STISYKLING:Kona insisterte på å sende en billigere modell til denne 10.000-testen. Nunuen blir beskrevet som en “Nu Skool”-XC-sykkel for hardkjøring, og er utstyrt med skivebremser som oppfordrer til tøffe tak. Og Nunuen må da også kjøres litt hardt for å komme til sin rett. I lav fart og på lite teknisk underlag virker Konaen nervøs og seig å dra i gang. Men så fort man får den litt opp i fart og ting blir litt mer krevende, våkner kanadieren til liv. Nervøsiteten blir til lekenhet og seigheten forsvinner til fordel for stabilitet og trygghet. Det lange, lave overrøret gjorde at de fleste fant seg godt til rette. En tester framhevet rammen som god og balansert i geometrien, en klassisk Kona-feeling. Rammen er kompakt og veltilpasset leking langsetter stiene og sykkelen gir en solid følelse som inspirerer til hopping og idiotisk, uansvarlig oppførsel. Dessverre har Kona spart for mye penger på gaffelen. Og når gaffelen er så dårlig som dette, går det for hardt utover kjørefølelsen.
KOMPONENTER:De mekaniske skivebremsene er testens nest beste, bare slått av de hydrauliske til Specialized. De gir en trygg og markert følelse i hendelen, og stopper med moderat fingerkraft. Men når bremsene er så bra på en så billig sykkel må noe vike, og på Konaen er det gaffelen som blir nedprioritert. Marzocchien er fra produsentens aller nederste hylle, og beveget seg nesten ikke i det hele tatt den helga vi kjørte den. En tester gikk i frustrasjonen så langt til å si at den relativt stive aluminiumsbakrammen dempet bedre enn gaffelen på Nunuen. Fjærene føltes merkelig stive og friksjonen var høy, sannsynligvis et eksempel på at man får det man betaler for - dette er tross alt testens billigste kandidat. Hjulene var elendig bygget, og bakhjulet var ubrukelig skeivt etter bare én dags bruk. Dekkene lider av en hard og glatt gummiblanding, som skaper en litt ufølsom bakkekontakt, selv om mønsteret griper tilfredsstillende. En liten detalj ble satt stor pris på: De brede og solide holkene på styret ble testens beste grep mot håndflatene
KORT SAGT:En god ramme med lekne kjøreegenskaper i bakhånd, men en ubrukelig gaffel og slapp hjulbygging ødelegger. Sykkelen er mer for de lekne enn for birkensykling, noe som stiller enda høyere krav til gaffel og hjul. Hjulene kan strammes opp, og vi kan bare håpe at demperen blir dramatisk bedre etter mer innkjøring.
SPESIFIKASJONER:
Vekt med klikkpedaler: | 13,5 kg |
Ramme: | Kona 7005 butted aluminium |
Dempegaffel: | Marzocchi EXR Comp 80mm |
Styrelager: | VP Aheadset |
Stem: | Kona Control Aluminium |
Styre: | Kona Aluminium Riser 630mm |
Bremser: | Shimano Deore mekaniske skiver |
Bremsehendler: | Avid AD-3 |
Girhendler: | Shimano Deore |
Dekk: | Tioga Terrafirma 1,95 |
Felger: | Mavic X139 disc |
Nav F/B: | Shimano FH-M475 front og bak |
Krankarmer: | Shimano FC-M 440 |
Pedaler: | Wellgo aluminium med tåklips |
Sete: | SDG Kona Komfort Comp |
Setepinne: | Kona Thumb |
Bakgir: | Shimano Deore |
Krankgir: | Shimano LX |
|