Ikke helt lett nok for ambisiøse ritt-syklister
I-Beam seteoppsettet blir for bratt
Bremsene er ikke av de mest bitevillige
1x9 oppsett krever saft i beina
Rittverdig stihardtail.
Fra Sør-afrikanske Morewood kommer aluminiumshardtailen Kwela. Morewood er mest kjent for utfor-, freeride og stisykler, men denne ritthardtailen er også en unik sykkel.
Vi har testet en Kwela i størrelse large og har brukt denne til stisykling, grustrening og i et norgescupritt i rundbane. Alt godt innenfor hva denne sykkelen takler, spesielt med den utstyrsmiksen vår testsykkel er blitt satt opp med.
Det er det nystartede firmaet Bab Racing som står for importen av Morewood her til lands. Og vår test-Kwela kom utstyrt med en rekke av Bab-racings andre merkevarer. Bab-racing har overtatt de fleste av merkene som tidligere ble importert av Bernhard Botolfsen AS.
Oppsettet
Bortsett fra bakgiret, kassetten, gaffelen og girspakene kommer alt av utstyr på denne sykkelen fra Bab racings portefølje. Flere av disse er med på å sette et klart preg på denne sykkelen.
Mest spennende og annerledes er det kanskje at sykkelen kommer med et 1x9-drivverk med kjedefører foran og kun bakgir. Utvekslingen som kom da vi fikk sykkelen var litt snau og vi byttet raskt ut 11-32 kassetten med en 11-34 kassett. Med 38 tenner på kranken er det fortsatt litt å trå på når motbakkene blir bratte, men det går også greit å suse rundt på langturer på grus med dette oppsettet.
Den lekre kranken fra Race Face er eksklusiv og lett, samtidig som den føles stiv og solid. Kjedeføringen på kranken blir håndtert at en MRP-kjedefører tilpasset det å sykle ritt med ett tannhjul foran. Kjedeføreren lagde litt vibrasjonslyder i testperioden og krever både fastnøkkel og unbrakonøkkel for å strammes. Dette kunne vært løst litt mer elegant.
Bremsene på Kwela-sykkelen er heller ikke noe vi ser hver dag på hyllevare-sykler. Hope X2 race er både lekre og gode i bruk. De er også lette med en vekt på under 300 gram pr brems. På sykkelen var disse bremsene parret opp med Hopes Pro 3 nav og Stans 355-felger. Disse navene har Hopes spesielle trearmede bremseskivefeste og er derfor kun kompatibelt med Hopes egne skiver. Vår testsykkel kom med 140mm skive bak og 160mm foran.
Styreoppsettet besto av Race Face Next SL lo-riser styre og Hope XC-stem. Holkene var Odis supre Lock On Crosstrainer.
Til slutt var setepinnen og setet som kom på testsykkelen fra SDGs I-Beam linje. Setet, SDG Formula ble litt for kort og bredt for testsyklisten og både sete og setepinne ble byttet ut raskt til fordel for en pinne og et sete lånt fra Terrengsykkels langtids-testsykkel, Specialized Epic S-Works. Dette sørget for at setet kom i ønsket posisjon. SDGs I-Beam-løsning har tilsynelatende stor justerbarhet, men muligheten for å få setet sånn passe bakpå er vanskelig med I-Beam-systemet. Trives du med et relativt bredt sete og setepinne uten bakoverbøy gir I-Beam-løsningen uansett god funksjon og Formula er et komfortabelt sete til både stisykling og trening.
Ettersom dekk er viktig for opplevelsen har vi byttet litt frem og tilbake avhengig av behov og forhold. Vi har vært innom Maxxis Aspen 2,1, Intense System 2, Maxxis Advantage 2,25, Maxxis’ nye Ikon og Vredestein Black Panther. Det var ingen problemer med klaring i ramma med Advantage 2,25, men SID-gaffelen blir presset helt til grensen med Advantage-dekkene.
Funksjonen
Hele utstyrspakka bidrar til at denne Morewood Kwela-en er en veldig unik og spesiell sykkel. Utstyret er som tatt fra en kresen terrengsyklists ønskeliste. Likevel synes vi at vekten, spesielt tatt i betraktning at sykkelen kun har ett tannhjul foran, er litt i overkant. En kompromissløs rittsykkel som denne bør veie nærmere 9 enn 10 kilo, og aller helst bør den ned under 9 kilo. Men lav vekt er ikke alt, heldigvis.
Geometrien på sykkelen føltes umiddelbart riktig, i hvert fall så fort vi fikk satt på en setepinne med set-back. Dette forteller oss at denne ramma også kan brukes med 120mm gaffel uten at det blir for slakt. Morewood er enig i dette. Med 100mm SID-gaffel er sittestillingen passe utstrakt og passe lav i front. Det brede styret og den korte 90mm stem-en gir god kontroll i terrenget og sykkelen føles presis og solid. Sykkelen har et lavt overrør, men likevel god plass til to drikkeflasker i ramma. Dekk-klaringen bak er som nevnt ganske så bra, men noe særlig større dekk enn Maxxis Advantage 2,25 kan bli trangt. Noe bredere dekk enn dette er heller ikke denne sykkelen tiltenkt. I terrenget føles sykkelen stiv og kvikk. De stive kjedestagene er litt støtete, men kontakten med underlaget og følelsen av kontroll over bakhjulet er god. En kjedestagsbeskytter burde vært montert da kjedet slår en del tross kort arm på giret og bare ett tannhjul foran. SID-gaffelen, som er en 2009-modell overbeviste ikke helt med sideveis stivhet, men vi klarte i hvert fall å få brukt all vandringen den hadde å by på.
