Lapierre Zesty 514
Pris: ca 29 990 kroner
Vekt: 12,8 kilo
Importør: Deler AS
Utstyr: 4,5
Tråkkeffektivitet: 5
Teknisk klatring: 4,5
Teknisk utfor: 5,5
Teknisk terreng/knot: 5
Høy fart: 4,5
Sykkelglede: 5,5
Finish: 6
Gjennomsnitt: 5,06
Valuta: 4
Karakter: TOPP
Fyrig fransk
Franske Lapierre har tradisjoner tilbake til 1946, men er et nytt merke i Norge. Med Zesty kan Lapierre ta norske stisyklister med storm. Zesty 514 er testens dyreste sykkel, men har også en topp utstyrspakke. Drivlinja er bortimot komplett Shimano XT, med unntak av fine SLX girspaker. Zesty 514 belemres som noen av de andre syklene med en tung og billig kassett. Styre- og sitteseksjon er merkets egne.
Ujevnt underlag håndteres av Fox FRL140 med den nye FIT-innmaten foran, og Fox Float R bak.Zesty sparer ikke på bremsekonfekten: Lette og smekre Formula R1 i en blåfarge som matcher Zestys rammedetaljer. Zesty 514 er også utstyrt med et flott XT hjulsett.
«Best in show» kommenterte testpanelet da vi tok den blå og hvite kreasjonen i skue. Kombinasjonen av rammas smekre linjer, gjennomførte fargekoordinering og påkostede utstyrsmiks ga høyt skrudde forventninger hos syklekåte testere. Blant rammedetaljene merker vi oss pressfit kranklager og ISCG-fester forberedt for kjedefører. Zesty får også pluss for sagometer som letter innjustering av bakdemper, og for fin kjedestagbeskytter. Karbonvinge på kjedestaget, som ligger beskyttende over bakgiret, er en signaturdetalj.
Zesty 514 leverer en fin balanse mellom kjapp lekenhet og tillitvekkende stabilitet. Vi følte oss raskt hjemme på sykkelen. Sittestillingen til Zesty er av de mer utstrakte i testen.
I klatringene er Zesty definitivt lett nok. En effektiv plattform gjør stående sykling effektiv, om ønskelig sammen med låst dempegaffel. Plattformen er så fast at du helst velger åpen demperstilling i klatringer på urolig underlag. Zestyens bakoppheng med Horst-leddet kjedestag takler teknisk klatring på en utmerket måte med åpen demper. Plattformbryteren er lett tilgjengelig, så av og på i fart går greit. Mer krevende er det å holde fronten nede i riktig bratte klatringer. Vi ønsket oss senkbar gaffel for å avhjelpe fenomenet. Heller dette enn låsbar gaffel.
Når terrenget bærer bortover er Zesty blant kvikkasene som appellerer til de som ønsker seg god respons ut av svingene. Sykkelen inspirerer til å gasse på, og gir masse kjøreglede i belønning.
Den franske nykommeren er morsom nedover. Den er ikke superstabil, men sykkelen er langt fra vinglete. Livlig er mer korrekt. R1-bremsene gir god bremsekraft, selv om vi opplevde noe fading i de tøffeste nedkjøringene. Bremsene ble også litt løsere i følelsen i løpet av testperioden.
Lapierre Zesty 514 er en sterk nykommer. Den er en elegant og allsidig sykkel som går rett inn i stisykkelsegmentet. Når den også skårer best sammen med Stumpjumper på sykkelglede, er det klart at Zesty med senkbar gaffel kunne vært en vinnerkandidat i denne testen. Et lite minus gis for høy pris.
Utstyr
Lapierre Zesty 514
Ramme: Zesty 514 alu front, karbon stag
Gaffel: Fox F140 RL FIT 15mm
Bakdemper: Fox RP2
Bremser: Formula R1
Hjul: Shimano XT, m/Continental Race King 2,2 og Mountain King 2,4 dekk.
Testet med Maxxis Ardent 2,4
Gir: Shimano XT med SLX-spaker
Krank: Shimano XT
Kassett: Shimano HG61 11-34
Styre og framspring: Lapierre alu 68cm, Lapierre
Sete og setepinne: Lapierre alu, Fizik Gobi XM Mg