Manitou har hatt noen tøffe år. De har slitt med kundeservice, dårlige produkter og mange feil. I 2007/2008 gjør Manitou noen grep som forhåpentligvis markerer slutten på dette. Det viktigste punktene er at de er kjøpt opp av Hayes Bicycle Group og omstrukturerer derfor hele butikken. De flytter gaffelproduksjonen tilbake til USA, samtidig som de snevrer inn produktene sine til å kun gjelde såkalte "high-end"-gafler. Det er bye bye til modeller som Stance, Axel osv. De er selv smertelig klar over problemene som har vært, og fokuserer nå kun på kvalitet og service.
Minute 29
Gaffelen vi tester er en Manitou Minute 29, med 120mm vandring i et stivt chassis med 20mm aksling. Allikevel er vekten respektabelt lett med sine 1878 gram.
Manitou leverer også en modell med hurtigkobling, og veier da omlag 150 gram mindre enn sin storebror (uten hurtigkobling). Den koster også litt mindre. 4 990,- er veil.pris.
Du får tilsvarende modellgruppe for 26" hjul.
Både QR- og 20mm-modellene leveres i 80mm, 100mm og 120mm. Du kan ikke endre vandringen på gaffelen. Prisen er lik for de forskjellige vandringsmodellene.
Justeringsmuligheter
Gaffelen er forfriskende enkel: Venstre gaffelben: Ett luftkammer (Mars Air Cartridge). Denne setter du lufttrykket i gaffelen med. Jeg kjører ca 110psi med mine 94kg. Høyre gaffelben: Her sitter demperenheten. Du justerer returdempingen på undersiden av gaffelbenet. På toppen av gaffelbenet finner du kompresjonsdempingen. Denne kalles "Absolute Damping" og er en 0-5 klikks justeringsskrue som kontrollerer hvor mye som skal til for at gaffelen beveger seg. Posisjon 0 er ingen kompresjonsdemping, 5 er helt låst gaffel.
Førsteinntrykk
Gaffelen kjennes lett og fin ut, fast i pakningene og ingen slark. Den ser forseggjort ut. Kapping av kronerør og installasjon av gaffelen går fint. Gaffelen kjennes veldig bra ut rett ut av boksen: Silkemykt til å være luft. Returjusteringen er typisk Manitou. Det er kanskje én halv omdreining fra maks til minimum. Allikevel er det lett å sette returen riktig, synes jeg.
Når Absolute-skruen sto på maks (5 klikk inn), opplevde vi noe rart innledningsvis: Gaffelen låste seg, men først 2 centimeter ned i vandringen. Hmmmm. Det viste seg at det var for lite olje i det høyre gaffelbenet. Gaffelen var enkel å åpne, og det var bare å helle i litt 5wt-olje til anbefalt høyde. Gaffelen ble så skrudd sammen igjen, og gaffelen fungerer nå optimalt. Dette er litt slapt av Manitou - og det burde ikke være nødvendig. Flere har rapportert det samme.
Å du deilige sti
Denne gaffelen er veldig plush, stiv og lett. Du glemmer til tider at dette er en luftgaffel som veier skarve 1878 gram i 29er-utgave, og det med 20mm aksling! Den smyger seg over sleipe røtter, stein og røys uten problemer. Det beste med gaffelen er appetitten. Jo raskere man kjører og jo større steinene er, jo mer merker du at gaffelen sluker unna mer enn sine konkurrenter. Den åpner, med stor Å.
Den dykker litt under bremsing, men dette kan motvirkes litt av "absolute damper"-justering. Som sagt er det 0-5 trinn fra full åpen til full låsing. Klikk 0-2 er veldig bra, 3-5 er nesten identiske, hvor 5 altså er låst posisjon. Posisjon 0 er latterlig smud, og posisjon 1 er fortsatt gull. Vi kjører utelukkende med 0 eller 1, i tillegg til posisjon 5. De imellom synes vi gir for store kompromisser. I tillegg lager kompresjonshylsa en irriterende klikkelyd når gaffelen beveger seg. Dette er tydeligvis helt normalt, men bare irriterende. Vi skulle gjerne sett en fiks på dette.
Stivheten i denne gaffelen er merkbar. I 29er-verdenen hvor det fortsatt er et lite utvalg av gafler, er denne defintivt gull verdt. Den er en dedikert stigaffel med 20mm aksel i en lett pakke. Akkurat hva undertegnede trenger.
Løp eller kjøp?
Vi har kjørt denne gaffelen uten problemer nå i to måneder, og er imponert over funksjonen. Oppsummert er den stiv, lett og god. Vi skulle ønske at den irriterende klikkelyden i kompresjonshylsa ikke var der, og skal vi pirke så kunne det godt ha dykket litt mindre under bremsing. Men da skal det samtidig nevnes at det gjelder for de fleste gafler også. To tomler opp til Manitou. Det er lenge siden sist.