Fronten med 9mm hurtigkobling og Hope-hjul med få eiker (24) er ikke like presis som oppsett med 15mm, Maxle-light eller Specializeds’ fikse kobling med stor anleggsflate mellom nav og gaffel. Det er likevel ikke stivheten i gaffelen som avgjør om det går fort eller ikke, men en litt mer presis front hadde sykkelen kledd. Geometrien og oppsettet av sykkelen for øvrig er stivennlig som bare det. Likevel følte vi at vi på grusveiene virkelig fikk bra fraspark på slettene. Det lange overrøret og den korte stem-en ga en effektiv tråkkestilling både bortover og oppover. Ved stående klatring fikk vi masse moment og balanse fra det breie styret.
Bremsene har kanskje bransjens tøffeste utseende og er superlette. Klemma rundt styret kan åpnes helt og det er lett å få plassert girhendelene der du vil rundt bremsehendlene. Selve hendelbladet er kortere enn på andre bremser og vinkelen i enden av bladet er mindre enn vanlig. Dette føles litt rart i begynnelsen, men føles veldig godt i bruk. Disse bremsene er helt klart ment å kun brukes med én finger på hendelen. Dette fungerer også tilfredstillende under vanlig rundbane-sykling og rask stisykling i småkupert terreng, men når du virkelig ønsker kraft i bremsingen og muligheten for tilnærmet låsing av forhjulet rundt svinger eller i tøffe situasjoner, kommer grepet litt til kort. Det uler og hyler også ganske kraftig når skivene blir våte, men det gjør det jo nærmest med alle skivebremser. 160mm skive bak ville gitt mer kraft i bremsinga, men de burde hatt litt mer saft foran også.
Lyden i bakhjulet er nærmest som et varmerke å regne for Hope. Bosset knitrer så høyt når du ikke trår at du ikke trenger ringeklokke. Her hører folk at du kommer. Inngrepspunktene i bosset føles kontante og passe tett. Med 1x9 og litt i overkant tungt gir i de bratteste klatringene er det greit at hver grad på kranken fører til fremdrift.
Kranken er helt klart av de finere vi har sett den siste tiden. Race Face har vært litt tilbakeholdne noen år, men nå blomstrer de opp. Next SL-kranken har stor, hul titanaksling og solide armer i karbon. For å ta vare på den fine finishen har Race Face utstyrt kranken med gummipolstringer rundt tuppene. Dette beskytter kranken mot steiner når du slår nedi. Vet du at du ikke trenger den ekstra beskyttelsen og vekten kan gummipolstringen lett tas av, bare ved å ta av pedalene.
Konklusjon
Morewood Kwela er et spennende alternativ i hardtail-jungelen. Geomtrien er rittvennlig og følelsen i ramma innbyr til hardkjør på sti. Som topp rittsykkel frykter vi likevel at den vil slite å nå et karbon-sultent publikum og vi ser mer for oss denne sykkelen som en rask stihardtail med 120mm gaffel. Dette vil uansett ikke gjøre den noe mindre egnet til ritt. Er du mer opptatt av å være litt annerledes enn å ha den letteste sykkelen er Morewood Kwela en super sykkel til både fresk stisykling og ambisiøs rittsykling. Vi ville ha behold den ene klingen på kranken, men ideelt sett parret den med en tidelt 11-36 kassett bak. Evt vente til Hope kommer med sin løsning for 9-34 frikrans. Da ville vi ha gått ned til 36 eller 34 tenners klinge foran.
Ps: Vi lærte fort at Specialized Toupe ikke er noe terrengsete. De skarpe plastvingene bak på setet gav oss store blåmerker på innsiden av lårene hver gang vi prøvde oss på noen litt ekstra tekniske utforkjøringer.
Pps: Vi testet sykkelen med slanger i dekkene. Ved å sette opp hjulene slangeløst vil du raskt slanke sykkelen mellom 200 og 300 gram.
Ramme: Morewood Kwela Large
Gaffel: Rock Shox SID 100mm m/poplock
Styreframspring: Hope XC 90mm
Styre: Race Face Next SL Lo-rise 66cm
Bremser: Hope X2 Race 160/140mm
Gir: Sram XO bakgir og spaker
Krank: Race Face Next SL m/MRP 39 tenners tannhjul
Kassett: testet med Shimano XT 11-34
Setepinne: SDG I Beam Carbon 30,9
Sete: SDG Formula
Hjul: Hope Pro 3 XC3 m/ Stans 355-felger
Dekk: Levert med Maxxis Aspen 2,1
Slanger: Maxxis Ultralight MTB
Seteklemme: Hope
Diverse: Testet med Maxxis Ikon, Maxxis Advantage 2,25 og Vredestein Black Panther i tillegg til dekkene den kom levert med.