Vekt 12,2 kilo u/pedaler
Pris. 10 200 kroner
Importør: Kona Europe www.konaworld.com
Størrelse testet: 19”
Klatring: 4
Utfor: 5
Grus: 3,5
Sti: 5
Utstyr: 4
Sykkelglede: 5
Totalt: 4,42
Veldig bra
+ God geometri
+ God gaffel
+ Gode bremser
Bruksområde
Grus XC STI --------------------
Ramme: Kona race light 7005 aluminium
Gaffel: Rock Shox Recon SL 100 mm
Gir: Shimano XT bakgir, Deore girspaker og Deore frontgir
Driverk: FSA Moto MegaExo krank, Shimano Deore 11-32 frikrans
Bremser: Hayes Stroker Trail skiver, 160/160 mm
Hjul: Shimano M525 baknav, KK foran, Sun DS2-XC felger, Maxxis Ignitor 2,1 dekk.
Sete og styreoppsett: WTB CXC styreframspring, styre og setepinne, WTB Rocket V sport sete
Pedaler: Shimano M505
Størrelser: 14,16,17,18,19,20,22
Kona Kula ivaretar seriens rittsykkelpotensial. Men Kona har helt siden oppstarten hatt en litt annen tilnærming til geometri enn det som har vært normen, og vi må si at vi synes det fungerer riktig så godt.
Styrevinkelen er på slakke 68 grader og setevinkelen 71. Kula leveres i tillegg med 100mm vandring i front og bredt oppsvingt styre. Samlet gir dette en svært kapabel stisykkel. Det kan se ut som om kona har tenkt mer på at du som terrengsyklist skal ha det moro de 360 dagene i året det ikke står et sykkelritt på programmet. Og det setter vi pris på.
Kula-sykkelen føles både trygg og morsom i ulendt terreng. Den litt slakke setevinkelen hindrer heller ikke kraften i tråkket, snarere tvert imot. Kona er definitivt inne på noe når det gjelder geometri som egner seg ypperlig både til moro og konkurranse.
Det som trekker litt ned når det gjelder kjørefølelse er den relativt høye vekten og at ramma er under middels stiv. Dette vil ikke være noe problem for lettere ryttere, men ryttere over 80 kg med litt trøkk i beina merker fleksen i bakramma godt. Noe stort problem er det imidlertid ikke. I en tid hvor hydroforming av aluminium har blitt hverdagskost produseres Kula fortsatt med enkle runde alurør. Her har Kona absolutt noe å hente, både med tanke på vekt og rammestivhet.
Kona Kula er jevnt over svært godt og fornuftig utstyrt. Girkombinasjonen av Deore og XT fungerer svært godt, Hayes Stroker bremsene var også et hyggelig nytt bekjentskap og leverte god modulasjon og bremsekraft, og plenty av justeringsmuligheter. Hjulsettet er satt sammen av gode komponenter, men vi brukte noen turer på å få det til å sette seg skikkelig, da det ble levert med ganske mye wind up i eikene. Hjulsettet holdt seg allikevel rett og fint i hele testperioden. Styret, styrefremspringet og setepinnen fra WTB fungerte godt, men bøyen på styret falt ikke helt i smak, uten at dette la noen demper på sykkelgleden og kontrollen.
Kona Kula er jevnt over en svært god terrengsykkel. Bruksområdet er stort og det er en sykkel du vil kunne ha stor glede av alle dagene i året, ikke bare siste helgen i august.