Siden den turen har jeg bare blitt mer og mer glad i gaffelen.Marzocchis olje/fjær-gafler er ikke av de aller letteste, og med Z1veier nesten 2 kg. "Pyttpytt", sier jeg. Gaffelen er stiv, solid, ogdet er få andre gafler som gir den samme myke, kontrollertedempingen. Si "plush" hvis du vil.
Z1 har både kompresjondemping og returdemping (i tillegg tilforhåndsspenning av fjærene - "preload"), så mulighetene for å få denakkurat som du vil er gode. I tillegg kan du bytte fjærerog/eller skifte til tynnere eller tykkere olje.
Du kan velge enten 4" (100mm) eller 5" (130mm) vandring. Du kankjøpe ombyggingssett med nye fjærer (ca 400kr) og selve mekkejobbenklarer du selv hvis du har under 3 tommeltotter. Du kan få gaffelenmed feste for vanlige hurtigkoblinger eller 20mm bolter (QR20).
Noen synes kanskje 100mm virker litt voldsomt på en ramme utendemping bak. Vel, det spørs. Noen rammer blir for høye med 100mmgaffel, andre er beregnet på 130mm eller mer. Hvis du har en rammesom fungerer med 100mm gaffel, og du sykler mest på stier med myerøtter og stein - da er 100mm akurat passe. Jeg hadde 70mm på Z2'en,og synes 100mm er midt i blinken. For meg, på min sykkel.
Tips
Hvis du skal teste en Z1, be om en som er innkjørt. Pakningene ersåpass tette at en ny gaffel trenger en time eller tre før den er såbra som den skal være.
Etter at jeg kjøpte min Z1 har de kommet medlåsing, "lock-out", som kan være greit i lange oppoverbakker. På Z1fungerer det sånn at gaffelen forblir sammentrykket - når du dytterden ned, blir den kortere og fjærer ikke. Du slipper eventuellgynging, og fronten på sykkelen blir litt lavere. Dette regulerer dutrinnløst med en bryter på toppen av det ene gaffelbeinet. Det er ogsåmulig å bruke "bare litt lock-out" så sykkelen er lav med akurat nokfjæring til å gi etter når man treffer noe hardt. Ole synteshalvveisløsningen fungerte bra i Chamonix.