Utstyr mht. pris: 4
Klatring: 5
Utfor: 4,5
Knotete terreng: 4,5
Sykkelglede: 5
Grus: 4,5
Finish: 4,5
SNITTKARAKTER: 4,6
Plusser
+ Fine hjul
+ Kvikk følelse
+ Lett med originaldekk
+ Fin kjedestagsbeskytter
Minuser
– Litt enkelt utstyr til prisen
– Enkel bakdemper uten justeringsmuligheter
– Tunge husdeler, stem, setepinne og styre
– Små bremseskiver
– Ikke 15mm aksling foran
Pris: 33990 kronerVekt: 11,50 kgImportør: Deler asStørrelser: 41, 46, 51, 56
Kategorisering
Lapierres X-Control plattform er delt i to. Syklene med 10 i navnet som vår testsykkel 510 kommer levert med 120 mm gaffel, paret med 100 mm vandring bak. Syklene med jevnt hundretall i navnet har 100 mm vandring foran og bak og er beregnet på rittsykling mer enn leken stisykling. Lapierre X-Control 510 er den tredje sykkelen fra hylletoppen i det Lapierre kaller sin maratonserie. Både 710 og 910-syklene som er dyrere har karbonramme tvers gjennom. 510 har karbon i fronten og aluminium i baktriangelet.
Gjerrig bakdemper
Foruten den fine ramma med Lapierres spesielle FPS2-oppheng er sykkelen utstyrt med en Shimano SLX-gruppe oppgradert med det salgsutløsende XT bakgiret. Begge demperenhetene er fra Fox. Bakdemperen er Fox’ rimeligste alternativ og lar seg i liten grad justere underveis på tur. På Fox Float R-demperen kan du justere returen, men du har ingen terskelbryter eller justerbar terskel som på RP2 og RP23. For en sykkel som skal dekke over et ganske stort bruksområde er dette et klart minus. Lapierre-sykkelen er heldigvis ganske så tråkkevennlig og solid i følelsen når du får satt opp demperen riktig, men det er blir uansett et kompromiss å sette opp demperen fast nok til å takle seige grusveier, samtidig som du ønsker den smidig nok til rotete og grovt terreng. Til prisen burde Lapierre spandert en mer avansert bakdemper. Sykkelen er som Merida-sykkelen i denne testen også ganske lik en rittfulldemper. Den økte vandringen i gaffelen bidrar til en mer leken følelse og mer trygghet ned bratte kneiker, uten at det går videre utover kvikkhet og responsen. Sammenlignet med X-Control-sykler med 100 mm gaffel fører 120 mm gaffelen til at vekten havner litt mer bakpå både i klatringer og på flatmark, noe som i liten grad lar seg justere inn på den simple bakdemperen.
Valuta
Lapierre X-Control 510 er aller best på kvikke, middels grove stier der farten er høy og pådraget i pedalene høyt. Sykkelen er forbilledlig morsom å hive rundt krappe svinger og over småhopp i terrenget. Den lave ramma gir god selvtillit i terrenget, samtidig som det oppsvingte styret gir god kontroll og balanse. Dog hadde et både lavere og bredere styre passet sykkelens kvikke personlighet enda bedre. Sykkelen har stisykkelens lekenhet og rittsykkelens kvikkhet, men den billige bakdemperenheten og den rimelige utstyrspakka trekker ned. Vi forventer mer til denne prisen.