Hva er så spesielt med en UST-felg?
Det første en legger merke til med felgene er at det ikke er noe konvensjonellt felgbånd i bunnen av felgen. Felgen er "tett", og eikehullene er umulig å entre fra innsiden. I tillegg sitter ventilen skrudd fast i felgen med en o-ring som tetningspakning slik at luften ikke slipper ut.
Alle tubeless-felgene har også en langsgående kant på innsiden som dekkene kan låse seg inn under. Når en pumper opp dekket kan en faktisk høre at dekkene "låses inn" under denne kanten ved et lite knepp.
Disse dekkene ble testet på hjulsettet:Hutchinson, ScorpionHutchinson, MosquitoHutchinson og Python
Et hjul er et hjul..eller?
Ikke helt. Det er litt mer komplisert enn som så. Mavic Crossroc UST Disc er et hjul beregnet for de som har et budsjett å ta hensyn til men fortsatt vil ha kvalitet for pengene. Hjulet er kompatibelt med alle skivebremser. Dvs. at det har fester for skiver med 6 bolter, noe som etterhvert har blitt en standard.
Så hva så med det rent tekniske? Joda, som hos storebror Crossmax finner en også her maskinlagre. Dette gjør at hjulene er lette å overhale, bank ut og bank inn nye lagre når de er utslitt, og er med på å redusere vekten. Mavic har imidlertid gjort en fiffig vri på dette systemet. Akkurat som på Chris King nav kan en også her etterstramme lageret om det blir slark. Dette liker vi.
24 eiker er bygget i tokryss mønster, trolig for å senke vekten men likevel holde styrken oppe. I motsetnig til Crossmax Disc er eikene vanlige, og ryker du en har enhver sykkelbutikk nye som du kan sette i.
Felgene er av god gammeldags Mavic kvalitet med fine skjøter og svart eloksering, og bør ikke by på så mange problemer.
Hva så i praksis?
Crossroc hjulene er lagd for racing/xc bruk, og det er også det vi har brukt dem til. Og til det bruket må vi si at de holder alt det de lover. Hjulene er stive, det vil si; en merker ikke at de "gir" seg i svinger, og de sporer godt. Undertegnede har et eget hjulsett med Hope nav og Mavic 519 felger og forskjellen har vært mindre enn jeg skulle tro.
Etter lang tids bruk har det blitt et lite kast i forhjulet, mens bakhjulet fortsatt er like snorrett som da jeg tok det ut av esken.
I starten var jeg skeptisk til hvor hardt dette hjulet kunne bli kjørt. Denne skepsisen har vist seg helt grunnløs. Hjulet har tålt alt det som har blitt kastet mot det. Alt fra dustete sporvalg ned bratte røyser og håpløse landinger, til høy fart ned steinete utforkjøringer og rask singletrack.
Hva så med det UST-systemet?
Jeg har testet disse hjulene med 3 forskjellige Hutchinson dekk. En ting kan jeg si med én gang: Jeg er hektet på tubeless. Mine erfaringer med tubeless er nesten uten unntak positive. Aldri har jeg kjørt med hjul som så til de grader flyter over underlaget så bra som disse. Her kan du uten bekymringer kjøre ned mot 30 psi på 2.0 dekk, og ikke være redd for pinch flats. (På godt norsk oversatt med snake bites)
Over røtter og steiner er det utrolig behagelig å bare flyte over hindringene og kjenne at dekkene demper på en helt utrolig bra måte. Jeg har eksperimentert mellom å kjøre de steinharde og veldig myke, og jeg merker helt klart stor forskjell. Når jeg har kjørt med høyt lufttrykk har de oppført seg ganske mye som "normale" hjul. Har jeg derimot hatt lite luft i, vil jeg gå så langt som å si at det føles som en tomme ekstra med demping.
Flere ganger har jeg "bånnet" dekket, men aldri punktert pga. dette. Heller ikke felgen har fått noen synlige eller funksjonelle skader pga. dette.
Å kjøre lavt lufttrykk gjør at grepet økes betraktelig og at en derfor kan stole enda mer på dekkene i svinger og tekniske klatringer. Vel så viktig er dekkets grep også ned bratte tekniske kneiker.
Hva gjør en dersom en punkterer?
Slapp av folkens, det er fullt mulig å skru ut ventilen og putte inn en ny slange. I løpet av testperioden har jeg punktert en gang, så systemet er ikke punkteringsfritt. Men likevel; punktering er ikke en overhengende fare.
Svakheter
Litt skuffet er jeg over at lagrene i hjulene ikke er like "smoothe" som da de var nye. Noe slitasje må en regne med, men jeg synes dette var i tidligste laget.
Det er heller ikke så mye å spare rent vektmessig ved å kjøre slangeløst. Ikke er hjulene spesielt lette, og spesifikke UST-dekk er heller ikke for fluevektere å regne. Dette skyldes den tykke sideveggen dekkene har. Her bør vi se forbedringer i nærmeste fremtid.
Dekkene har en tendens til å lekke litt luft. Jeg tror dette har mer med hvor "heldig" du er med monteringen enn at det er en spesiell svakhet. Jeg har opplevd at dekkene noen ganger har lekket ganske mye på en natt etter å ha montert dekk, mens det andre ganger ikke har vært merkbar lekkasje. Likevel bør nok dette også kureres helt før slangeløse dekk blir å finne på alle sykler.
Hva er så konklusjonen?
Du har kanskje allerede fått med deg hva jeg mener. Likevel skal jeg prøve å gi en kort konklusjon.
Tubeless-systemet til Mavic lider fortsatt av noen få "barnesykdommer" som tap av luft osv. Dette bør derimot ikke hindre deg i å gå til anskaffelse av "systemet". Kjøreegenskapene er helt vanvittig bra, med myk og komfortabel sykling som stikkord. Dersom det ikke gjør deg noe å pumpe luft i dekkene dine litt oftere er tubeless veien å gå. Og Mavic Crossroc Disc er definitivt vel verdt en titt. Her får du god kvalitet og upåklagelig estetikk for pengene.