Vi ble med Intense-veteran Pasqual Canals på en prøvetur på Intense Recluse. En av flere sykler som skal relansere Intense som et merke med ambisjoner om større markedsandeler og fortsatt nisje-status.
KALL DET IKKE VPP: Santa Cruz' patent på VPP er utløpt, men Intense har valgt en egen tilpasset løsning på opphenget av bakhjulet. Alle foto: Øyvind Aas
Lesetid: 9 minutter
RECLUSE: Intense sin nye halvgrove stisykkel kan fint brukes til både enduro og daglig stisykling. Alle foto: Øyvind Aas
Minus: Noe kort for størrelsen, enkle hjul til prisen, dyr!
Intense er midt oppi en storsatsing og nærmest en relansering av merket. Hele sykkelkolleksjonen har i løpet av det siste året blitt byttet ut og flere modeller er forvente å komme snarlig.
Mye av Intense sin nye ambisiøse satsing skyldes investorer og ansettelsen av sykkelbransjens gå-til-mann når det kommer til business-gjenoppreising, Andrew Herrick.
Herrick er mest kjent som en av nøkkelpersonene bak Crank Brothers, men de siste årene har Herrick konsultert på en rekke merkers gjenoppstandelser.
Ansettelsen av Herrick som business-mann hos Intense har gjort at Intense-sjefen sjøl Jeff Steber har kunnet bruke sin tid og intellekt til å utvikle og utforme nye sykler.
RYDDIG: Kabelføringen er tilpasset både mekanisk og elektrisk giring.
2016 markerte også året da VPP-patenten som Intense har lisensiert av Santa Cruz gikk ut på dato. Intense og andre sykkelprodusenter står derfor ganske frie til å utforme lignende demperoppheng som VPP, uten å havne i konflikt med Santa Cruz. Intense har kalt sin videreutvikling av VPP-løsningen for JS-tuned suspension. Der JS står for Jeff Steber. Opphenget består fortsatt av to korte vippearmer mellom front og bakramme, der disse beveger seg i forskjellig bane.
I tillegg har det nye JS-tuned-opphenget noe Intense kaller I-box. Dette består i at festet for det nederste leddet i frontrammen sitter inne i koblingen mellom seterør, krankhus og underrør, rett over selve kranklageret. Dette gjør det mulig for Intense å utstyre sine nye sykler med ekstra korte kjedestag.
Korte kjedestag er veldig i vinden for tiden og det er lett å forstå hvorfor. En kort bakramme gir leken popp i en sykkel. Kobles det med lang frontramme oppnår du likevel stødighet og trygghet.
KORT: Kjedestag på 429 mm er kort på en sykkel med 140 mm vandring og 27,5-tommers hjul.
Recluse
Recluse ligger nær opptil det vi vil definere som en endurosykkel. Intense’ nyeste stisykkel har 150 mm vandring foran og 140 mm bak. Geometrien og oppsettet forøvrig er likevel tilpasset enda røffere sykling enn det vandringen tilsier. Intense har i den nye kolleksjonen i tillegg:
Tracer 275C med 160mm vandring i hekken,
ACV tilpasset pluss-dekk med 130 eller 115 mm vandring og
Primer med 29er-hjul og 115 eller 130mm vandring. Alle syklene har karbonramme produsert i østen, men designet og utformet av Jeff Stebers lag i Temecula i California i samarbeid med det tyske ingeniørselskapet SEED.
Katalaneren Pasqual Canals er gift med Intense. Den joviale syklisten har vært utforproff i en årrekke og har forhandlet og importert Intense på det spanske markedet samtidig som han har konkurrert i verdenscupen. Nå er han i ferd med å sette opp Intense sitt nye og ambisiøse europeiske hovedkvarter rett ved Formel-1-banen Montmelo utenfor Barcelona.
For å prøve ut nye Recluse tok Pasqual oss med på en runde i en lokal enduro-trasé som bare noen dager senere skulle være åsted for en katalansk cup-runde i enduro.
Recluse er en ryddig og stilig sykkel. I størrelse large er den langlemmet, slik vi er vant til fra Intense. Overrøret er senket, mens seterøret fortsetter langt oppover med en kraftig forsterkning mot overrøret. Både overrør og underør er lett buet, uten at sykkelen ser like gravid ut som trenden var for noen år siden. Både bakrammen og demperopphenget er veldig kompakt. Opphengets nedre vippepunkt gjemmer seg inne i rammen og er nærmest usynlig. En fettventil bak kranken vitner om enkel service og god holdbarhet.
De superkorte kjedestagene på 419 mm til tross, Santa Cruz Bronson har til sammenligning 432 mm kjedestag, Specialized Stumpjumper 650 har 420 mm og 150 mm vandring, men ikke plass til frontgir. Intense har fått plass til et frontgir også, for dem som fortsatt ønsker seg slikt. Vår testmodell på Pro-nivå kom likevel heldigvis uten.
Pro-byggesettet består av en salig miks av deler fra forskjellige merker. Alt tilsynelatende gjennomtenkt og tilpasset en tanke om mest mulig funksjon for pengene. Demperenhetene er fra Fox’ Factory-nivå. Giringen foregår med SRAMs budsjett-gruppe X1, men er sterkt oppgradert med en superlett NEXT karbonkrank fra Race Face, og en gigantisk kassett fra E13 med et spenn fra 9 til 44 tenner.
KJEMPEKASSETT: E13 sin superkassett har spredning fra 9 til 44 tenner. Fint i både klatringer og på raske transportetapper.
