Luftgafler veier ofte mindre enn stålfjærgafler, og takket være fokusen på lav vekt faller slike gafler gjerne i smak hos konkurransesyklister. Lav vekt medfører at man må ofre litt av attraktive egenskaper, såsom styrke og holdbarhet, sammenligna med en stålfjærdemper. En annen vanlig svakhet hos luftgafler er litt lav følsomhet på små hindringer. Men er man lettvektsfetisjist, ser man mellom fingrene på sånt…
Stålfjærdempere har derimot litt enklere teknologi, krever generelt mindre fikling (lufttrykk, tilpassing) og passer sånn sett bedre til folk flest. De færreste av oss er jo forsynt med både ingeniørhjerne og håndverkerhender! Styrke og sideveis stivhet er mer framtredende egenskaper, og en mer linjær vandring gjør denne gruppa gafler egna til litt grovere sykling enn de andre.
Marathon
Det er nå et år siden Marzocchis perlemorhvite Marathon-gaffel kom til butikkene i Norge. Denne gaffelen er Marzocchis første store offensiv for å få til en lettvekts luftdemper for XC-sykling siden den rasende dyre (8 800 kroner!) SuperFly seint på 90-tallet. Siden det har italienerne måttet akseptere at de virkelig vektfikserte ofte har latt valget falle på Mars-gafler fra Manitou, eller enda oftere RockShox’ SID-serie.
Marzocchi har derimot hatt en desto større markedsandel blant kjøpere av stålfjærdempere. Styrken og pakningenes evne til å holde møkk ute burde være argument godt nok til å gå for en Marzocchi, og deres åpne oljebad gjør at man heller ikke merker det så godt, om fremmedelementer skulle klare å snike seg ned i gaffelbeina: Det blir kort og godt liggende og plaske i olje, noe som passer godt i norsk klima.
Marzocchi bolognese
Et styrerør av aluminium er festa til gaffelbeina via ei strøken frest krone ved hjelp av superdupersmart ”Cryofit”-teknologi. Dette gjør bolter overflødig, og det skåner knærne ved et eventuelt uhell. Innerbeina har en diameter på hele 30 mm (standard på alle Marzocchi-gafler), og går ned i ytterbein av aluminium og magnesium. Disse møtes i en pen M-forma bremsebue over hjulet.
Inni høyre gaffelbein sitter ett luftkammer, mens det i venstre sitter to: Ett positivt og ett negativt kammer – derav navnet ”Doppio Air”, som er spaghetti-språk og betyr dobbel luft. De to positivkamrene styrer hvor mye som må til for å komprimere gaffelen, mens det negative bestemmer hvor rask returen skal være, og hjelper til økt følsomhet i begynnelsen av vandringa. Her har Marzocchi brukt en ventiltype som gjør at men må ha en adapter på demperpumpa for å kunne justere lufttrykket. Adapteren følger med på kjøpet av gaffelen, men det er unødvendig å måtte frakte med seg en liten (og dermed lett mistelig!) dings for i det hele tatt å kunne betjene den.
En demperpumpe kunne også godt ha vært inkludert i de høye prisene på luftgafler, siden man er helt avhengig av en for å få den riktig satt opp. Men ingen andre tilbyr det, så da gjør heller ikke Marzocchi det.Innstilling av gaffelen er litt kronglete, bl.a. takket være en udugelig manual. De anbefalte mengdene luft som står oppgitt i denne ga en fullstendig galt oppsatt gaffel. terrengsykkel.nos tips er: Smør deg med en god tålmodighetskrem og prøv deg fram på egenhånd! Og husk at pakningene trenger litt innkjøring, så gi den litt tid. Det betyr bare at de vil holde tett lenge.
Et nyttig hjelpemiddel under innkjøringa er en strips for å måle hvor mye vandring som brukes i møte med ulike hindringer. En god pekepinn kan være hvor mye gaffelen synker sammen, såkalt sag (”sægg”), når du sitter rolig på sykkelen. De som sykler mye på grus kan nøye seg med 10% av total vandring, mens det på en tur på teknisk sti kanskje kan være en fordel med opptil 25% sag. Her opererer Marzocchis nevnte håndbok med helt ulike tall: Én anbefaling for dem som leser engelsk, og en annen for dem som leser den på tysk, fransk eller italiensk. Sukk!
Veier du som undertegnede rundt 70 kg, kan du prøve deg med snaut 25 pund i de positive, og drøyt tre ganger så mye i det negative. Dette forholdet kan fungere godt for de fleste, uansett vekt. Man kan også påvirke gaffelens fjæringskurve ved å endre oljemengden i beina, men denne gaffelen har fungert fint slik den kom. Om du "bånner" gaffelen en sjelden gang på ekstra harde landinger e.l. er gaffelen tilnærmet riktig satt opp.
