Varmeproduksjonen må du selv stå for, men ingen holder så godt på den som Lake MXZ302.
Mange sykkelskomerker har etter hvert lansert egne modeller for lave temperaturer, og i rekordkulda har vi har hatt amerikanske Lakes fimbulmodell MXZ302 på langtidstest.
Hvorfor blir man kald på foten?
Foten og tærne er de kroppsdelene som er lengst unna hjertet, har dårligst effekt av blodets varme/kjøleegenskaper og blir fort nedprioritert av kroppens blodstyringsmekansimer når temperaturen faller. Enhver syklist har opplevd å fryse på tærne.
Mens aktive skiløpere kan akseptere tynne, lette skistøvler, og løpere klarer seg med sommersko midtvinters, er syklister plaget med kalde tær allerede fra 15 varmegrader og kaldere. Foten er uungåelig passiv under sykling og er utsatt for langt høyere fartsvind enn under andre utholdenhetsidretter.
Tykk sokk!?
Diskusjoner på terrengsykkel.nos diskusjonsforum omhandler en rekke gode tips for å holde varmen på kaldt føre. Skotrekk er en selvfølge for å redusere trekkeffekten fra fartsvind, og skotrekk kommer i forskjellige tykkelser, materialer og prisklasser. Felles for de alle er at de blir fort stygge og slitt. Noen sverger til ull nærmest huden, mens andre igjen mener ullsokkens plass er utenpå skoen men under skotrekket for å gi et beskyttende luftlag som ikke klemmer på foten. Faller man for fristelsen å fore opp i utgangspunktet riktig størrelse sko med tykke, isolerende sokker, klemmer dette på fotens blodårer og sirkulasjonen blir ytterligere kompromittert. De siste sesongene har også dyre innleggssåler med batteridrevne varmekabler vært i bruk med gode skussmål.
Ny industristandard på vinterføre!
Lake har virkelig tatt vintersyklingen på alvor med MXZ302 som ved første øyekast minner mer om en vinterstøvel enn en sykkelsko. Skoen er høy og dekker godt over ankelleddet. Tykt, spesialbehandlet pustende og vanntett lær utgjør lesten med to pløser som festes med tykk borrelås. Pløsene overlapper for å drenere vann bort fra støvelen. Vi var skeptiske til Boa-strammemekanismen med vaier rundt en liten vinsj, men denne har fungert prikkfritt og strammer jevnt og godt rundt foten – en forutsetning for å unngå undersirkulerte trykkpunkter. Den innerste pløsen er av to millimeter neopren som føles mykt mot vristen. Mens en sommersko skal sitte som støpt rundt hele foten, med minst mulig rom til overs, har Lake MXZ302 rikelig med plass i tåboksen for isolerende luft og helt uhindret blodsirkulasjon der den er som dårligst. Innersålen er laget av 3M Thinsulate og inneholder mye luft også under foten. Yttersålen er av tykk, grov og slitesterk Vibram-gummi, kjent fra blant annet fjell- og telemarkstøvler. Hælen er påført to små refleksstriper.
Oslo-Fredrikstad t/r med et maratonløp i midten
I bruk holder MXZ alt hva den lover. Vi har brukt støvelen i alt slags vær på lange turer i under 10 minusgrader fra slutten av fjorårets vinter til begynnelsen av årets. Den ultimate prøvelsen var nok likevel etter vinterens første snøfall i slutten av oktober, og det på landeveissykkel. Distansen Oslo – Fredrikstad skulle unnagjøres på morgenkvisten, etterfulgt av Fredrikstad Marathon på joggesko, før returen på racer tilbake til Oslo. En forutsetning for å kunne løpe brukbart er naturligvis å ha varme føtter som fungerer! Termometeret viste minus 7 grader klokken 6.45 på Ekeberg i Oslo og MXZ302 med tynne kunststoffsokker skulle måle seg mot 5 likemenn iført skotrekk, raggsokker over og under, ull og goretex. Etter 45 minutter begynte førstemann i gruppa å klage over kalde tær, og en etter en meldte alle som en seg inn i sytekoret. MXZ holdt foten lun og nesten helt tørr ved ankomst Fredrikstad etter 3 timer og 20 minutter. Selv om maratondistansen dessverre ikke ble noe rekordløp, var føttene gode, varme fra start til mål under det 42,2 km lange løpet. Det er når en er sliten og lei at man blir ekstra utsatt for kulde og ubehag, så selv om sykkelturen tilbake riktignok var langt fra fornøyelig var føttene like varme ved ankomst Oslo etter ytterligere 3 og en halv time, lenge etter solnedgang.
MXZ302 oppleves helt annerledes på foten enn sommersykkelsko, akkurat som Sorel Caribou ikke føles som et par boksferske Converse. De er tunge, veier over 670 gram per stykk og er dyre! Enkelte kommenterte at de så store og klumpete ut. Men skal en være helårsmenneske i dette landet må man ha et utvalg sko til forskjellig føre og temperatur – og slik er det også for helårssyklisten! Til norsk vintersykling er denne støvelen det desiderte førstevalget, og LAKE MXZ302 har satt en ny industristandard for vintersykkelsko. Den virker meget solid konstruert, men bør også til denne prisen tåle mange års vintersykling.