Pris: 25 990 kroner
Importør: Anton Sykkeldelisk
Se de andre syklene i vårens stisykkeltest.
Sum: 5,28 – Topp
Ramme og bakdemper: Jamis Dakar XAM MP3 7005 Aluminium med Fox DHX Air 5.0 (retur og ProPedal) bakdemper - 15cm vandring.
Gaffel: Fox Talas 36 RC2 (retur og kompresjon, 20mm aksling)- 10/13/16cm vandring.
Gir: SRAM XO Trigger hendler, SRAM XO Midcage bakgir, XT frontgir.
Drivverk: FSA MegaExo MotoX krank (24-36t) med E13 SuperCharger bashguard, SRAM PG970 frikrans (11-34t), SRAM PC971 kjede, Crank Brothers Acid pedaler.
Bremser: Avid Juicy 5 - 185mm skive foran, 160mm bak.
Hjul: Mavic XM317 felger, Syncros FR nav (20mm foran), WTB 14g eiker, WTB Prowler MX foran, Prowler SS, begge 2,3”.
Sete- og styreoppsett: Easton EA70 setepinne og Easton Vice All Mountain styreframspring, WTB Devo sete, Easton EA70 MonkeyBar styre, Aheadset Zero-Stack styrelager.
Tilgjengelige størrelser: 15”, 17”, 19” og 21”.
Høy vekt
Langt styreframspring
Liten bremseskive bak
Muskuløs valuta for penga
Amerikanske Jamis er kanskje ingen storhet i terrengsykkelverdenen, men har i snart 30 år hatt ry på seg for å levere velutstyrte sykler til en bra penge. Jamis Dakar XAM 2 ivaretar Jamis’ gode navn og rykte på ypperlig vis. Den er denne testens kraftpakke, og den oser styrke. Spesielt den solide titusenkronersgaffelen Fox Talas 36 RC2 skilter med store muskler.
Med 150mm bak og opptil 160mm foran kan du ikke forvente noen lettvekter, og med sine drøye 15kg er Jamis-sykkelen testens klart tyngste. Disse kiloene er til gjengjeld proppfulle av godsaker: En Fox DHX Air 5.0 bak er fra øverste hylle, SRAM XO-hendler og –gir likeså, og en E13 bashguard vitner om bra hjernesirkulasjon på Jamis-kontorene. Vekta til tross, sykkelen føles forbausende effektiv på transportetapper med ProPedal-bryteren på bakdemperen. Takket være Talas-gaffelens justerbare vandring (100-130-160mm) lot vi oss også imponere over hvor ubesværet vi kom oss over vriene partier i tekniske klatringer, faktisk omtrent på linje med de beste lettvekterne i testen.
Imidlertid opplevde vi skivesubb på frambremsen når gaffelen en sjelden gang sto i 100mm-posisjon. Det er likevel når du kommer til topps etter klatringene, at denne sykkelen kommer til sin rett. All vandringen gjør den til et flytende teppe over stort og smått. Et ordentlig bredt styre og kraftige bremser gir, sammen med god demping, bra kontroll. De store (2,3”) WTB Prowler-dekka med fin, rund profil og skikkelige knaster bidrar ytterligere med både komfort og ordentlig grep, men de funker klart best på tørt føre. Knastene sitter tett, og dekka kan lett pakke seg i norsk gjørme.
Du sitter sentralt plassert på Jamis-sykkelen, og lavt overrør gjør den lett å manøvrere når mye kroppsnorsk må til. Vår 19” testsykkel kommer med 10 cm styreframspring som standard. Vi mener et 1-2 cm kortere styreframspring ville passet bedre på denne sykkelen og gitt et enda kvikkere og mer lekent preg. Om Jamis-en er fin bortover, er den helt rå nedover. Da er det bare å peke forhjulet i ønsket retning, holde fast og la sykkelen rulle. Jamis Dakar XAM 2 er så solid at den tar deg trygt ned uansett. Det er derfor ingen overraskelse at den er testens beste nedoversykkel, kun utfordret av Specialized Enduro.
Jamis Dakar XAM 2 er grovt satt opp med glimrende utstyr, og den fortjener grovt terreng å bryne seg på. Vi lot oss overraske av allsidigheten, og den kan like fint tas med på lange stiturer som i heisanlegget. Kun vekta hindrer full toppscore.