Pris: ca 21 990 kroner
Vekt: 13,5 kilo
Importør: Stians-Sport AS
+ Talas RLC gaffel
+ RP23 bakdemper
+ Fine hjul
+ Store dekk
+ Stiv ramme
Solid levering
Merida har tradisjonelt ikke vært så opptatt av fulldempede stisykler, men deres nye Transmission-sykkel er en sykkel som er klar til dyst i teknisk terreng. Transmission TFS 1000 byr på 14 centimeter vandring i begge ender med et ganske så standard bakhjulsoppheng med stive kjedestag og komprimering av demperen via en kraftig vippearm. Utstyrspakka er enkel og funksjonell uten unødig krimskrams og juggel. Til prisen er den virkelig god. Høydepunktene er den allsidige Talas-gaffelen og den justerbare RP23-bakdemperen fra Fox. Begge deler toppmodeller. For øvrig er drivverket en kombinasjon av Shimanos arbeidshester XT og SLX med innhopp fra Hayes Trail på bremsefronten. Merida burde ha holdt seg til SLX også her, men likevel en solid pakke. Hjulene med pålitelige XT-nav bør holde lenge, mens Nobby Nic-dekkene i 2,4 ikke er førstevalg på typisk norsk vårføre.
Merida-sykkelen føles fra første tråkk både solid og godt sammenskrudd. Her beveger alt seg i riktig retning. Bakdempingen føles relativt smidig på flatmark og over røtter og steiner, men sammenlignet med de mer avanserte demperopphengene på de andre syklene i denne testen er Merida-sykkelen utsatt for litt mer henging over hindere og litt mer gynging i tråkket når det gis gass, spesielt oppover på grus. Ramma er likevel stiv og relativt tråkkeffektiv, selv om det litt uraffinerte bakhjulsopphenget krever litt fikling med bakdemperen for å få til å fungere optimalt. RP23-bakdemperen byr på nok justeringsmuligheter til at det går veldig bra å klatre tekniske kneiker uten for mye slit.
Merida har kompensert for et relativt enkelt demperoppheng med dyrere demperenheter og det fungerer ganske så bra. Selve demperleddene på sykkelen er robuste og kraftige samtidig som resten av rammen gir god selvtillit når du peker forhjulet nedover. Det er lett å treffe de linjene du ønsker og begge hjulene følger underlaget fint nedover. Vi skulle gjerne ha hatt litt breiere styre og breiere dekk med en gummi som var mer gripevillig på vått berg, men kjøreopplevelsen er likevel klart positiv. På tørt føre er de nye Nobby Nic-dekkene både solide og gripevillige i tillegg til at de har et bredt fotavtrykk som gir god balanse.
Merida tar ingen store sjanser med Transmission TFS 1000, men leverer en solid pakke med velfungerende deler og et pålitelig og velprøvd demperoppheng. Prisen er suveren og byggekvaliteten borger for en sykkel som vil levere mye stiglede i lang tid fremover.
Merida Transmission 140
Ramme: Merida transmission TFS
Gaffel: Fox 32 Talas RLC FIT 140, 15mm
Bakdemper: Fox RP23
Bremser: Hayes Stroker Trail 180/180 mm skiver
Hjul: Shimano XT nav, Alex XD lite felger
Gir: Shimano SLX, XT bakgir
Krank: Shimano SLX
Kassett: Shimano HG61 11-34
Styre og framspring: FSA XC 281 66cm, FSA OS-XT 6
Sete og setepinne: FSA SL250, Selle Italia Q-BIK Flow