Amerikanske Jamis har holdt på i over tjue år, men er ikke blitt noe stort merke her i landet, selv om det er lenge, lenge siden Oslo Sykkelservice importerte de første hit. Nå har Sykkeldelisk tatt opp igjen agenturet, og det feirer vi med å ta med Dakota AL i testen - selv om den foreløpig kun er å få kjøpt i butikken i Bogstadveien.
I USA har Jamis flere ganger plukket med seg testseire og lovord for hva de leverer for pengene. De er også kjent for sitt standhaftige forhold til stålrammer av høy standard, og har fortsatt hardtailen Jamis Dragon i Reynolds 853 som flaggskip. Sjelden kost for en masseprodusent. Vår testmodell er en aluminiumsvariant av Dakota-rammen, som også har vært fast på programmet i lang tid.
STISYKLING: Jamisen er en kvikkas som fikk oss til å smile fra første meter. Dakotaen innbød til aktiv kjøring og lystret umiddelbart selv våre minste vink. Nå hadde vi riktignok blitt anbefalt en 17-tommer som til sjuende og sist føltes for liten - selv for en testpilot på 177 cm, som måtte heve setepinnen godt over maksmerket. Det er mulig at noe av den lekne, lynraske følelsen kan tilskrives den vesle ramma. Men uansett røpet testkjøringen en godt balansert sykkel som pilte velvillig avgårde i både klatringer og utforkjøringer.
Særlig i klatringene var den lett på foten, en av testpilotene spratt opp kneiker han sliter med på sin Gary Fisher X-Caliber. Noen av oss fant enkelte nervøse trekk i høy fart, andre tolket det som aggressiv villighet. Ramma ga en komfortabel kjørefølelse selv uten dempepinnen, og med bedre, større dekk og et bredere styre ville Jamisen opplagt bli skogens konge.
KOMPONENTER: Her er det lite å sette fingeren på: Avid v-bremsene var topp både i vått og tørt føre, og demperen - Manitou Mars Comp - kommer godt ut i dette selskapet: Myk og fin vandring, uten at den når opp til Duke-gaffelen på Trek'en. Ritchey Pro-stemmen, Answer Taperlight-styret og Koski-setet er merkevarer vi heller ikke er bortskjemt med, selv til tolv tusen kroner.
En Rock Shox dempet setepinne finner man også sjelden som standardutstyr, men her er den - og testpilotene delte seg straks i to leire: De som likte den, og de som hatet den. Noen ble irritert over at avstanden mellom sete og pedaler stadig endret seg, noen følte knapt at pinnen beveget seg i det hele tatt - mens andre mer enn gjerne takket ja til fem små centimeter med lindrende demping av småstøt og slag. Noen stor effekt har den ikke, men lider du av sliten korsrygg er den absolutt verdt å prøve.
Dekkene er de samme som på Nakamuraen: Hutchinson Mosquito. Vi opplevde dem som uforutsigbare i våte forhold på tekniske stier, og ville gått for noe bredere.
Frikransbosset på Deore-baknavet sa forøvrig takk for seg i en bratt klatring etter fire dagers bruk. Ikke bra, men en grei garantisak - og ikke et problem som Jamisen skal stå til rette for. Deore-navene på resten av syklene fungerte greit.
HVEM PASSER DEN FOR? Jamis Dakota AL er en allsidig terrengsykkel som vi gjerne anbefaler alle som har ambisjoner om å ha det moro på stiene. Den er enkel å finne seg til rette på, inspirerende i skogen - og har en fin pakke komponenter til prisen.
Se Jamis Dakota AL på www.jamisbikes.com
Dempegaffel | Manitou Mars, 80mm |
Bremser | Avid Single Digit 5 med Speed Dial 5 hendler |
Felger | Mavic X139 |
Dekk | Bontrager Jones AC, 26x49/5 |
Nav | Shimano Deore |
Stem | Answer Orbit |
Styre | Answer Taperlight |
Styrelager | Dia Compe STS Aheadset, 1 1/8" |
Girhendler | Shimano Deore |
Bakgir | Shimano XT |
Framgir | Shimano Deore |
Krankarmer | Shimano Deore |
Pedaler | Wellgo, WPD-813 |
Setepinne | Rock Shox Suspension |
Sete | SDG Comp Bel-Air |