Forbedringspotensiale
Smalt styre føles veldig rart på en såpass stor slede
Elendige felgbånd/ litt puslete dekk.
Integrert styrelager på en freeridesykkel?
Setet har litt skarpe kanter i bakkant "ock det kjäns at det tar på innsiden av låren."
Litt historie
Jamis er ikke noe nytt sykkelmerke, men har holdt på siden 1979. I Norge har Jamis hatt en tøff oppvekst.
På midten av 90 tallet importerte portør og idealist Gunnar Haugen Jamis og Cignal på fritiden. I en kort periode var de lekre, slanke stålsyklene Dragon og Dakar ganske vanlige syn på Norgescupritt og hos entusiaster i Oslo.
I 1995 relanserte Jamis Dakar, nå som fulldempet sykkel myntet på xc kjøring. Fra å være en superlett stålramme var nå Dakar en lett stivennlig fulldemper. At Jamis produserer Dakar den dag i dag i tilnærmet uforandret utgave sier en del om fremsyntheten til den amerikanske Taiwan-produsenten.
Dessverre for norske forbrukere stoppet tilstrømningen av Jamis opp samme år som Dakar ble fulldempet. Dette varte helt til Sykkeldelisk i Oslo tok opp tråden i 1999 og igjen sørget for at Jamis-sykler ble tilgjengelige i Norge.
Jamis Komodo har i mange år vært en grunnpillar i Jamis-spekteret. Den har vært allrounderen som dekket behovet til de som ikke bare konkurrerte xc, men som også likte grov kjøring og lange turer i teknisk terreng. Mens Jamis fortsatt tviholder på stålsykkelen Dragon som xc-raceren har Komodo blitt laget av aluminium i en årrekke.
Med årets Komodo har Jamis virkelig tatt skrittet helt ut. Komodo er ikke lenger en xc sykkel til Norba ritt og norgescup. 2003 utgaven av Jamis Komodo er en reinspikka stisykkel for den lekne.
På sti
Jamis Komodo er i år en lekker, velutstyrt doning. I matt grå med svarte detaljer følger den dagens sykkelmote. Utstyrspakken er gjennomtenkt og fremsynt med detaljer som virkelig beviser at Jamis mener alvor med stisykkelen sin.
Aluminiumsrammen laget av Kinesis er forsterket og bygget av svære double buttede 6061-rør. Overrøret og skrårøret kommer sammen til forveksling likt Eastons velkjente RAM rammer. Under skrårøret sitter en svær forsterkningsplate som stiver opp og øker sveiseoverflaten til styrerøret.
Gaffelen er en Marzocchi Z1 Freeride som har mye tro blant hardcoregutta.
Ute i skogen finner man seg lett til rette på Jamisen. Med setet i langturhøyde får man en litt mer oppreist sittestilling enn man får på den gjengse birkensykkelen. Et litt kort overrør og en kort stem bidrar til dette. Til sammenligning har Jamis Dragon i samme størrelse 1cm lenger overrør og 4 1/2 cm lenger stem enn Komodo.
Men Komodo er ikke ment å være en grusracer. Ta den med på teknisk sti og du merker fort at det er dette den er bygget for. Oppover finner man fort drivet og når det er steinete sluker gaffelen alt i dens vei. Med Thomsonpinne uten setback og det korte overrøret er det best og sitte og klatre. Sykkelen er ikke tyngre enn at man kommer opp det aller meste ganske greit.
Til tross for at Komodo er en habil klatrer er det i unnabakke at den virkelig skinner. Den tilnærmet bunnløse gaffelen tar for seg hva det måtte være og den oppreiste sittestillingen bygger selvtillit i bratt terreng. Det er bare å droppe i vei.
Gaffelen som har Marzocchis spesielle ETA funskjon kan ved å vri en bryter senkes flere centimeter. Samtidig går vandringen ned fra 130mm til 30mm. Denne funskjonen kan brukes på vei til og fra stien, men har ingen funksjon på sti. Med gaffelen i nedre stilling er vandringen kort, veldig progressiv og returdempingen nærmest ikke-eksisterende. Gaffelen toppet opp med høylytte klunk hver gang den ble løftet litt fra underlaget. ETA kan egentlig sees på som en avansert lock-out for transportetapper på asfalt og grus og ikke noe verktøy for økt klatreffektivitet på sti.
Med gaffelen i full lengde er det fortsatt ikke noe problem å klatre, selv om sittende klatring er mest hensiktsmessig med 130mm vandring.
