Av de til sammen 33 styrene knakk 15 stykker - altså nesten halvparten(!) - etter til dels kort tid. Men det finnes også lyspunkter.
Testsløyfe på sti - i laboratoriet
Det er testprosedyren som gjør denne testen fascinerende. Bike-redaksjonen har nemlig forbanna seg på å være verdens grundigste sykkelutstyrstestere. Dette innebærer samarbeid med både ingeniører og laboratoriefolk. I forbindelse med denne styretesten monterte Bike dermed avansert måleutstyr på en fulldempa sykkel før den ble kjørt gjennom deres faste testløype ved Gardasjøen i Italia.
Måleapparatene registrerte belastninga sykkelen blei påført ved de ulike komponentene. Resultatene fra målingene tok de deretter med seg til ingeniørene ved Det tekniske universitetet i München ("TU").
Med utgangspunkt i målingene, har Bike så gjenskapt testsløyfa ved Gardasjøen - på en maskin i et laboratorium ved TU. Der blei det bygd en spesiell testbenk hvor styrene blei festa i et styreframspring, før hydraulisk drevne bamsenever blei klemt fast i hver ende og deretter dengte og røska i styret i strengt henhold til de faktiske belastningene Bike-redaksjonene hadde målt ved sin egen sykling.
Med ett unntak: Testerne har også lagt inn noen tryn i prosedyren, uten at det redegjøres for hvordan akkurat de belastningene er regna ut. Et tryn nå og da er uansett noe alle terrengsyklister (og styrene deres) opplever.
I løpet av noen timer kan man så simulere et helt "styre-liv". Tid og antall repetisjoner et styre gjennomlever fastspent i maskinen kan så omsettes til et omtrentlig antall kilometer i praktisk bruk. Til sammen tilsvarer laboratorietesten om lag 850.000 kilometer sykling!
Se videoer av testinga
Bike har også publisert en egen omtale av denne testen på sine egne nettsider, der du bl.a. kan se en videosnutt fra testinga - klikk her for å komme til Bikes nettside.
Også for to år siden gjennomførte Bike en lignende test, hvor særlig Ritchey WCS kom dårlig ut av det. Den testen kan du lese åp norsk ved å klikke her. Den gangen blei laboratorietestinga gjennomført på Syntaces testmaskin "VR-3" som er utvikla av sikkerhetsfetisjist og Syntace-gründer Jo Klieber (derav tillitvekkende påskrift med "VR-3 approved" på Syntace-styrer og -styreframspring). Se video av hvordan den maskinen fungerer ved å klikke her.
Tabellforklaring
Etter 150.000 røsk og deng slår maskinen seg av. Fikser et styre så store belastninger at det ikke knekker her, regner Bike styret som fullstendig pålitelig og kan monteres for real sykling uten betenkeligheter. Mer forsiktig bør man imidlertid være hvis ingen av de tre styrene av hver modell greier 100.000 påkjenninger. Allerede her mener Bike at slike styrer ikke tåler de belastningene som terrengsykling gir. Hvis ett eksemplar av en modell holder helt ut, mens et annet knekker underveis, er det uregelmessigheter ute og går i produksjonen.
Karakterene Bike bruker går slik, med seks nivåer: Super, svært bra, bra, tilfredsstillende, med svakheter, ikke tilfredsstillende.
Vi skal ikke gå inn i diskusjonen om hvor realistiske slike lab-tester er, men konstaterer at den sinnrike testsyklusen på Det tekniske universitet i München er laget for å simulere hele 30.000 km – tre tusen mil – med hissig stisykling. Knapt noe styre brukes over så lang tid, men det viser likevel hva man kan forvente av et styre.
