Fork of dreams
Vi kan si det med én gang: 888R er en rå gaffel. Både pris, vekt, stivhet, demping og utseende er i toppsjiktet i markedet for øyeblikket. Vinne verdenscupen eller roadgappe Tour de France? "Trippel 8" er det du trenger.
Ute i løypa merker man at man ikke er den eneste som har merket seg denne gaffelen. "Alle" kjører 888R, så Sportpartner i Bergenhar vært flinke til å få gaffelen ut på markedet. At Robert Schistad, Sportpartners produktansvarlige for Marzocchi, er aktivt med i Norgescupen er en klar fordel. I tillegg er Robert utrolig dyktig på gafler: Han kan skru, har gode relasjoner med Italia, har tilgang på deler til enhver tid, og ikke minst; Han er veldig hyggelig, selv om han bæler som bare en bergenser kan. Kontrasten til Marzocchis representanter i Norge i 2002 er formidabel.
Montering
Når man installerer 888R-gaffelen, så legger man merke til at alt er forseggjort: Sortelokserte innerben og gullelokserte, maskinerte justeringsskruer, hvor hvert klikk føles godt og kontant. Returjusteringen har bred spennvidde. Når du monterer toppkrona sklir den rett ned på innerbeina, ingenting må bøyes til. 20mm-dropouten er både pen og funksjonell. Det er minimalt med metall som må freses vekk fra skivefestet. Den har i tillegg egne festepunkter for en skjerm fra Acerbis (kommer ikke med originalt).
I bruk
Gaffelen tar kort tid å kjøre inn, og den velkjente Marzocchi-følelsen er tilstede med én gang. Man kjenner også fort at fjærene er myke: Er du over 75kg, bør du ha minst en stiv fjær i gaffelen. Når riktig fjærer er inne, er fortsatt gaffelen helt oversmud. Den spiser små ujevnheter i terrenget som om de ikke var der. Gaffelen sitter godt ned i vandringen, nesten 40%, men er allikevel mer enn klar for større hindringer.
For meg var det lett å finne riktig returjustering. Det tok bare noen få turer før jeg følte at den var perfekt, og har ikke rørt den siden. Kompresjonsskruen har jeg kjørt på maks for at normal kjøring ikke skal bunne gaffelen. Likevel slår jeg igjennom når jeg lander hardt. Dette har Marzocchi laget en fiks for, en egen kompresjonshylse som er kommentert nedenfor.
I løypa styrer gaffelen veldig bra. Den er stiv og kontant, og føles aldri nervøs. Bombemodus. Gaffelen blir kun en fungerende del på sykkelen. Den fungerer såpass godt at den blir anonym. Enten det, eller så trekkes blikket mot gaffelen når du sykler utfor, men dette kan ikke anbefales. Hvis du sjelden tenker på en spesiell sykkeldel, så er den med all sannsynlighet et meget godt fungerende enhet på sykkelen din. 888R er nettopp en sånn del.
888R gjør deg nemlig til en kompromissløs syklist. Du skjønner at gaffelen kommer til å hjelpe deg ut av så mange vanskelige situasjoner at det bare er å kjøre på. Ikke alltid en like god egenskap, men undervurdér aldri tryggheten solide deler gir deg.
Gaffelen har god svingradius og kommer med "forkbumpers", støtfangende gummiringer som sitter mellom øvre og nedre krone. Det er en enkel sak, men ikke mange gafler kommer med dette. Marxocchis løsning er derfor langt mer elegant enn en selvmontert støtfanger i form av en faststripset holk, slangebit, e.l. Små detaljer er viktig, særlig hvis ramma er utsatt.
Ankepunkter
Ingen gaffel er perfekt, så vi setter fingeren på noe:
Høyde: Det er ikke til å komme fra, gaffelen er høy. For de rammene som ikke er konstruert for 200mm gafler blir den slakk i vinkelen. Nyere rammer som Rocky Mountain RMX og Specialized Demo9 tar, bokstavelig talt, høyde for dette i designet. Go-ride og Risse Racing har dessuten utviklet egne kroner for å bedre høyden på disse gaflene. Undertegnede kjører nå med en krone fra Risse Racing, og har trolig ødelagt garantien på gaffelen. Det kuleste er at Marzocchi har adressert utfordringen med høyden. Bestiller du gaffel i 2005, så kan du velge nedrekrone til gaffelen som en opsjon. Prisen vil ligge på ca 1500 kroner, og er ramma di 2004-modell eller eldre, så spør importøren om du trenger dette.
Kompresjon: 888R slår litt raskt igjennom vandringen, selv med ekstern justering av kompresjonen. Marzocchi lanserte en egen kompresjonshylse i midten av 2004 som botemiddel. Denne koster 500 kroner, og tar seg av denne justeringen. Dette er rett og slett en hylse med hull i som du kan sette i bunn av venstre nedrebein på gaffelen. Den har flere settinger slik at du kan få den kompresjonen du selv ønsker. Vi har ikke testet denne, men har pratet med flere i miljøet som hevder at dette er en stor og god oppgradering.
Interne deler: Okei, dette er ikke veldig viktig, men mange av delene inne i gaffelen var ikke elokserte og avga en del aluminiumsslam til oljen. Ikke det at vi merket noe mens vi kjørte, men det hadde vært kjekt at delene er eloksert.
Nittygritty: Når man likevel skal lage en guide for bremseslangen - noe de fleste gafler mangler - hvorfor lage den i kjip plast som ikke tåler stort? Goodridge-slangene på vår testsykkel var for stor for guiden.
Konklusjon
Vi skulle egentlig skrive denne testen på vårparten, men kom aldri så langt. Klisjéen er selvsagt at det var så gøy å bruke gaffelen at vi ikke ville bruke tiden på skrive. Nok bullshit og unnskyldninger.
Marzocchi 888R er utforgaffelen for alle. Den er mer eller mindre vedlikeholdsfri, utrolig stiv, smud og et smykke av en gaffel. Og det aller beste med å vente så lenge med å skrive testen er at alle våre ankepunkter finnes det en kur for i 2005, hvis de ikke er fikset allerede! Skal du leke i Frognerseteren eller slenge deg med i den uhøytidelige utforcupen neste år? Ta en telefon til Sportpartner og bestill 2005 Marzocchi 888R. Den er verdt det, garantert!