+ Kvikk som en rittsykkel
+ Lettest i test
+ XO-gruppen fungerer godt
+ Flott finish
+ Store bremseskiver
+ 12-36 kassett
+ Topp utstyr hele veien
Minuser
– Kort setepinne
– Smale rittdekk
– Dyr
– Få størrelser
VURDERING
Utstyr mht. pris: 3,5
Klatring: 5,5
Utfor: 5
Knotete terreng: 5
Sykkelglede: 5,5
Grus: 5,5
Finish: 5,5
SNITTKARAKTER: 5
Pris: 49999 kroner
Vekt: 11,15 kg
Importør: Stians Sport AS/ Merida.no
Størrelser: 18, 20
Mye karbon
Den kvikke stisykkelen One Twenty Carbon er en bekreftelse på Meridas nye karbonstatus. Sykkelen er laget av karbon fra bakaksling til styre og kombinerer rittfulldemperens kvikkhet med den raske stisykkelens solide følelse. Vår testsykkel, One Twenty 4000 er Meridas nest mest eksklusive modell i denne serien og kommer utstyrt med en komplett SRAM XO-gruppe, Rock Shox SID-gaffel og eksklusive karbondeler for øvrig. Både styre og setepinne kommer fra FSAs relativt rimelige, men flotte karbonserie SL-K. Den fine karbonramma har kraftige lager i svingpunktene og selv vippearmen mellom bakramma og Fox RP2-bakdemperen er i karbon. Til prisen forventer vi å få Fox’ toppmodell på bakdempere RP23, men RP2-demperen fungerte også bra. Den har ikke samme muligheter for justering og tilpassing, men fabrikkinnstillingene er godt tilpasset sykkelens bruksområde.
Spinkle dekk
De relativt smale Schwalbe-dekkene er oppgitt til å være 2,25, men oppfattes som smalere enn andre dekk med samme mål. Dekkene er likevel gode og Schwalbes nye gummiblanding for året overbeviste selv på høstvåte stier med mange røtter og mosegrodde steiner. Dekkene er lette og vil punktere lettere enn de kraftigere dekkene på noen av de andre syklene, samtidig lar de seg lett sette opp slangeløst. Sammenlignet med flere av de andre syklene i denne testen er Merida-sykkelen mer lik en rittsykkel enn en stisykkel. Den føles stram og kjapp, og ikke like tilgivende som f.eks Trek, Giant, Yeti og Ghost. Samtidig er Merida-sykkelen den som gir best fraspark oppover og i lett terreng. Den lave vekten og den stive ramma gjør at sykkelen er så kvikk at du ikke trenger mange tråkkene for å få opp farta. Dette er en av hovedfordelene med en lett og kvikk sykkel, at du ikke trenger utforhelling for å få fartsfølelse. Både med og uten terskelen på på bakdemperen så klatrer sykkelen bra, i tekniske klatringer der du sitter og jobber gjør du lurest i å la bakdemperen være helt åpen for best mulig grep og så bakhjulet følger terrenget.
Rittpreg
Merida One Twenty Carbon er en kvikk stisykkel som ligger tett opptil rittfulldemperen i følelse. Er du på utkikk etter en sykkel til trening på tekniske stier og deltagelse i tekniske terrengritt kan du ikke gå feil med denne sykkelen. Men vi føler at sykkelen er i overkant dyr i forhold til både utstyr og vekt.