Easton Monkeylite XC |
Nett: | www.eastonbike.com |
Bredde: | 685 mm |
Vekt: | 175g |
Stigning ("rise"): | 38 mm |
Vinkel bakover: | 8 grader |
Klatrehåndtak? | Begrensa |
Kan kappes? | Ja |
Styre 1: | >150.000 rep. |
Styre 2: | >150.000 rep. |
Styre 3: | 124.906 rep. |
Resultat: | Svært bra |
FSA K-Force Riser |
Nett: | www.fullspeedahead.com |
Bredde: | 630 mm |
Vekt: | 178g |
Stigning ("rise"): | 25 mm |
Vinkel bakover: | 8 grader |
Klatrehåndtak? | Nei |
Kan kappes? | Ja |
Styre 1: | >150.000 rep. |
Styre 2: | >150.000 rep. |
Styre 3: | >150.000 rep. |
Resultat: | Supert |
Progress PG-202 |
Nett: | www.progress-bikes.de |
Bredde: | 620 mm |
Vekt: | 200g |
Stigning ("rise"): | 25 mm |
Vinkel bakover: | 5 grader |
Klatrehåndtak? | Nei |
Kan kappes? | Nei |
Styre 1: | 23.805 rep. |
Styre 2: | 24.403 rep. |
Styre 3: | 64.345 rep. |
Resultat: | Med svakheter |
RaceFace Next SL Carbon |
Nett: | www.raceface.com |
Bredde: | 630 mm |
Vekt: | 170g |
Stigning ("rise"): | 19 mm |
Vinkel bakover: | 9 grader |
Klatrehåndtak? | Ja |
Kan kappes? | Ja |
Styre 1: | >150.000 rep. |
Styre 2: | 94.932 rep. |
Styre 3: | >150.000 rep. |
Resultat: | Bra |
Ritchey WCS Carbon Rizer |
Nett: | www.ritcheylogic.com |
Bredde: | 660 mm |
Vekt: | 187g |
Stigning ("rise"): | 15 mm |
Vinkel bakover: | 9 grader |
Klatrehåndtak? | Ja |
Kan kappes? | Nei |
Styre 1: | >150.000 rep. |
Styre 2: | >150.000 rep. |
Styre 3: | >150.000 rep. |
Resultat: | Supert |
Syncros Bulk |
Nett: | www.syncros.com |
Bredde: | 710 mm |
Vekt: | 204g |
Stigning ("rise"): | 20 mm |
Vinkel bakover: | 9 grader |
Klatrehåndtak? | Ja |
Kan kappes? | Nei |
Styre 1: | 32.229 rep. |
Styre 2: | >150.000 rep. |
Styre 3: | 16.623 rep. |
Resultat: | Med svakheter |
Syntace Vector 31,8 Carbon |
Nett: | www.syntace.com |
Bredde: | 680 mm |
Vekt: | 184g |
Stigning ("rise"): | 10 mm |
Vinkel bakover: | 12 grader |
Klatrehåndtak? | Nei |
Kan kappes? | Nei |
Styre 1: | >150.000 rep. |
Styre 2: | >150.000 rep. |
Styre 3: | >150.000 rep. |
Resultat: | Supert |
Titec Pluto Riser |
Nett: | www.titec.com |
Bredde: | 640 mm |
Vekt: | 164g |
Stigning ("rise"): | 26 mm |
Vinkel bakover: | 9 grader |
Klatrehåndtak? | Ja |
Kan kappes? | Nei |
Styre 1: | 51.046 rep. |
Styre 2: | 24.076 rep. |
Styre 3: | >20.854 rep. |
Resultat: | Med svakheter |
Specialized S-Works Pro Carbon |
Nett: | www.specialized.com |
Bredde: | 600 mm |
Vekt: | 151g |
Stigning ("rise"): | 0 mm |
Vinkel bakover: | 5 grader |
Klatrehåndtak? | Ja |
Kan kappes? | Ja |
Styre 1: | >150.000 rep. |
Styre 2: | >150.000 rep. |
Styre 3: | >150.000 rep. |
Resultat: | Supert |
MaXm MX-1 Flat |
Nett: | www.rakkar.no |
Bredde: | 585 mm |
Vekt: | 112g |
Stigning ("rise"): | 0 mm |
Vinkel bakover: | 5 grader |
Klatrehåndtak? | Nei |
Kan kappes? | Nei |
Styre 1: | 17.219 rep. |
Styre 2: | 12.465 rep. |
Styre 3: | 21.433 rep. |
Resultat: | Med svakheter |
6th Element Indium X |
Bredde: | 580 mm |
Vekt: | 150g |
Stigning ("rise"): | 0 mm |
Vinkel bakover: | 7 grader |
Klatrehåndtak? | Ja |
Kan kappes? | Nei |