Retur på 1-2-3
Den lille plastikkskiva øverst på høyre gaffelbein kan stilles i tre posisjoner som grovinnstiller hastigheten på returen:
Rask retur, utgangsposisjonen for vanlig sykling.
Treig retur, godt egna til tekniske motbakker, da gaffelen ikke spretter så raskt tilbake i møte med en hindring.
Ingen retur i det hele tatt, og gaffelen låses i komprimert stilling (ECC, Extension Control Cartridge). Prøv denne i lange, seige motbakker på jevnt underlag: Fronten senkes, og du blir ikke sittende og nappe styret opp i lufta. Ypperlig på den første mila av Skarverittet, hvor man starter med en laaang, beinhard klatring opp på Holsåsen.
Og så da?
Etter innstilling og innkjøring, kan Marathon’en ta opp kampen med de andre lettvekterne? Gaffelen føles behagelig, og det negative kammeret sørger for økt følsomhet på små hindringer. Dette er en klar forbedring i forhold til Marzocchis tidligere luftdempa gafler, for eksempel X-Fly-serien. Vekta er fornuftig konkurransedyktig, samtidig som den er merkbart stivere enn både SID’er og Mars’er. Dette gjør den mer forutsigbar og stabil når det blir litt kronglete, og det hjelper deg til å holde sykkelen på det sporet du til enhver tid velger.
Om du har v-bremser merker du dette også på at felgen subber lite mot bremseklossene når du står og trår. Og har du skivebrems, så kan du vite at tyske BIKE gjennom grundige laboratoriumsprøvelser har funnet Marathon sterk nok til å takle belastningene en skivebremsens utsetter gaffelen for, som en av få lettvektsgafler (BIKE mars 2002). ECC-patenten er tidvis genial, og kan være en smart hjelp under ulike utfordringer underveis. Den er like følsom i begge disse innstillingene. Plastikkskiva man skal vri på er imidlertid sørgelig vanskelig å betjene i fart. En større hendel à la RockShox Psylo, takk!
En svakhet som ble oppdaget på redaksjonens testgaffel, var at det flere ganger har lekket olje inn i det negative kammeret. Dette spiser opp flere millimeter av vandringa, og gir en langt hardere og mer brutal vandring. Gaffelen spretter ut igjen når man tømmer negativkammeret for luft (og olje, som spruter ut i en søyle!). Dette er den eneste gaffelen importøren har støtt på med dette problemet, uten å kunne finne en løsning på det. Sykkeldelisks mekanikere har forsøkt å få hjelp hos Marzocchi i Italia, men søreuropeere i feriemodus lar tydeligvis vente på seg… Vi får komme tilbake med en kommentar på dette når svar kommer fra Italia. Ellers ser pakningene ut til å fungere fortsatt godt etter et års bruk i all slags vær.
Styrker
Utseendet: Perlemorhvitt er slett ikke så dumt som det høres ut. Ta den med ut i sola, og se så fint den skinner!
Styrken(!)
Følsomhet
Lav vekt
Beste luftgaffel fra Marzocchi noen gang
Leveres i to lengder, 80 og 100mm
Smart returinnstilling. Låsbar i komprimert stilling.
Svakheter
Fiklete å sette opp. Små mengder luft gjør store utslag i gaffelens egenskaper.
Demperpumpe kan godt følge med en så dyr gaffel. Marzocchis egen gaffelpumpe er best, da den er lettere å porsjonere små mengder luft med.
Leveres ikke uten bremseboss (det gjør den i 2003-utgave!)
Plastikkskiva som man låser den med er lite brukervennlig i fart.
Konklusjon
En pen, anvendelig gaffel med klassiske Marzocchi-egenskaper som styrke og holdbarhet, i tillegg til en bedre følsomhet enn hva vi har vært vant til fra italienerne fra før. Denne er noe for deg hvis du gidder å finne rett mengde luft i kamrene, men ikke er særlig ivrig på å åpne og mekke på egen hånd.P.S. For 2003 har Marzocchi laget to Marathon-modeller: S og SL, hvor førstnevnte har stålfjær innvendig, mens SL er en ny utgave av luftgaffelen som omtales i denne testen. Ytterbeina er nå laget av ett stykke magnesium. Dette skal gjøre den stivere, og slike forbedringer er alltid bra. Litt skuffende er det derimot at vekta følgelig går opp til ca 1700g. I tillegg kommer ECC-løsningen nå med fem klikk, og man får en finere oppdeling av returen. Man kan også velge farge: Hvit eller grå metallic.