Marzocchi Marathon SL
Hva? | Marzocchi Marathon SL |
Pris: | 6.900 kr |
Vandring: | 105-120 mm |
Innmat: | Luft (pos./neg.), olje, 30 mm innerbein |
Vekt: | 1740 g (ukappa styrerør) |
Importør: | Sportpartner |
Nett: | www.marzocchi.com |
Av de to Marathon-modellene med inntil 120 mm vandring, er det SL-utgaven som er den letteste, med sine drøyt 1700 g ferdig montert - ei pen vekt, tatt mengden vandring i betraktning. Utvendig er den lys metallic-grå, og med blankpolert krone og svarte innerbein er det ikke noe å si på utseendet.
SL'en er en rein olje-/luftgaffel. Den har et positivt kammer i hvert bein, hvor grovinnstillinga gjøres. På luftgafler står luft under trykk i små kamre, og det er dette trykket som får gaffelen til å rette seg ut etter kompresjon. For å motvirke disse kreftene har Marzocchi lagt inn et negativt kammer, som bidrar til økt følsomhet på smådumper sammenligna med en gaffel uten negativt kammer.
Returen justeres ved hjelp av en stor, gullfarga bryter i bunnen av høyre gaffelbein. Her finner du 15 presise, lett adskilte klikk.
I motsatt ende av høyre gaffelbein er TST-bryteren ("Terrain Selection Technology"), som justerer lavhastighetskompresjonen. Denne kan betjenes mens man sykler. Her kan man i fem klikk velge mellom innstillingene DS, AM+, AM-, CL og lengst til høyre låsing i full lengde. Jo lenger til høyre man klikker, jo mer begrenses kompresjonen i lav hastighet: Enkelt sagt, det demper gynge-effekten. Hovedsakelig vil nok de to AM-innstillingene (All Mountain) brukes, mens man må passe på å ikke kjøre utfor med gaffelen i CL-innstillingen (Climb). I bunnen av venstrebeinet fins det en PAR-ventil, hvor man kan ha i mer luft i bunnen av luftkammeret for å øke progressiviteten og hindre bunning. Lite luft her vil altså gi en mer lineær fjærrate. Mengden vandring justeres trinnløst ved å endre mengden luft i negativkammeret i venstre gaffelbein.
Det er intet mindre enn fire ulike luftkammer man må gi seg løs på for å stille inn denne gaffelen. Stadig vekk må man bruke en liten overgangmellom en vanlig demperpumpe og de fire ventilene på gaffelen.
Marzocchi Marathon XC
Hva? | Marzocchi Marathon XC |
Pris: | 6.900 kr |
Vandring: | 105-120 mm |
Innmat: | Luft (pos.), olje, stålfjær (neg.), 30 mm innerbein |
Vekt: | 1925 g (ukappa styrerør) |
Importør: | Sportpartner |
Nett: | www.marzocchi.com |
Lav vekt er kanskje den største gevinsten ved bruk av luft i dempergafler. Den mørkeste av de to, XC-gaffelen, er den tyngste, med sine ca 1900 gram: Godkjent, men dette er tett opptil vekta på reine stålfjærgafler. Også denne har TST-patenten oppå høyre gaffelbein, og justering av returen med samme, store, fine bryter i bunnen av samme bein. Til forskjell fra SL'ens negative og positive luftkamre, har XC-gaffelen en stålfjær i venstrebeinet. På toppen av venstrebeinet har den Marzocchis etterhvert velkjente ETA-løsning: Ved å vri på en lett tilgjengelig, stor hendel av svart aluminium, vil gaffelen ikke sprette tilbake til full lengde ved neste komprimering. Dette er ingen egentlig lås, men en begrensning av returen, som fortsatt gir 30 mm vandring. Denne kommer godt med i bratte motbakker, hvor det er viktig å holde forhjulet nede. Denne returbegrensninga medfører så store geometriske endringer at bratte klatringer er ETA'ens eneste bruksområde, men dette er uansett en hendig funksjon på en allsidig gaffel med relativt lang vandring.
Man må riktignok av sykkelen for å justere mengde vandring på XC'en også, men her er det en utvendig bryter i bunnen av venstrebeinet. TAS-klistremerket ("Travel Adjustment System") ved denne bryteren på XC-gaffelen er ikke til å misforstå, og bryteren er av samme, store slaget som den som justerer returhastigheten i bunnen av høyre bein på begge gaflene.
Et par foreløpige betraktninger
Når man endrer mengde vandring, vil også høyden på sykkelens front endres. Endringer på ca 2 cm vandring endrer styrevinkelen med ca 1 grad, som igjen påvirker sykkelens styreegenskaper. Gaflene har nå vært i bruk en måneds tid allerede. Innledningsvis kan det sies at gaflenes elokserte styrerør av aluminium er såpass glatte, at det kan være en fordel å bruke litt sandpapir eller friksjonsmiddel for å få styreframspringet til å sitte godt. SL-gaffelen krever litt tid for å få innstillingene til å klaffe, men vi synes gaflene kjennes forbausende gode rett ut av esken: Allerede i løpet av første turen virka det som om pakningene var innkjørte.
Konklusjonen av testen kan ventes publisert i løpet av våren. Følg med!