Mavics XA Elite-hjul er passe brede og passe solide og lette. Skodd med Maxxis HiRoller II EXO TR-dekk er sykkelen klar for realt hardkjør uten å fikle med erstatningsgummi.
Rock Shox Reverb-senkepinne med 150 mm vandring, Thomson-stem og Renthal-styre vitner om en prioritering av de riktige og viktige detaljene.
Hele vidunderet veier rett over 13 kilo.
Jeg valgte bevisst å ikke lese meg opp på Recluse før prøveturen. Da kjenner man ofte bedre hva sykkelen faktisk gjør, uten å bli påvirket av forventninger. Jeg visste dog at Recluse var en enduro-ish sykkel.
GJEMT BORT: Det fremre vippepunktet for den nedre armen er gjemt inne i krankpartiet.
Som enduro-turer flest startet turen med en del klatring på asfalt og grus. Et par bratte stiparter var også mellom bunnen og toppen av første utforkjøring. Intense Recluse er lett å klatre med, også når det blir bratt. Opphenget gir godt grep og det går fint å sykle med bakdemperen i midtstilling også i bratte grusklatringer, uten å havne bakpå. Dette gir mer behagelig sykling på steinete underlag og gjør at bakhjulet følger underlaget bedre. Bratt setevinkel gjør at tiden helt fremme på setespissen blir minimal, selv i realt bratte kneiker. I tekniske klatringer er det nyttig og holde demperen i aktivt modus, også i mindre tekniske, men desto brattere partier. Sittestillingen opplevdes som gjestmild og passe avslappet. Large-sykkelen er ikke like lang i overrøret og fronten som noen av de lengste og mest moderne variantene, men føles passe likevel for meg på 184 cm. Ønsker du spesielt lang sykkel kan du fint gå opp til XL uten at overrøret blir for høyt, men vær obs på om du får langt nok setepinneutstikk til å utnytte senkepinne-vandringen.
På turens første flate stiparti er det helt klart at Jeff Stebers tilpassede oppheng tråkker fabelaktig, også med demperen i helt åpen modus. Ingen husking, ingen nøkking, men en følelse av fremdrift og driv som kjennetegner de aller beste leddede opphengene. Allerede i den første utforkjøringen kommer vi til et par oppbygde hopp med en høyde på omlag en meter. De går begge uten betenkningstid, noe som for meg er et godt tegn om at sykkelen vekker tillit og at jeg er trygg på at fronten er lett å holde i lufta. Ut av svingene er det inspirerende å dra på. De korte kjedestagene gjør det lett å få forhjulet opp og ut når det skal tråkkes på. Bunny-hop er en lek, noe det ikke alltid er med dagens lange sykler med mye vandring.
Mot slutten av den svingete første utforkjøringen åpner terrenget seg og det kan tråkkes på rett frem. Tette slag og sporete underlag har liten innvirkning på følelsen av trygghet og presisjon. Den bunnsolide Fox 36-gaffelen og de alltid så pålitelige Hi-Roller-dekkene sørger også for at sykkelen føler sporet jeg ønsker.
Før toppen av neste enduroetappe må vi forsere en lang, bratt og løs klatring med et par røtter slengt inn for å gjøre det enda mer interessant. Igjen er det en glede å klatre bratt med Recluse-sykkelen. Kassetten med 44-tenners største-tannhjul hjelper godt på mot toppen også. Smart oppsett av Intense, mens vi venter på Eagle-kassett i de lavere prisklassene.
Neste utforkjøring følger opp den første. Sykkelen føles leken og trygg på en gang. Aldri nervøs, men heller ikke treig eller seig. Egentlig en ganske sjelden kombinasjon, men Intense har vært i fulldemper-gamet lenger enn de fleste og vet hva de gjør. Kvalitetsfølelsen i den flotte karbonramma er også suveren.
KVALITETSTEGN: En real head badge løfter en hver fin sykkel. Intense har en av de finere i bransjen.
Hele tiden under turen tror jeg at jeg sykler på en standard enduro-sykkel med 150 eller 160 mm vandring foran og bak. Nedover er det ingenting jeg savner, selv om det etter hvert kommer frem at jeg bare har 140 mm vandring bak. Oppover er det liten tvil om sykkelen er lettere å håndtere enn de fleste sykler med lenger vandring og lengre hekk.
Prøveturen på Intense Recluse er over etter tre enduro-etapper og tilhørende klatringer. Alt for lite til å felle en bastant dom over sykkelens egenskaper sammenlignet med andre, men nok til å kjenne at Intense virkelig har truffet på demperopphenget og demperdynamikken. Utstyrspakka er det lite å si på og byggekvaliteten og finishen på ramma er førsteklasses.
Det går fint å stille spørsmål ved den høye prisen, spesielt med tanke på den relativt rimelige utstyrspakka, men alt er funksjonellt og tilpasset bruken. Dyrere og flottere utstyr vil spare noe vekt, samt at dyrere hjul vil gi sykkelen enda kvikkere egenskaper både opp og ned.
Intense ønsker også i fremtiden å forbli et eksklusivt merke for kjennere. Prisen gjør at de egentlig kun blir et merke for de med høy inntekt eller få andre viktige utgifter i hverdagen. Det er ikke sikkert at det er disse syklistene som vil sette mest pris på Intense Recluse sine gode egenskaper, men det skal ikke jeg være dommer over.
Intense Recluse imponerer og vi gleder oss til fortsettelsen fra Intenses revitalisering. Økt volum på salget og modeller kan forhåpentligvis presse prisene noe nedover i tiden som kommer.
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.