STISYKLING:K2'en er et svært interessant bekjentskap, som de fleste gjerne skulle testet i en større rammestørrelse enn 16-tommeren vi fikk, og helst med litt grovere utstyr. Den vesle størrelsen bidro til å gi sykkelen et ekstra lekent inntrykk, men geometrien byr i alle størrelser på testens aller bratteste styrevinkel. Det gir svært kontant, nesten nervøs respons på styringa. Kjapp, hoppevillig og trikseklar var andre karakteristikker. Et uttrykk flere brukte om K2'en var “splittet personlighet”: Ramma er som skreddersydd for dirtsykling, det vil si hopping, triks og brutale stunts. Fronten er massivt forsterket, overgangen mellom overrør og seterør likeså, den er solid - men tung. Bakramma har mye plass til overs for feite dekk, og fester for hydrauliske skivebremseslanger er på plass. Desto snodigere at komponentvalget er en nesten rendyrket trenings- og konkurransepakke med smalt styre og små dekk-knaster på grensen mot semislicks. Resultatet er en sykkel med mange gode egenskaper latent, men potensialet er ikke realisert helt. Tross dette er den en underholdende kompis i skogen, som vi hadde mye moro med.
KOMPONENTER:Dobbeltansiktet hos K2'en er dessuten kun et vesentlig problem for de som er klart predisponert for intens råsykling og høye svev. Samtlige testere ville spandert enda større dekk, kraftigere felger, et bredt styre og hakket grovere dempegaffel for virkelig å realisere hva den velbygde ramma og den bratte geometrien legger opp til. Til denne prisen burde vi forøvrig fått en justerbar dempegaffel i stedet for denne aller enkleste Axel-modellen. Den jevne kjøper kan ellers spurte ubekymret avgårde uansett terreng og vite at det ikke er ramma som brekker først. Smådetaljer som forseggjorte dropouts, lakkbeskyttelse på rammas kjedestag, innpressede logoer, krommet K2-merke foran og et pent Jagwire vaiersett trekker opp. Det kostbare Race Face-navnet pryder krankarmene, og selv om dette er billigvarianter vi aldri har sett tidligere, virker de solide nok. Førsteklasses Avid bremsehendler skal også nevnes som pluss, i et selskap der det ellers dukket opp mye rart på bremsefronten.
KORT SAGT:En bunnsolid ramme med kvikk geometri som ber om brutal juling, paret med komponenter som er mer rettet mot lettere terreng og grus. For tung som birkensykkel mot de andre i testen, og for spinkelt utstyrt til å la ramma teste grensene sine i dirt/jump-sjangeren. Morsom, men ikke helt lett å bli klok på.
SPESIFIKASJONER:
Vekt med klikkpedaler: | 13,0 kg |
Ramme: | K2 Zed Pro ATB 7005 butted alu |
Dempegaffel: | Manitou Axel Comp 80mm |
Styrelager: | Ritchey |
Stem: | Ritchey Comp ATB 17 grader |
Styre: | Ritchey Comp 580mm |
Bremser: | Tektro V-brems |
Bremsehendler: | Avid AD-3 |
Girhendler: | Shimano Deore |
Dekk: | WTB Mutanoraptor 2.1 |
Felger: | Ritchey Girder |
Nav F/B: | Ritchey |
Krankarmer: | Race Face Ride XC |
Pedaler: | Standard flate med tåklips |
Sete: | WTB Speed-V |
Setepinne: | K2 alloy |
Bakgir: | Shimano LX |
Krankgir: | Shimano Deore |
|