både Ibis og Santa Cruz grensene for hva som er mulig. Nedover føler en seg ustoppelig, og det uten at en gruer seg til klatringene. Duellantene i denne testen er blant de beste i klassen, om ikke de beste. Likevel har Terrengsykkel en klar favoritt. Den har atpåtil 8000 kr lavere rammepris.
Ibis Mojo HD
Ibis Cycles var et kultmerke på nittitallet, og ble for snart seks år siden gjenopplivet av grunnleggeren Scot Nicol. HD står for HeavyDuty, og rammen er altså tiltenkt langt grovere bruk enn lillebroren Mojo. Ibis sponser den høyt meritterte tyngdekraftsyklisten Brian Lopes, og hans kjøring i Whistlers krevende utforløyper er et bevis på at Mojo HD takler det meste.
Ibis samarbeider med demperguru Dave Weagle i utviklingen av sine fulldempere, og det med gode resultater. Få oppheng kombinerer tråkkeffektivitet med aktiv fjæring like godt som DW-link. I tekniske klatringer overbeviser den stort. Bakhjulet følger terrenget uten at det går utover responsen. De fleste langbeinte stisykler mangler kvikkheten som skal til for å komme opp de vanskeligste kneikene, men med Mojo HD er dette ikke tilfelle.
Inspirerer til fart
Alt dette er vel og bra, men det er selvsagt utforegenskapene som er viktigst for en sykkel som dette. I raske utforkjøringer med tråkking, svinger og hopp kommer Mojo HD virkelig til sin rett. Den trives godt i luften og er lett å dra med seg. Det effektive opphenget inspirerer til fart. Begge testrytterne opplevde at vi hele tiden ga det lille ekstra for å komme enda litt raskere frem. Der Ibis-sykkelen ikke når helt opp er i de mest brutale utforkjøringene. Sammenlignet med Nomad gir ikke Mojo HD den samme tryggheten når steinene er mange og droppene høye.
Finishen på Mojo HD er upåklagelig. Langs overrøret er det avtakbare karbonfester for lekker vaierføring. Et valgfritt deksel langs underrøret beskytter både ramme og kabler. Demperfeste foran, av Ibis kalt Limbo Chips, kommer i to lengder. Skifter du til den lengre varianten samtidig som du monterer en kortere bakdemper reduseres vandringen til mer markavennlige 140 mm. Mojo HD kommer ikke med ISCG-fester. I stedet er en spesialtilpasset kjedefører fra MRP tilgjengelig.
Imponerende allsidig
Mojo HD imponerte fra første stund. Sykkelen takler alt fra variert markaterreng til lange og hårete utforkjøringer. Kvikkheten, allsidigheten og lekenheten gjør Mojo HD til en sykkel du garantert blir glad i.
Størrelse testet: M Pris sykkel: 45 799,- m/ Fox Float RP23 bakdemper, Fox 36 Talas RC2 gaffel, Crankbrothers Iodine hjulsett, Crankbrothers Joplin setepinne, XT drivverk og Formula The One bremserPris ramme: 18499 m/ Fox Float RP23 (+ 250,- for underrørsbeskytter)Rammevekt (oppgitt): 2850 gram m/ Fox RP23 (+40 gram for underrørsbeskytter)Styrevinkel: 67 graderSeterørsvinkel: 71 graderVandring: 160 mm bak, opp til 180 mm foranKonisk styrerør; 1 1/2” – 1 1/8” 135 x 12 mm gjennomgående bakaksling
Santa Cruz Nomad Carbon
Da førstegenerasjons Nomad kom i 2005 var det en banebrytende sykkel. Mye vandring, lav vekt og et effektivt oppheng fylte igjen gapet mellom frikjøringssykler og tradisjonelle stisykler. Siden det har Nomad selvsagt utviklet seg mye. I 2009 gikk den over til andregenerasjons VPP. Virtual Pivot Point er navnet på Santa Cruz sitt patenterte hjuloppheng. I likhet med DW-link benytter VPP seg av et lite ledd plassert mellom bakramme og hovedtriangel. Dette gjør det mulig å gi rammen nøyaktig de egenskaper en er ute etter.
Santa Cruz var sent ute med karbonfiber, men fant fort ut at dette er et materiale å satse på. Nomad Carbon er ikke bare 400 gram lettere, men også langt stivere og sterkere enn aluminiumsversjonen. I tillegg har rammen ekstra beskyttelse på utsatte steder. En kan derfor føle seg trygg på at rammen tåler påkjenningene grov stisykling innebærer. Santa Cruz har valgt bort gjennomgående bakaksling på Nomad Carbon, og begrunner dette med at den uansett er stiv nok. Her er det vanskelig å si seg uenig.
Slipp på nedover
I tråkketerreng føles Nomad-sykkelen langt dvaskere enn Mojo HD. Uten pro pedal synker den sammen når terrenget peker oppover, noe som gjør det vanskelig å holde forhjulet på bakken.
Det Nomaden mangler oppover tar den fort igjen nedover. Demperraten kombinert med en velfungerende Fox DHX Air gir et oppheng som er superfølsomt i starten, og likevel i stand til å ta unna de største slagene. Santa Cruz-sykkelen sluker unna hva det skulle være, og gir en trygg følelse i all slags terreng. I tekniske utforkjøringer i lav hastighet når ikke Nomad helt opp. Du kommer deg alltids ned, men det krever litt mer bestemt håndtering fra rytteren i trange svinger. Dette kan forklares med det relativt lange kjedestaget.
Rock gardens og høye drop
Selv om Nomad må se seg slått av Mojo HD er det på ingen måte en dårlig sykkel. Lange kjedestag kombinert med en bunnløs følelse i vandringen gjør at Nomad egner seg for deg som liker raske utforkjøringer med mye stein og høye dropp. På trange stier med variert helling føles den litt treg.
Størrelse testet: LPris sykkel: 53 490,- m/ Fox DHX 5.0 Air bakdemper, Fox 36 Talas RC2 gaffel, DT EX500 felger, DT 350 nav, XT drivverk, Avid Elixir CR bremserPris ramme: 26500,- m/ Fox Float RP23, 28000,- m/ Fox DHX 5.0 Air (testet)Rammevekt (oppgitt): 2750 gram m/ Fox Float RP23, + 220 gram for Fox DHX 5.0 Air Styrevinkel: 67 graderSetevinkel: 71,5 graderVandring: 160 mm bak, opp til 180 mm foran1,5” styrerør gir fullt utvalg i gafler
Se syklenes karakterkort i bildemenyen til høyre for teksten.