Pris: 37 990
Vekt: 10,4 kilo u/pedaler
Importør: www.Sportpartner.no
Utstyr: 3
Teknisk klatring: 4,5
Grus: 5
Utfor: 4
Finish: 5,5
Sykkelglede: 4
Vinnerpotensiale: 5
Snitt: 4,43
Karakter: Veldig bra
Ramme og gaffel: 986 karbonramme, Rock Shox Reba SL 80mm
Hjul: Mavic Crossmax ST
Bremser: Avid Juicy 7
Styreoppsett: Truvativ team styreframspring og styre
Seteoppsett: Integrert setepinne Fizik Gobi XM sete
Gir: Sram X9 bakgir, X9 frontgir og X9 girspaker
Krank og krans: Truvativ Styla krank, Sram 990 11-34 krans
- Integrert setepinne
- 80 millimeter gaffel
- Billig utstyr
- Dyr
Det virker som om Look fortsatt vet hva som skal til for å få fibre til å fungere sammen. 986-ramma er mildt sagt flott og tøff på en gang. Selvfølgelig er den hovedsakelig karbonsvart, men de røde detaljene gjør at sykkelen ser rask ut. Kjedestagene er flatet ut på midten som på Cannondales Taurine og endestykkene bak har noe fleks lagt inn. Men det som fanger blikket på Look-sykkelen er den kraftige, integrerte setepinnen. Ramme og setemast er støpt i ett stykke. Her må du frem med saga for å senke setet.
Looks setemastsystem tillater justering 4-5 cm i høyden ved hjelp av gummi og plast-shims. Dette gjelder kun heving av setet. Du får ikke setet noe lavere enn det du har kappet masta. Kapp derfor heller ørlite grann for mye, enn litt for lite. Justering i løpet av en tur utgår. Ta høyde for at seter bygger forskjellig i høyden og at justeringen etterpå ikke er helt trinnløs, men foregår ved hjelp av skiver i forskjellig tykkelse.
Look-sykkelen er testens dyreste og har den minst imponerende utstyrspakken. Vi kan være med på at ramma er noe utenom det vanlige og at den presterer bra, men noe bedre enn Cannondales, Scotts eller Meridas supre rammer er det vanskelig å si at den er.
I terrenget merker du at gummiputene i setemasta gir en viss demping. Dette selv da vi testet med kun én skive i høyden. Vi testkjørte med den mykeste grå skiva, men du kan velge å bruke svarte harde, eller røde mediumharde gummiskiver.
Look-sykkelen er blant de raskeste i denne testen. Den gode karbonramma flyter fint i terrenget og er stiv i frasparket. Vinklene gir god fremkommelighet og trygghet i terrenget. Vi ønsker oss 100 millimeter vandring i gaffelen, men Reba-gaffelen med låsing fra styret er som alltid veldig bra. Gaffelen kan bygges om til 100mm vandring ganske enkelt. Vi ville gjort dette med en gang.
At utstyrspakken ligger litt under pari drar vekten noe opp og Look-sykkelen er tyngst i testen. Dekkene fra Continental ble fort nye favorittdekk blant rittsyklistene i testpanelet. Svære dekk som ruller veldig lett, griper bra, i tillegg til å være veldig lette, er et Kinderegg vi ikke opplever ofte på dekkfronten.
Look-sykkelen er en sykkel det er lett å like, men også lett å bli frustrert av. Vi kommer ikke utenom at den innebygde setepinnen er mer mas enn stas. Du må skaffe Looks eget justerbare hode hvis du vil endre et-back på pinnen. Med hodet som står på har enten ørlite grann, eller ingen setback å velge mellom ved å snu hodet. I tillegg vil sykkelen være vanskeligere å frakte i en liten bil og få med på flyet. Bruktverdien er også et spørsmål. For disse ulempene vinner du kun litt ekstra kjørekomfort, marginalt bedre setepinnestivhet sideveis og kanskje noen gram lavere totalvekt. Men disse fordelene er mer teoretiske enn følbare i virkeligheten.
Look-sykkelen hadde vært enda bedre med vanlig setepinne og en mer konkurransedyktig utstyrspakke. Kjøreegenskapene i rammen er helt topp i klassen, men ulempene er for store til at det veier opp.