Styre 1: | 88.072 rep. |
Styre 2: | 56.456 rep. |
Styre 3: | > 150.000 rep. |
Resultat: | Med svakheter |
Resultatet
Som tabellene viser, var det kun Specialized, FSA, Ritchey og Syntace som kom gjennom testen helt uten brudd – mens MaXm, Titec og Progress havna på bånn, som de eneste med brudd på hvert av de tre testa styrene. Easton og Race Face måtte hver se ett styre gå i knas, mens to av tre besto prøven. Dette viser små uregelmessigheter i produksjonen. Brudda på disse oppsto seint (omkring 100.000 belastninger eller mer), slik at de likevel må kalles trygge. Av de tre Syncros-styrene brakk to av tre eksemplarer svært tidlig i testsyklusen (ca 290 mil), mens det tredje sto løpet ut – noe som tyder på uregelmessigheter i produksjonsprosessen.
Bike sparer ikke på konfekten i sine konklusjoner, og fastslår at de dårligste styrene er livsfarlige til hard terrengbruk.
MaXm eies av de samme folka som står bak det lovpriste prestisjemerket Titus (les også vår test av en Titus MotoLite her). MaXm MX-1 er det klart letteste styret i testen, takket være bl.a. dets Isogrid fibernetting. Av denne modellen knakk alle tre styrene så tidlig som etter påkjenninger tilsvarende drøye 300 mils sykling. Bikes testresultater førte til at MaXm umiddelbart trakk sin modell tilbake fra verdensmarkedet, og vil gjennomgå konstruksjonen før neste produksjonsrunde.-Vi tar utfallet av testen svært alvorlig, og vi kommer derfor til å analysere dette skikkelig for å forbedre kvalitet og sikkerhet på våre karbonstyrer, sier styreutvikler Daryl Roberts hos MaXm til Bike i en kommentar, men forsøker seg likevel på en unnskyldning ved at deres styrer blei fastmontert med et moment på 12 newtonmeter. MaXm-styrer skal strammes til med maks 8 NMs moment, men 4-6 er ofte nok. MaXm vurderer likevel å styrke området der styreframspringet klemmer rundt styret, slik både Specialized- og Syntace-styrene har.
At de to letteste styrene (MaXm og 6th Element) knakk tidlig, er kanskje ikke direkte overraskende. At også de tyngste (Progress og Syncros) knakk tidlig, var mer overraskende.
Overraskelsen i denne testen må sies å være Ritchey WCS, som var slaktoffer etter at Ritchey-karbon fløy veggimellom i forrige Bike-test – en test som for ordens skyld blei gjennomført før de med TU-hjelp bygde egen benk basert på egne målinger. Ritchey bedyrer at de siden har investert i bedre testutstyr i eget hus, og er nå å regne som flink bisk.
Dette viser med all tydelighet at Bikes knallharde tester har stor kraft overfor produsenter av sykkelkomponenter.
Det virkelig interessante hadde vært om Bike kunne testet karbonstyrene mot de nyeste aluminiumsversjonene, slik de tidligere har gjort (se nederst her). Først da kunne vi sett hvor mye større risiko de svakeste karbonstyrene faktisk medfører.
Kjenner vi tyskerne i Bike rett, er de på saken i dette øyeblikk.
Terrengsykkel slutter seg til Bikes oppfordring til forbrukerne om å sjekke sine karbonstyrer nøye etter hvert tryn, samt å være nøye under montering. Dette bør helst gjøres med momentnøkkel.