Kona designes i Vancouver i Kanada, selskapet ledes fra amerikanske Ferndale sør for Seattle - mens rammene bygges i Østen.
I denne testen havner Kona i et interessant selskap: Hard Rocx importerte Kona til Norge sist på 90-tallet, og det er ingen hemmelighet at Hard Rocx-syklenes geometri opprinnelig var sterkt inspirert av sine kanadisk-amerikanske kolleger. De siste åra har de utviklet seg i hver sin retning:
Etterhvert som Kona orienterte seg sterkere mot råere stikjøring med tyngre, mer solide rammer, brede styrer og kraftigere dekk, har Hard Rocx kalibrert sine sykler for det norske terrengmarkedet, som stort sett består av grusveisyklister som krever lettest mulige sykler, semislicks og smale flate styrer.
Årets Kona Caldera stiller til start med en kjempebredt styre, høy front, blytung Bomber-gaffel, massive dekk, mekaniske skivebremser og full frikjøringsholdning. Det fungerer sikkert prima for kanadiske råtasser nedover skogsskråningene på vestkysten, men hvordan fungerer denne pakka her hos oss?
STISYKLING: Førsteinntrykket av Konaen er massivt, sammenlignet med de andre i testen. Konaen er satt sammen for å hjelpe deg gjennom de verste stiene du kan finne, og byr på tonnevis av kontroll i vanskelig terreng: Det brede, høye styret, den solide Marzocchi-gaffelen og gripevillige Tioga TerraFirma-dekk loser deg lett ned steder du ikke tror du tør. Det hele skjer rolig og kontrollert - nesten litt Range Rover-aktig, for de som har et forhold til bil.
Men så var det oppoverbakkene, da. Der må du betale tilbake det du nettopp tjente i utforkjøringene: Slik sykkelen er satt opp, er den hardt arbeid i motbakke. Gaffelen kjennes svært tung når du vil vippe framhjulet over hindre. Den bratte stemmen lar seg bare senke en centimeter ned ved å flytte opp avstandsskivene rundt styrerrøret. Når styret har to tommers stigning i tillegg blir det lite fjellgeit-følelse igjen. Lettere dekk og en litt flatere stem/styre-kombinasjon vil gjøre Calderaen langt mer allsidig.
Når vi hoppet mellom de andre syklene og så over på Konaen, krevde den - som de fleste frikjøringssykler - et helt annet håndlag for å vise sin beste side. Først når vi kastet oss inn i svingene med fullt trøkk på styret og full gass framover, våknet Calderaen for alvor. Da ble det virkelig moro, selv om vi savnet den lette lekenheten fra Trek, Jamis og Hard Rocx. Hvis du vil mer enn bare å sitte på, krever Konaen en fast hånd for å virkelig å bli med på leken. Slakker du av på tempoet, er den en heller sedat opplevelse.
KOMPONENTER: Skivebremser er den hotteste sykkelmoten akkurat nå - men Hayes mekaniske skivebremser er dessverre mye, mye dårligere enn Avid Single Digit 5 v-bremsene på Jamisen. Hayes-skivene klarte ikke en gang å låse framhjulet etter nesten femten timers innkjøring. Bakbremsen fungerte noe bedre, men sammen med slarkete hendler og mye vekt greide de ikke å imponere oss. Vi kan bare håpe at de virker bedre etter ytterligere innkjøring.
Demperen fungerer greit nok, den er solid og presis i styringen – men er tross alt Marzocchis enkleste og tyngste Bomber-gaffel. Her ser vi tydelig hvordan skivebrems-kostnaden spiser av komponentlasset. Vi hadde foretrukket billigere v-bremser til fordel for en litt dyrere og lettere dempegaffel.
Setet fra SDG er både komfortabelt og smalt og enkelt å smyge seg bak når du skal ned et heng. Det oppsvingte styret trenger en flatere stem eller mindre stigning, mens bredden er en smakssak. De fleste likte bredden godt.
Tioga TerraFirma-dekkene er oppgitt som 1.95, men så større ut og føltes tunge i akselerasjon og klatringer. På grusvei ble de nærmest ubrukelige, straks det gikk nedover på trange stier var de mer i sitt ess. Vi hadde spandert et par Schwalbe Big Jim 2.35 eller Continentals Vertical 2.3 for å spare vekt der den teller mest.
HVEM PASSER DEN FOR? Denne sykkelen er et godt valg for deg som trives best over bratt og krevende terreng, gjerne med mye hopp og stunts. Er du mest opptatt av utforkjøringene og tåler å ta deg god tid på vei opp, kan du vurdere Konaen.
Se Kona Caldera på www.konaworld.com
Dempegaffel | Marzocchi EXR 80mm |
Bremser | Hayes HMX-1 mekaniske skivebremser |
Felger | Mavic X223 |
Dekk | Tioga TerraFirma 1.95 |
Nav | Shimano Deore Disc |
Stem | Kona Control |
Styre | Kona Aluminium Riser |
Styrelager | Dia Compe STS Aheadset, 1 1/8" |
Girhendler | Shimano Deore |
Bakgir | Shimano LX |
Framgir | Shimano Deore |
Krankarmer | Truvativ Firex SX 44/32/24 |
Pedaler | Shimano SPD M505 |
Setepinne | Kona Thumb |
Sete | SDG Comfort Comp |