STISYKLING:Den nest rimeligste sykkelen i testen overrasket mange ved å føles både lettere og kjappere enn de fleste av sine dyrere konkurrenter. Den har ingen fancy komponenter å briske seg med, men framsto som leken og kvikk i terrenget. Et relativt bredt styre og en behagelig sittestilling skapte en lettkjørt og stabil sykkel - selv om ramma ble i mykeste laget når de aller tyngste testerne la vekta hardt på pedalene. En testsyklist konkluderte med at Merida-geometrien ga ham mest underholdning ute i skogen, og de aller fleste framhevet villigheten i klatringene. Er du vant til sykler med utpreget stabil geometri, vil nok Meridaen kunne føles litt bratt og nervøs i styringa når det går fort unna. De altfor tynne dekkene med minimalt mønster gjør det dessuten unødvendig vanskelig å henge med når det blir sleipt og teknisk krevende på stiene. Med et par større knastedekk hadde Meridaen vært en fullt ut kompetent stisykkel i kjørefølelsen.
KOMPONENTER:Ramma vi brukte var skjemmet av ujevne sveiseskjøter, men var da også en preproduksjonsversjon - Merida leverer bedre i serieversjoner. Et kraftig bygget frontparti og utskiftbart girøre bak trekker opp. Rammerørene har en fiffig, computer-beregnet kantete tverrsnittprofil, men vi kunne ikke merke noe markert stivhet av den grunn, snarere tvert om. En mekanisk Deore skivebrems på forhjulet ser bra ut, men krever mye trykk på hendelen og gir ikke mye mer effekt enn Deore v-bremsene på bakhjulet. RST-demperen fungerte greit, og føltes mer stabil enn konkurrentene fra Manitou og Rock Shox, takket være litt tykkere rør og en massiv gaffelkrone. Setet var testens verste, med elendig støtte i alle retninger - og de altfor lange bremsehendlene fra Tektro gjorde sitt for å ødelegge bremsefølelsen. Et plusspoeng for at det flate styret er hele 62 cm bredt, selv om styret i lakkert stål (de andre syklene har aluminium) sammen med billig styreframspring og setepinne er åpenbare og usexy kostnadskuttere.
KORT SAGT:Hvis du vil ha det moro i skogen, men bruker mest tid på grus - og budsjettet bråstopper på 8.000 kroner, er Meridaen et godt kjøp. Med kvikk geometri og lett kjørefølelse er den verdt å oppgradere framover, men veier du mye over 80 kilo blir den litt veik når det går hardt unna.
SPESIFIKASJONER:
Vekt med klikkpedaler: | 12,7 kg |
Ramme: | Merida Racelite Shotgun |
Dempegaffel: | RST Aerosa AET 80mm |
Styrelager: | Integrert ahead 1 1/8 |
Stem: | Sort aluminium |
Styre: | Sort lakkert stål 620mm |
Bremser: | Shimano Deore mek. skive foran, Deore V bak |
Bremsehendler: | Tektro |
Girhendler: | Shimano Deore |
Dekk: | IRC Mythos Slick 1,95 |
Felger: | Alex Adventurer |
Nav F/B: | Shimano Deore |
Krankarmer: | Shimano FC-M440 firkantaksling |
Pedaler: | Flate med tåklips |
Sete: | Merida |
Setepinne: | Sort aluminium |
Bakgir: | Shimano XT |
Krankgir: | Shimano Deore |
|