Høsten 2004, før Birkebeinerrittet, testet vi hva som sannsynligvis ville være den beste hjuldiameteren på Birken: 26 eller 28 tommer? Resultatet fra den testen var at dekkmønsteret hadde større betydning enn hjuldiameteren. I begynnelsen av juli presenterte vi en test av 6 marathondekk. I marathondekk-testen kan du også lese om hvordan testen er utført, så det gjentar vi ikke i denne artikkelen.
Dette er dekk som egner seg til de marathonrittene som i hovedsak går på grus, for eksempel Raumerrittet, Birkebeinerrittet og Skarverittet. Vi har derfor hatt fokus på rulling og grep på grusvei - derav den lett kategoriserende overskriften. I tillegg har vi målt rullediameter, knastehøyde og målt dekkets volum. Vi har ikke vurdert grep og fremkommelighet i gjørme og over glatte/våte røtter og steiner. Slike hensyn har neppe vært viktige parametere under utviklingen av de aktuelle dekkene fra produsentenes side heller.
Vi vil her passe på å rette en takk til importørene som har stilt med dekk.
I testen har vi valgt ut dekk vi i utgangspunktet har tro på skal hevde seg. Savner du likevel test av et dekk, legg inn en kommentar på slutten av artikkelen, så vil vi vurdere å ta det med i neste års test.
Om målingene
Alle dekkene ble blåst opp til 60 psi for å få de til å sitte godt på felgen. Deretter ble trykket redusert til 50 psi, og det er ved dette trykket alle målinger er foretatt.
Dekkbredde, knast (mm): Bredde på dekket fra ytterste knast til knast.
Dekkbredde, sidevegg (mm): Bredde fra dekkvegg til dekkvegg på det bredeste. Dekk som har dekkvegg mål som er større enn knastebredde kan ha økt risiko for skade av dekkveggen da denne lett kan skades på skarpe steiner.
Beregnet dekkvolum (mm³): For å måle volumet har vi brukt bredden (sidevegg) på dekket og høyden på dekket fra felgen og opp fratrukket knastehøyden. Dette er lagt inn i formelen for beregning av arealet til en ellipse. Svaret er ikke 100%, men et rimelig godt estimat.
Vekt (g): Snitt av to dekk.
Alle rulletestene er gjennomført på en HardRocx ONROP og målingene er gjennomført med utstyr fra Polar. Det er kun rulletestet på grusvei. Rulleegenskapene oppgis som tiden på en fast strekning i slak motbakke i 13,5 km/t og 250 watt effekt.
Vurdering av hvert enkelt dekk
De dekkene som har de største målene eller er lettest, er markert med grønt.
Maxxis Flyweight 330Nettsted: www.maxxis.comImportør: www.deler.noOppgitt dimensjon: 1,95"Omkrets: 2073Knasthøyde rullebane: 1,5Dekkbredde, knast: 47Dekkbredde, sidevegg: 46Dekkhøyde, beregnet u/knast: 49Beregnet volum: 1773Vekt: 326Rulling: 1 min:28,8 sekunder
Continental Twister SupersonicNettsted: www.conti-online.comImportør: www.sportpartner.noOppgitt dimensjon: 1,9"Omkrets: 2063Knasthøyde rullebane: 1,5Dekkbredde, knast: 49Dekkbredde, sidevegg: 46Dekkhøyde, beregnet u/knast: 48Beregnet volum: 1715Vekt: 364Rulling:1 min:29,4 sekunder
Schwalbe Fast Fred 26x2,0Nettsted: www.schwalbe.comImportør: www.cyklon.noOppgitt dimensjon: 2"Omkrets: 2056Knasthøyde rullebane: 1,5Dekkbredde, knast: 46Dekkbredde, sidevegg: 47Dekkhøyde, beregnet u/knast: 46Beregnet volum: 1712Vekt: 354Rulling: 1 min:28,2 sekunder
Vurdering av dekkenes egenskaper
Dekkene som er testet her er alle sammen meget raske dekk, og det er nyanser som skiller dem.
Rullemotstanden henger i stor grad sammen med mønsteret. Det raskeste dekket har minst markert mønster.
Søker du det raskeste dekket, er Schwalbe Fast Fred dekket for deg. Vær imidlertid oppmerksom på at dette dekket ikke har markerte knaster på sidene, slik at det slipper lett. Og når denne type dekk slipper, skjer det raskt. Det fikk tekstforfatteren erfare da dekkets gripeevne ble utfordret på grus i sving i 20-30 km/t hastighet. Det var ikke mange tankene som rakk å passere før hele venstre side tok bakken – ikke lureste øvelse en uke før start i Transalp…
Er du ute etter et raskt dekk, men med godt grep (eller så godt man får det i denne klassen), er Continental Twister Supersonic det beste valget. Dekket veier 30-40 gram mer enn Maxxis Flyweight 330, men tilgjengjeld får man godt med sideknaster. Det veier imidlertid 200 gram mindre enn marathondekkene med stort volum. Dekket har samme volum som Schwalbe Fast Fred, men er høyere, slik at det kanskje er bedre mot punktering.
Maxxis Flyweight 330 har størst volum, men er likevel det letteste dekket. Når det gjelder rullemotstand ligger Maxxis-dekket midt mellom Schwalbe Fast Fred og Continental Twister Supersonic. Maxxis-dekket har etter vår oppfatning et sidegrep som også ligger midt i mellom de to andre. Volumet gjør sannsynligvis også at dette dekket vil være best mot punktering (slangeklem). Maxxis Flyweight 330 er dekket for deg som vil ha lettest mulig sykkel, men som ikke tør gi avkall på for mye sidegrep for å komme raskest mulig frem.
Det kan være riktig å sette rulleegenskapene litt i perspektiv. På ca 90 sekunder motbakkesykling var det 1,2 sekunder som skilte de raskeste og de tregeste eksemplarene av grusracerdekkene. Dette tilsvarer bare 1,3 %. På en avstand som for eksempel fra Rena til Skramstadsetra, kan vi anta at forskjellen mellom Fast Fred og Twister Supersonic vil være 15-30 sekunder. I fjorårets dekktest ble forskjellen mellom Python og Flyweight målt til omkring 4 %, men går du for årets raskeste marathondekk med stort volum, eksempelvis Maxxis Ranchero eXCeption Series, antar vi at dette bare ruller en drøy prosent dårligere Twister Supersonic.
Hva bør du velge?
De tre dekkene i denne testen er nokså like. Derfor har vi funnet det best å nyansere konklusjonen litt: Veier du over 80 kg, har litt problemer med å unngå alle de store steinene i utforbakkene eller om du ønsker trygghet i utforkjøringer, kan det være en god løsning å heller gå for et av dekkene i vår tidligere publiserte test av marathondekk, f.eks. Maxxis Ranchero eXCeption Series.
Er du derimot lettere enn 80 kg og er god på sporvalget, kan et av disse tre grusracerdekkene være noe for deg. Er du veldig lett, samtidig som løypa går på meget enkelt underlag, kan du gå for Fast Fred-dekket fra Schwalbe. Veier du over 60 kg, og det fremdeles ikke er behov for så mye grep, er Maxxis Flyweight 330 et godt valg. Krever løypa eller kjørestilen din litt ekstra grep, mener vi det er en fordel å sko sykkelen med Continetal Twister Supersonic.
Lykke til med dekkvalget på raske grusritt!