Pris: 29.990 kr
Vekt: 10,3 kilo u/pedaler
Utstyr: 5
Teknisk klatring: 5,5
Grus: 4,5
Utfor: 5
Finish: 4,5
Sykkelglede: 5,5
Vinnerpotensiale: 5
Snitt: 5
Karakter: Topp
Ramme og gaffel: Carbon FLX ramme , Rock Shox Reba Team 80mm
Hjul: DT 240-nav, DT 4,2 felger, DT Competition eiker og Maxxis Crossmark 2,0 dekk
Bremser: Avid Juicy 7 160mm
Styreoppsett: Truvativ team styreframspring og styre
Seteoppsett: Truvativ setepinne, Prologo sete
Gir: Sram X0 bakgir, X9 frontgir og X0 gripshift girvridere
Krank og krans: Truvativ Stylo krank, Sram 990 11-34 krans
Merida har holdt på med karbonrammer noen år, men de rammene vi kjøper ligger et år bak de rammene Gunn-Rita Dahle Flesjå sykler på, i utviklingen. Med FLX 5000 får vi virkelig en smakebit på syklene som har sanket så mye heder og ære de siste årene. Ikke bare under Gunn-Rita, men også under Ralph Näf og Jose Antonio Hermida Ramos.
Merida-sykkelen har flammemotiv i sølv og et kraftig frontparti. Bakramma har flate kjedestag som skal sørge for fleksen som gir FLX sitt navn. Utstyret for øvrig er funksjonelt og gjennomført, uten noen store krumspring. Hjulene er supre DT-bygg med deres knallbra 240 SL-nav som senterpunkt.
Dekkene er også av solid og velprøvd vare. Maxxis Crossmark er flere av testernes favorittdekk i varierende terreng. Veldig god gummi gir godt grep på både vått og tørt, og mønsteret ruller lett både på grus og asfalt.
Gaffelen på Merida-sykkelen er også bra. Rock Shox’ Reba Team er tipp topp uten unødvendig dyr karbonkrone. Låsebryteren på styret er markedets klart beste og så enkel i bruk at den blir brukt hele tiden.
Merida har tidligere bygget flere sykler for det særnorske grusmarkedet. Lette deler og smale dekk har vært normen her, men med FLX 5000 går de nesten i motsatt retning. Her er det solid, funksjonelt og holdbart. Noe er til og med overbygget. Truvativ-teamdelene på styre, styreframspring og setepinne drar ikke akkurat vekten ned, men er holdbare problemfrie saker som lett kan oppgraderes. Resten av byggesettet er akkurat som en robust rittsykkel skal være.
FLX-rammen byr på komfort, men også på økt veigrep og fremkommelighet. Det hele føles stivt og responsivt oppover, men grepet mot underlaget er bedre enn hos konkurrentene. Spesielt var det påfallende stor forskjell fra den superstive Cube-sykkelen til den behagelige avrundede følelsen på Merida-sykkelen. Dette gir inspirasjon til å gi på i terrenget.
Sykkelen er høy i front, noe som er moderne og funksjonelt i dagens tekniske terrengsykling. Her har Merida lyttet til profflaget sitt og ikke låst seg fast i myter fra landeveishistorien om lave fronter og stokk stive rammer.
Valget av Grip-Shift-giring er vågalt og vil gjøre noen usikre. Det girer bra, men går litt utover kontrollen i terrenget. Det er lett å få følelsen av å glippe styret når du girer flere gir om gangen med vrigiring. Det smale styret gjør også at du må holde hardt for å styre dit du vil.
Merida FLX 5000 er en av favorittene i denne testen. Utstyrspakka har ingen huller og den spenstige ramma gir veldig god sykkelfølelse i terrenget. Geometrien gjør at du våger å gi gass i selv de mest hårete utforkjøringene, samtidig som du kommer opp de bratteste klatringene. Vi hadde ønsket oss breiere styre og kanskje trigger-gir, men bortsett fra det er Merida FLX 5000 en bortimot perfekt rittsykkel til både sti og grus.