Litt teknisk om gaffelen
Manitou Black Elite 100/120 er Black-seriens toppmodell avgaflene som bruker fjær som fjæringsmedium. I tillegg til å kunnestramme denne fjæren har man utvendig justeringsmuligheter av bådekompresjon og returdemping. Så her har man alt man kan tenke seg avjusteringer. Med andre ord, lite vi savner.
Design
Da vi åpnet esken ble vi en smule skuffet. Vi ventet at den skullelyse opp rommet, og at settingen skulle bli som i en mafiafilm. Menikke lyste esken innvendig, og ikke hadde gaffelen den fargen viventet den skulle ha. Candy Chrome kaller Manitou fargen. Høres ikkedet litt glorete ut? Litt gullaktig chrom kanskje? Vi synes ihvertfalldet. Men fargen var det vi i terrengsykkel.no liker å kalle gråmetallic. Etterhvert har den store skuffelsen gitt seg, og fargen erfaktisk ganske så fin. Hva skal man si; litt anonym, men ganskedelikat.
På en såpass dyr gaffel som dette hadde vi ventet"justeringshjul" i frest aluminium. Istedet er både forspenn ogkompresjon i støpt aluminium, og retur og vandringsinnstillingen iplast. Litt skuffende, men det ser ganske okai ut likevel. Men vi ernådeløse, så her synes vi nok Marzocchi gjør et litt bedre håndarbeid.
Det er første gang vi i terrengsykkel.no ser "gummiklistremerker" påen sykkelkomponent. Bokstavene er limt på, faktisk går det åbevege bokstavene litt, men det virker som de tåler endel. Faren for åfå skrapet opp dekalene slik som på mange andre gaffler virkerliten. Absolutt noe vi liker. Denne gaffelen "looks the business".
Reverse Arch Designet, altså at bremsebroen er på baksiden avgaffelen, gjør at gaffelen etter vår mening rett og slett ser kul ut.
Ute på stien/I praksis
Før vi kom oss ut på stien var det et lite problem som måttefikses. Nemmelig det samme problemet som må fikses på alle Manitoumodeller. Hvis du har skivebremser da vel og merke. Manitou brukerpost-mount systemet, et system der kaliperen skrus fast rett inn motbaksiden av gaffelbeina, den internasjonale standarden festerkaliperen fra siden gjennom to "øyne". Da får det ikke hjelpe atManitou mener sitt system er stivere, klønete blir det veldigofte. Shimano adapteren som vi fikk med gaffelen er ikke heltkompatibel med alle Hope skivebremser. Kaliperen på vår testsykkel, enHope nr.3, var vanskelig å få til å passe helt. Litt filing og skivermåtte til. Helt super duper perfekt var det vanskelig å få det til å bli.
Denne gaffelen er stiv. Og da mener vi stiv i ordets rettebetydning. Vel og merke sideveis, og ikke i selve vandringen. Eiere av(Rock Shox) Judy-gafler vil definitivt merke at her er det storforskjell. Sykkelen går dit du vil den skal gå, og den viker ikke entomme av sporet i tekniske utforbakker. "Point and shoot". Manitou harvirkelig fått "reverse arch designet", det vil si bremsebroen påbaksiden av gaffelen, til å ha sin misjon. Om den er blitt 23% stiverekan kanskje noen med et laboratorium finne ut av, men stiv i masseviser den ihvertfall. Diameteren på innerbeina er blitt hele 30mm, ogdette hjelper jo selvfølgelig også til med å øke stivheten.
I utgangspunktet trodde jeg at fjæra skulle være alt for myk foren som veier 82kg. Dersom jeg gynger hardt på gaffelen på asfalten harjeg ikke store problemet å bunne gaffelen. Mer kompresjonsdempinghjelper heller ikke nevneverdig, men ute i skogen er det en helt annenlåt i pipa. Undertegnede har bunnet gaffelen under sykling et fåtallganger, og da ikke hardt. Det virker som Manitou har fått til etsystem der gaffelen er svært aktiv i hele vandringen, men at gaffelenved kjappe slag blir merkbart mer progressiv den siste centimeteren avvandringen. Dette er muligens ikke tingen for en xc-racer, men det erakkurat slik jeg vil ha en gaffel for aggressiv stikjøring.
Justeringen av retur og kompresjonsdemping er trinnløs. Jeg harvalgt å kjøre kompresjonsdempingen helt av, og returdempingen relativtrask. Ca. 3/4 på vei mot det raskeste. Da har jeg fått en gaffel somikke pakker seg langt nede i vandringen ved raske gjentatte slag, menfanger opp alle slag, og som ikke spretter tilbake som enhoppestokk. Gaffelen føles veldig kontrollert i hele vandringen, ogden demper både store og små slag med den største selvfølge.
Elite 100/120 har som navnet tilsier mulighet for innstilling avlengden på vandringen. Jeg har endt med å kjøre alle stier i 120mmmodus, og lengre klatringer på gruspartier i 100mm modus. Gaffelensfunksjon endres merkbart i 100mm modus. Fjærraten er den samme, menden får en tydelig "top-out" følelse. Det vil si at fjæra blir såpassstram at gaffelen står i toppen. Dette gjør at du får en mindre aktivgaffel, noe som er et pluss dersom du ønsker å sykle xc-ritt, men davelger du ikke denne gaffelen. Nå er ikke dette problemet det heltstore da det er overlegent å ha 120mm å gynge rundt på iskogen. Sykler du hardtail derimot, anbefaler jeg heller at man gårfor modellen med 80/100mm vandring, da 120mm kan bli litt vel mye.
En høst i Nordmarka er som oftest ganske gjørmete, og også dennehøsten har det vært slik. Manitou lages som kjent ikke i Oslo, såderfor var jeg spent på hvor godt gaffelen var beskyttet motgjørme. På årets Manitou-modeller sitter det et par mini-boots pågaffelbeina. Manitou mener dette holder all gjørmen ute. Kanskje iSør-California, men holder dette i Norge? Svaret er at på de 4 ukeneundertegnede har brukt gaffelen har han ennå ikke funnet noe drittinnenfor disse gummibelgene. Det må sies å være veldig bra tatt ibetraktning gjørmebestanden i de norske skoger. Jeg har også oppdagetat det fester seg mindre dritt på innerbeina enn det var tilfelle medJudy 100 som jeg har kjørt på før. Det virker som at å festebremsebroen på baksiden gjør at den også fungerer som en litenskjerm. Alt som gjør at gaffelen utsettes for mindre slitasje oglengre vedlikeholdsintervaller er et pluss.
Konklusjon
Konklusjonene blir, som den observante leser kan lese, at dette eren meget bra gaffel som burde passe oss i Norge svært godt. Den erstiv, har kvalitet på vandringen og ser bra ut. Vi savner som sagtjusteringshjul i frest aluminium, men dette er til en viss gradpirk. I tillegg kan Manitou godt forandre litt påvandringsinnstillingsystemet slik at det ikke blir mer forspenn påfjæra i den korte enn i den lange innstillingen. Dette er som sagtikke himmel eller helvete, men ville gjort en meget god gaffel endabedre. Prisen er noget stiv, men gafler ser ut til å bare bli dyrereog dyrere, så den ligger likevel innenfor det du må regne med å betalefor en slik type gaffel.