Verdt å merke seg er at Jamis har utstyrt Komodo med Times nye Z freeride pedaler. Disse fungerer akkurat som Time pedaler flest, men har større platform for myke sko. Med stive sko merker man ikke mye forskjell annet enn det er litt vanskeligere å utnytte flyten i pedalen da skoene henger seg mer fast i pedalkroppen enn på en vanlig ATAC Alium eller Carbon. Jamis skal likevel ha ord for å satse på såpass rå pedaler. Jeg er Time fan og var veldig glad over Jamis' valg. Respekt.
Noen få ting trekker ned inntrykket lite grann. Det smale Ritchey styret er kanskje nytenkende med oversize tykkelse på midten, men dette gjør det vanskeligere å bytte det ut. Oversize styre- og stemkobling er en relativt ny standard, men kommer vel etterhvert til å bli mer vanlig. Med 620mm bredde er Ritchey styret smalere enn mange nye xc styrer og minst fire cm for smalt for grov stibruk.
Dekkene er lette og fine, men har myk sidevegg. Til tross for stort volum slår de fort gjennom og med god hjelp fra en felg med påbegynte hull til 40 eiker og dårlig felgbånd røyk vi på mange punkteringer i testperioden. De påbegynte hullene i felgen må Mavic ta på sin kappe, men at Jamis setter sammen en sykkel med så mange skarpe ujevnheter i felgbanen er litt betenkelig. Flere steder stakk det metall opp gjennom felgbåndet som satt i. Litt filing og et par runder elektrotape fikset problemet, men de ekstra hullene i felgbunnen er der jo fortsatt. Det kan nesten virke som om Jamis har kjøpt opp felger fra Mavic som egentlig skulle vært kasert, kanskje er det slik de holder prisene nede?
Dekk med kraftigere sidevegger vil også gjøre sykkelen mer frikjøringsvennlig. Heller du mot teknisk langtursykling i ikke altfor gjørmete føre er Scorpionene som sitter på fine. Felg og felgbånd på vår testsykkel er forhåpentligvis bare en enkelt feiltagelse og bør ikke gjelde Komodo generellt.
Det siste minuset verdt og nevne er det integrerte styrelageret. Integrerte styrelager er knapt nok ok på en landeveissykkel, på en stisykkel til røff bruk er det bare tåpelig. Greit nok, sveiseoverflaten for topp- og skrårør blir større med kortere styrerrør, men dette er unødvendig når man uansett vil bygge opp fronten med ringer og stem med mye vinkel. Styrelager er dessverre forbruksvare ved hard bruk og med innbygget lager kan man risikere at rammen tar skade også. I tillegg er det mye vanskeligere å få tak i deler til slike integrerte styrelager.
Konklusjon
Jamis har i år viderutviklet Komodo. Sykkelen som har vært en av de orginale stisykler med solid ramme og lang vandring siden 1998, er i år beefet opp over hele linja. Samtidig veier den ikke mer enn at den kan sykles oppover også. Som langtursykkel i lett terreng er den noe stutt og som dirtjumper litt puslete, men vil du gjøre litt av begge deler kan Komodo være midt i blinken. Som stisykkel der moro er førsteprioritet er denne sykkelen helt knall. Bare ta frem taperullen og fiks felgbåndet hvis du er like uheldig som vi var med vårt. Er du hardnakket hardtail-fantast og trives best på grov sti er Komodo definitivt noe for deg.
SPESIFIKASJONER:
Vekt m pedaler: | 13,0 kg | Ramme: | Kinesium hovedrør, 6061 | Dempegaffel: | Marzocchi Z1 Freeride 130mm | Styrelager: | Cane Creek Zero-Stack 2, | Stem: | Truvativ Holzfeller Oversize | Styre: | Ritchey Riser comp, 620mm | Bremser: | Hayes HFX-9Hydraulisk skive | Bremsehendler: | Hayes | Girhendler: | Shimano XT | Dekk: | Hutchinson Scorpion 2,3 Airlight | Felger: | Mavic 219 Disc | Nav F/B: | Shimano XT disc | Krankarmer: | Truvativ Hussefelt | Kranklager: | Truvativ Gigapipe ISIS | Pedaler: | Time ATAC Z | Sete: | Fizik Plateau | Setepinne: | Thomson Elite | Bakgir: | Shimano XT | Krankgir: | Shimano XT | Kjede: | Shimanon HG71-9 | Eiker: | WTB 14g | Frikrans: | Shimano Deore 9 Spd |